×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/224/2015

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Αρχαιότητες – Κυριότητα – Αναγνώριση κυριότητας ιδιώτη – Προϋποθέσεις – Ποινική καταδίκη.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή 
Σε περίπτωση εισαγωγής από την αλλοδαπή κινητών αρχαίων μνημείων, χρονολογούμενων έως και το 1453, εφόσον προκύπτει ότι συντρέχουν όλες οι νόμιμες προϋποθέσεις και όροι, που τάσσονται από τις διατάξεις των άρθρων 28 παρ.5 και 7, 33 παρ.3 του ν. 3028/2002 και του άρθρου μόνου της ΚΥΑ με αρ. 17759/1.3.2004, τότε αναγνωρίζεται στον αιτούντα ενδιαφερόμενο εισαγωγέα δικαίωμα κυριότητας επί των εισαχθέντων, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η ποινική του κατάσταση και, ειδικότερα, η τυχόν καταδίκη του για οιοδήποτε ποινικό αδίκημα. (ομοφ.)


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/2/2022

Αναγνώριση κυριότητας αρχαίων κινητών μνημείων.(...)Δεν μπορεί να γίνει δεκτή η από 2.8.2021 αίτηση της Ε.-Κ. Ι., και να αναγνωριστεί η κυριότητα των 17 αρχαίων αντικειμένων για τα οποία της έχει αναγνωριστεί η κατοχή τόσο με την παλιά, όσο και με τη νέα αρχαιολογική νομοθεσία, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της παραγράφου 3 του άρθρου 33 του ν. 3028/2002, όπως κωδικοποιήθηκε και ισχύει με το ν. 4858/2021 (ομόφωνα).


ΝΣΚ/204/2017

Μνημεία - Έννοια αρχαίων μνημείων - Θρησκευτικές εικόνες - Δήλωση αρχαίων - Δικαίωμα κατοχής αρχαίων - Κυριότητα αρχαίων - Κληρονομική διαδοχή - Δωρεά αιτία θανάτου. α) Η δωρεά αιτία θανάτου της κυριότητας μιας (1) μεταβυζαντινής εικόνας έτους 1685 του ζωγράφου Σ. Ζαγκαρόλα από τον μετέπειτα αποβιώσαντα Μ. Μ. (δωρητής) προς στο Μουσείο Μπενάκη (δωρεοδόχος), για την οποία έχει συνταχθεί η αρ. 8455/2009 συμβολαιογραφική πράξη, είναι άκυρη και ως εκ τούτου, το Μουσείο Μπενάκη, δεν δύναται να θεμελιώσει κατά νόμο οιοδήποτε δικαίωμα επί της ανωτέρω εικόνας με έρεισμα τη σύμβαση αυτή. β) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τις οκτώ (8) μεταβυζαντινές εικόνες, που χρονολογούνται κατά τους 17° και 18° αιώνες, δικαιούται να επικαλεσθεί ότι έχει αποκτήσει το αποδεικνυόμενο δικαίωμα κυριότητας του κληρονομούμενου επ' αυτών (ομόφωνα), γ) Το Μουσείο Μπενάκη, ως κληρονόμος του αποβιώσαντος Μ. Μ., δυνάμει της αρ. 3136/10.2.2015 δημόσιας διαθήκης αυτού, καθόσον αφορά τα οκτώ (8) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ το έτους 1453, δεν δικαιούται, με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει ο κληρονομούμενος (ομόφωνα), δ) Ο Ιερός Ναός Αγίας Σοφίας Ψυχικού, ως νόμιμος κληρονόμος της αποβιωσάσης Μ.Σ.- Π., δυνάμει της από 17.7.1996 ιδιογράφου και της αρ. 18310/2002 δημόσιας διαθήκης αυτής, καθόσον αφορά τα πέντε (5) αρχαία αντικείμενα, που χρονολογούνται προ του έτους 1453, δεν δικαιούται με την ιδιότητα αυτή (κληρονόμος), να προβάλλει δικαίωμα κατοχής αυτών, διότι τέτοιο δικαίωμα δεν είχε αποκτήσει η κληρονομούμενη (ομόφωνα).


ΝΣΚ/159/2018

Αρχαιότητες - Δικαίωμα αμφισβήτησης εκτίμησης της αξίας - Έννομο συμφέρον.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ιδιώτης ο οποίος πληροί τις προϋποθέσεις για τη χορήγηση αμοιβής, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 9 του Ν. 3658/2008 και της κατ' εξουσιοδότηση αυτής εκδοθείσας αριθ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΠΚ/ΔΔΕΑΜΤΠΠΑ/ ΤΤΠΠΑ/338116/193120/1461/514/2014 Κ.Υ.Α., δεν δικαιούται να αμφισβητήσει την εκτίμηση της αξίας των κινητών αρχαίων μνημείων, στην ανάκτηση των οποίων συνέβαλε, από την Επιτροπή της παραγράφου 11 του άρθρου 73 του Ν. 3028/2002. (ομόφ.)


ΝΣΚ/9/2018

Έννοια αρχαίων κινητών μνημείων - Αρχαιότητες αλλοδαπής – Εισαγωγή και καθεστώς προστασίας - Παράλειψη ή καθυστέρηση δήλωσης εισαγωγής κινητών μνημείων - Συνέπειες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα δηλωθέντα από τον Γ.Χ. κινητά αντικείμενα είναι «αρχαία» κινητά μνημεία, κατά την έννοια του άρθρου 20 παρ.1 του ν. 3028/2002, προστατευόμενα ως τέτοια από την ελληνική νομοθεσία. Εφόσον, η οικεία Υπηρεσία εκτιμήσει ότι, στην προκειμένη περίπτωση, υπήρξε παράλειψη (άρθρο 73 παρ. 3 του ν. 3028/2002) ή υπαίτια καθυστέρηση από τον Γ.Χ. της δήλωσης της εισαγωγής τους (άρθρα 24 παρ. 1 και 33 παρ. 2 του ν. 3028/2002), ανεξάρτητα από το πότε πράγματι μεταφέρθηκαν αυτά στην Ελλάδα, θεωρούνται ως ευρεθέντα στην Ελλάδα, ανήκουν κατά κυριότητα στο Ελληνικό Κράτος και ο Γ.Χ. δεν έχει δικαίωμα σε αναγνώριση κυριότητας ή κατοχής αυτών. Τα ανωτέρω ισχύουν υπό την επιφύλαξη της Σύμβασης των Παρισίων, που αφορά τα ληπτέα μέτρα για την απαγόρευση και παρεμπόδιση της παράνομης εισαγωγής, εξαγωγής και μεταβίβασης της κυριότητας των πολιτιστικών αγαθών και κυρώθηκε με το ν. 1103/1980, δηλαδή ότι δεν αποδεικνύεται ότι τα ανωτέρω κινητά αρχαία, έχουν μεταφερθεί και κατέχονται στην Ελλάδα, μετά παράνομη αφαίρεση από νόμιμο ιδιοκτήτη ή κάτοχο αυτών στην αλλοδαπή. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/107/2017

Δυνατότητα παρουσίασης, σε περιοδικές εκθέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, αρχαίων αντικειμένων που παραδόθηκαν από ιδιώτες, για τα οποία δεν έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία χορήγησης της αντιστοιχούσας αμοιβής.(..)Επιτρέπεται η παρουσίαση, σε περιοδικές εκθέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, εντός της χώρας και στο εξωτερικό, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις του ν. 3028/2002, αρχαίων έργων που χρονολογούνται έως το 1453 (τα οποία ανήκουν κατά κυριότητα στο Δημόσιο), τα οποία έχουν παραδοθεί στην αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟΑ και για τα οποία έχουν κατατεθεί σχετικές αιτήσεις για χορήγηση αμοιβής, ανεξάρτητα από τη βούληση των παραδοσάντων και ανεξάρτητα από την ολοκλήρωση ή μη της διαδικασίας καταβολής αμοιβής στους δικαιούχους, η αξίωση των οποίων είναι ενοχική, πηγάζει ευθέως από το νόμο και περιορίζεται στη διεκδίκηση της νόμιμης αμοιβής (ομοφ.).


ΝΣΚ/69/2015

Οικοδομικές εργασίες πλησίον μνημείου – Δεδικασμένο – Εκτελεστότητα – Έννοια του διαδίκου στην πολιτική δίκη – Διεκδίκηση από περισσότερους ακινήτου πλησίον μνημείου – Αυτοδίκαιη προστασία ακινήτων αρχαίων έως και το 1830 – Δικαίωμα κυριότητας επί ακινήτων αρχαίων μετά το 1453 – Έλεγχος των τίτλων ιδιοκτησίας από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Με την επιφύλαξη δικαιωμάτων κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου, η Υπηρεσία δύναται να χορηγήσει έγκριση οικοδομικής εργασίας επί ακινήτου ευρισκόμενου άνωθεν μνημείου με γνώμονα αποκλειστικά την προστασία του μνημείου. Η σχετική έγκριση εκδίδεται από την άποψη του αρχαιολογικού νόμου και δε συνιστά θέση της υπηρεσίας επί του ιδιοκτησιακού καθεστώτος. Δικαστική απόφαση που εκδόθηκε επί δίκης, στην οποία δε μετέσχε το Ελληνικό Δημόσιο και έκρινε τελεσίδικα ότι το ακίνητο και το μνημείο ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο, δεν παράγει δεδικασμένο ως προς το Δημόσιο και ούτε μπορεί να εκτελεστεί από αυτό. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/420/2004

Αμοιβή για ανεύρεση κινητών αρχαίων μνημείων. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες δεν δικαιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού οιαδήποτε, κατά τον αρχαιολογικό νόμο (Ν 3028/2002), αμοιβή, για τα κινητά αρχαία μνημεία που αποκαλύφθηκαν κατά την, υπ’ αυτών εκτέλεση, κατά το Ν 6133/1934, εργασιών εκσκαφής για ανεύρεση κρυμμένου δημόσιου θησαυρού, τον Αύγουστο 2003, στην αγροτική τοποθεσία Άνω Λουτράκι Αριδαίας Πέλλας.


ΝΣΚ/385/2012

Αρχαιότητες – Χορήγηση ή μη άδειας κατοχής ή άδειας εισαγωγής σε ιδιώτη – Κίβδηλα αντικείμενα – Γνώση, άγνοια κατόχου – Διαδικασία – Ενημέρωση ή μη αρμόδιας υπηρεσίας Υπουργείου Πολιτισμού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Σε περίπτωση που ζητείται από ιδιώτη άδεια κατοχής αρχαίων, μεταξύ δε αυτών περιλαμβάνονται και κίβδηλα, ανεξαρτήτως της δηλουμένης άγνοιας του ενδιαφερόμενου, η αρμόδια υπηρεσία οφείλει να κατασχέσει και δημεύσει τα αντικείμενα αυτά και χωρίς χρονοτριβή να ανακοινώσει το γεγονός αυτό στον αρμόδιο εισαγγελέα, ο οποίος εφόσον ασκήσει ποινική δίωξη, τότε, το αρμόδιο Συμβούλιο Πλημμελειοδικών ή η τελειωτική δικαστική απόφαση θα κρίνουν περί της τύχης των κατασχεθέντων και δημευθέντων αντικειμένων και β) η υπηρεσία οφείλει να ενημερώνει, προς τούτο, την αρμόδια Δ/νση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/55/2011

Εποπτεία Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης επί του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (Π.Ι.Σ.) – Αμετάκλητη ποινική καταδίκη του προέδρου του Π.Ι.Σ. – Προϋποθέσεις εκδόσεως υπουργικής αποφάσεως περί παύσεως τούτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Ο Υπουργός Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης δύναται, στο πλαίσιο της εποπτείας του επί του Π.Ι.Σ., να εκδώσει απόφαση, περί παύσεως του προέδρου του, πλήρως αιτιολογημένη, εφόσον κρίνει ότι, εξαιτίας αμετάκλητης ποινικής καταδίκης του, παρακωλύεται η ομαλή λειτουργία του συλλόγου. Για την έκδοση της αποφάσεως αυτής θα πρέπει να ληφθεί υπόψη, όχι μόνον η καταδίκη του προέδρου, αλλά και το είδος των αξιόποινων πράξεων, καθώς και ο χρόνος τελέσεώς τους. (ομοφ.)


ΝΣΚ/342/2011

Έννοια πολιτιστικών αγαθών χρηζόντων ειδικής κρατικής προστασίας – Υποχρέωση δήλωσης θρησκευτικών εικόνων, λειτουργικών αντικειμένων και βιβλίων σε σχέση με την παλαιότητά τους – Νομιμότητα κατάσχεσης από τις Αρχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Οι Υπουργικές αποφάσεις ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32742/469/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991) και ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32741/470/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991), με τις οποίες έχουν κηρυχθεί κατά κατηγορίες πολιτιστικά αγαθά, ως χρήζοντα ειδικής κρατικής προστασίας, εξακολουθούν να ισχύουν και τα πολιτιστικά αγαθά που κηρύχθηκαν μ’ αυτές εξακολουθούν να προστατεύονται με τις διατάξεις του Ν 3028/2002. (ομοφ.) β) Οι Αρχές δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις θρησκευτικών εικόνων μεταγενέστερων του 1830, καθόσον η υποχρέωση δήλωσης, κατ’ άρθρο 24 παρ. 2 του Ν 3028/2002 και η ποινική τιμωρία κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου σε περίπτωση παράβασης της εν λόγω υποχρέωσης αφορά τις θρησκευτικές εικόνες της περιόδου 1453-1830. (ομοφ.) γ) Στην έννοια των λειτουργικών αντικειμένων της παρ. 1β του άρθρου 20 του Αρχαιολογικού Νόμου περιλαμβάνονται όλα τα λειτουργικά βιβλία, τα οποία βρίσκονται στους Ιερούς Ναούς και στις Ιερές Μονές και τα οποία χρησιμοποιούνται για την τέλεση των ιερών τελετών γενικά. (ομοφ.) δ) Οι διωκτικές Αρχές νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις λειτουργικών θρησκευτικών βιβλίων, τα οποία χρονολογούνται μεταξύ 1453-1830, καθόσον είναι εκ του νόμου αρχαία και υπάρχει γι’ αυτά η υποχρέωση δήλωσής τους κατ’ άρθρο 24 παρ. γ του Αρχαιολογικού Νόμου, η παράλειψη της οποίας τιμωρείται κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου. (ομοφ.)