ΝΣΚ/449/2004
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Πρόγραμμα Μείωσης Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης - Αρχή δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Στους παραγωγούς που εφάρμοσαν σταθερό ακαλλιέργητο περιθώριο σε ποσοστό μεγαλύτερο του προβλεπόμενου 3%, δεν πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις για μη τήρηση της δέσμευσης του ακαλλιέργητου περιθωρίου, ούτε όμως να τους καταβληθεί ενίσχυση για την επιπλέον έκταση που οικειοθελώς άφησαν ως ακαλλιέργητο περιθώριο. 2. Στους παραγωγούς που εφάρμοσαν τη δέσμευση της αμειψισποράς σε ποσοστό μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο, (συνυπολογιζόμενης και της απόκλισης ± 10% επί της έκτασης της αμειψισποράς), δεν πρέπει να επιβληθούν κυρώσεις εξ αυτού του λόγου, ούτε όμως και να τους καταβληθεί ενίσχυση για την επιπλέον έκταση επί της οποίας οικειοθελώς εφάρμοσαν την αμειψισπορά. 3. Τα έγγραφα της αρμόδιας Δ/νσης Χωροταξίας του Υπουργείου 85190/9-5-2001 και 85191/9-5-2001 οπωσδήποτε συμβάλλουν εντόνως στη δημιουργία της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των νομίμων προσδοκιών των ενταχθέντων αγροτών, οι οποίοι συμμορφώθηκαν με τα οριζόμενα σ’ αυτά αλλά πρέπει να συνοδεύονται και από άλλες πράξεις της Διοίκησης (ή παραλείψεις ή άλλες ενέργειες, όπως οδηγίες, συσκέψεις, υποσχέσεις και λοιπά περιστατικά που έλαβαν χώρα προς εκτέλεση των οριζομένων στα έγγραφα αυτά) προκειμένου, συνολικά όλα αυτά να αξιολογηθούν ως ικανά, αναγκαία και δημιουργικά στοιχεία των νομίμων προσδοκιών και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των παραγωγών. Διαπιστουμένης ανάλογης συμπεριφοράς της Διοίκησης, θα πρέπει να γίνει δεκτό, περαιτέρω, ότι δημιουργείται σταθερά, διαρκής και πλήρης πεποίθηση στους «ενταχθέντες» στο Πρόγραμμα ότι νομίμως προβαίνουν σε αμειψισπορά με απόκλιση ± 10% υπολογιζομένης επί της συνολικής έκτασης που εντάχθηκε στο Πρόγραμμα και ότι, εφόσον ελέγχονται για την τήρηση των υποχρεώσεων που ανέλαβαν, νομίμως αναμένουν την αναλογούσα στρεμματική ενίσχυση. 4. Παραγωγός από άλλη Ν.Α., θα έχει την ίδια μεταχείριση με τους παραγωγούς της Ν.Α. Λάρισας, μόνο εάν και εφόσον αποδεδειγμένα συντρέχουν και στην περίπτωσή του, όλες οι προεκτεθείσες προϋποθέσεις.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/448/2004
Πρόγραμμα Μείωσης Νιτρορύπανσης Γεωργικής Προέλευσης. Μη αναζήτηση επιδοτήσεων.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι νόμιμες προσδοκίες και η δικαιολογημένη εμπιστοσύνη των παραγωγών, ειδικές εκφάνσεις των γενικών αρχών της ασφάλειας του δικαίου και του κράτους δικαίου, που με τον παραπάνω τρόπο ενέργειας της Διοίκησης δημιουργήθηκαν, στοιχειοθέτησε αντίστοιχο δικαίωμα στους παραγωγούς να εισπράξουν την αναλογούσα ενίσχυση. Εισπραχθείσης δε της ενισχύσεως αυτής, η χρηστή Διοίκηση, βάσει και της αρχής της επιείκειας, η εφαρμογή της οποίας δικαιολογείται λόγω του ότι το 1995 ήταν το πρώτο έτος εφαρμογής του Προγράμματος, δεν νομιμοποιείται να την αναζητήσει 8 ή 9 χρόνια μετά την καταβολή της, ακόμη και αν υποτεθεί ότι κατεβλήθη χωρίς νόμιμη αιτία, εφόσον στην περίπτωση αυτή θα επλήττοντο οι ως άνω αρχές. Η γνώμη αυτή συμβαδίζει και με τα όσα έχει δεχτεί και η νομολογία του ΔΕΚ, αφού η λήψη υπόψη του κριτηρίου της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των νομίμων προσδοκιών, εφαρμόζονται και προκειμένου να τεκμηριωθεί η μη αναζήτηση αμιγώς εθνικών οικονομικών παροχών.
33001/2017
«Καθορισμός της μοναδιαίας τιμής για την προσωρινή έκτακτη ενίσχυση προσαρμογής σε παραγωγούς γάλακτος στα πλαίσια του Καν (ΕΕ) 2016/1613 της Επιτροπής».(ΑΔΑ:ΨΦΖ846ΨΧΞΧ-Δ6Τ)
ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) 1613/2016
Κατ' εξουσιοδότηση κανονισμός (ΕΕ) 2016/1613 της Επιτροπής, της 8ης Σεπτεμβρίου 2016, για έκτακτη ενίσχυση προσαρμογής στους παραγωγούς γάλακτος και σε κτηνοτρόφους σε άλλους τομείς της κτηνοτροφίας
ΝΣΚ/413/2003
Χορήγηση στεγαστικής συνδρομής σε ιδιοκτήτη σεισμόπληκτου κτίσματος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για την ανάκληση παράνομης ευμενούς ατομικής διοικητικής πράξης, η οποία εκδόθηκε χωρίς τη συμμετοχή του διοικούμενου, πρέπει να συνεκτιμηθούν, οι αρχές της επιείκειας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών της κατάστασης που στο μεταξύ έχει δημιουργηθεί και γενικότερα οι συνθήκες υπό τις οποίες εκδόθηκε, σε συνδυασμό με τις δυσμενείς επιπτώσεις σε βάρος του διοικούμενου από την ανάκλησή της.
ΝΣΚ/227/2019
Παράλειψη υπογραφής των εισηγητών συλλογικού διοικητικού οργάνου επί της γνωμοδότησης αυτού και συνέπειες στην εγκυρότητα της πράξης του αποφασιστικού οργάνου. Έννοια της απεικόνισης και της αναπαράστασης μνημείου. Υπέρβαση της νομοθετικής εξουσιοδότησης. Αναδρομική εφαρμογή κανονιστικής πράξης. Αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των διοικούμενων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η παράλειψη υπογραφής των εισηγητών του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) επί της γνωμοδότησης αυτού, δεν θίγει την εγκυρότητα της απόφασης του Υπουργού Πολιτισμού (ομόφ.). Η Υπουργική Απόφαση που προβλέπει διαδικασία αδειοδότησης για “αναπαραστάσεις μνημείων”, είναι εκτός της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 46 παρ. 4 του ν. 3028/2002 (πλειοψ.). Δεν είναι δυνατή η εφαρμογή Υπουργικής Απόφασης σε έννομη σχέση του παρελθόντος, λόγω του κανόνα της μη αναδρομικότητας των διοικητικών πράξεων και των αρχών της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των διοικούμενων (ομόφ.).
ΕΣ/ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/232/2019
ΚΑΤΑΛΟΓΙΣΜΟΙ (...) ο αναιρεσείων καταλογίσθηκε με το ποσό των 35.019,93 ευρώ, που φέρεται να έλαβε αχρεωστήτως, στο πλαίσιο εφαρμογής του διαρθρωτικού Κανονισμού (ΕΚ) 2792/1999, ως πρώτη δόση χρηματοδότησης, για την ίδρυση μονάδας οστρακοκαλλιέργειας.(...)Η αρχή της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, που αποτελεί, όπως και η αρχή της ασφάλειας δικαίου, στοιχείο της κοινοτικής, ήδη ενωσιακής, έννομης τάξης, διέπει τη διαδικασία ανάκτησης μη ορθώς διατεθέντων κεφαλαίων κατά την εκτέλεση συγχρηματοδοτούμενων από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους δράσεων, επενεργούν δε οι δύο αυτές αρχές ώστε να προστατεύεται η εύλογη, ενόψει των συνθηκών, πεποίθηση του λήπτη της ενωσιακής συνδρομής, ως συνετού ανθρώπου του οικείου κλάδου δραστηριότητας, ότι η δημιουργηθείσα από δημόσια εξουσία νομική κατάσταση, ως απόρροια πράξης του αρμοδίου οργάνου, θα συνεχιστεί. Για τη συνδρομή ειδικότερα της αρχής προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης απαιτείται να έχουν δοθεί από τη διοίκηση στον δικαιούχο της ενίσχυσης συγκεκριμένες, ανεπιφύλακτες και συγκλίνουσες διαβεβαιώσεις, τέτοιες που να μπορούν να δημιουργήσουν σ’ αυτόν την θεμιτή προσδοκία ότι η δημιουργηθείσα νομική κατάσταση θα συνεχιστεί. Αποκλείεται η επίκληση της ως άνω αρχής από τον υπέρ ου η ενωσιακή συνδρομή, όταν είναι υπαίτιος παράβασης των δεσμευτικών όρων υπό τους οποίους αυτή χορηγήθηκε και οι οποίοι προϋπήρχαν της πράξης, που προκάλεσε τη διαφορετική αντίληψη και την εμπιστοσύνη. Εξάλλου, η ετέρα ως άνω αρχή, της ασφάλειας δικαίου, επιτάσσει τη σαφήνεια και ακρίβεια της κανονιστικής ρύθμισης υπό τους όρους της οποίας χορηγείται η ενωσιακή συνδρομή στον δικαιούχο, ώστε ο τελευταίος να έχει τη δυνατότητα να γνωρίζει σαφώς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του καθώς και τις επιβαλλόμενες σ’ αυτόν κυρώσεις σε περίπτωση αθέτησης των υποχρεώσεών του. Εφόσον υφίσταται τέτοια σαφής και ακριβής ρύθμιση για την οποία έχει καταστεί ενήμερος δεν νοείται επίκληση της αρχής της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης προκειμένου να αποκλειστεί η αναζήτηση αχρεωστήτως καταβληθείσας ενωσιακής συνδρομής. Τέλος, μόνον αν ο δικαιούχος είναι καλόπιστος ως προς τη νομιμότητα χρησιμοποίησης της ενωσιακής χρηματοδότησης δύναται να αντικρούσει την αξίωση επιστροφής αυτής με επίκληση της εν λόγω αρχής. Για τους λόγους αυτούς Απορρίπτει την αίτηση αναιρέσεως.
ΝΣΚ/318/2004
Κοινοτικό Δίκαιο – Βιολογική Γεωργία – Χρόνος υποβολής αιτήσεων για ένταξη – Εκτέλεση συμβάσεων – Αρχές χρηστής διοικήσεως και δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Οι συμβάσεις που υπογράφηκαν το έτος 1998 και με ημερομηνία ενάρξεως των υποχρεώσεων το έτος 1999 (έτος εντάξεως) κατόπιν αιτήσεων, τις οποίες οι παραγωγοί υπέβαλαν εντός της υπό της ισχύουσας κατά τον χρόνο αυτό Υ.Α. προβλεπομένης προθεσμίας -και υπό την αυτονόητη προϋπόθεση της προηγουμένης εκ μέρους της αρμοδίας υπηρεσίας διερευνήσεως της συνδρομής όλων των απαιτουμένων ελέγχων- είναι καθ’ όλα νόμιμες και, εφόσον οι παραγωγοί εκπληρώνουν τις εκ των συμβάσεων και του σχετικού κανονιστικού πλαισίου προβλεπόμενες υποχρεώσεις τους, αυτοί δικαιούνται τις προβλεπόμενες ενισχύσεις. Εν όψει των συγκεκριμένων περιστατικών και, κατ’ εφαρμογή των αρχών της χρηστής διοικήσεως και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμένου προς αυτή (διοίκηση), αλλά και προς εξυπηρέτηση των κοινοτικών και εθνικών σκοπών στους οποίους αποβλέπει το πρόγραμμα της Βιολογικής Γεωργίας και οι συμβάσεις που υπογράφηκαν στο συγκεκριμένο Νομό (Αιτωλοακαρνανίας) το έτος 1998 κατόπιν υποβολής αιτήσεων θα πρέπει να θεωρηθούν ως υπογραφείσες κατόπιν υποβολής αιτήσεως γενομένης εντός του προσδιορισθέντος από τη διοίκηση χρόνου και να αντιμετωπισθούν, όπως όλες οι υπόλοιπες συμβάσεις.
ΝΣΚ/205/2012
Κοινοτικό Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης για την «Προστασία των ευαίσθητων στα νιτρικά περιοχών» – Παράταση διετούς διάρκειας – Δικαιούχοι ένταξης ή μη οι παραγωγοί των οποίων η σύμβαση έληξε την προηγουμένη ημέρα της δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Στο Μέτρο 214 στον Άξονα 2 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2007-2013, προβλεπόταν μεταξύ άλλων η δυνατότητα χρονικής παράτασης δύο ετών των συμβάσεων των δικαιούχων γεωργών που είχαν αναλάβει και τηρούσαν τις προβλεπόμενες γεωργοπεριβαλλοντικές δεσμεύσεις. Στο καθεστώς της παράτασης θα εντάσσονταν όσοι κατά την ημερομηνία δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (17-11-2011), θα είχαν σε ισχύ σύμβαση και τηρούσαν τις αναληφθείσες δεσμεύσεις. Παραγωγοί των οποίων η σύμβαση έληξε την προηγούμενη της δημοσιοποίησης της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος (16-11-2011), δύναται να ενταχθούν στο καθεστώς διετούς παράτασης, εφόσον υπέβαλαν αιτήσεις μέχρι την ορισθείσα καταληκτικά ημερομηνία και τήρησαν αποδεδειγμένα και άνευ διακοπής τις συμβατικές τους υποχρεώσεις και εφόσον υφίστανται οι αναγκαίες πιστώσεις. Και τούτο διότι δεν υπάρχει «εν τοις πράγμασιν» ουσιαστική διακοπή ή ασυνέχεια ή κενό διάστημα στην υλοποίηση των συμβατικών δεσμεύσεων των παραγωγών και σε κάθε περίπτωση, αντίθετη λύση, δεν θα ήταν σύμφωνη με τις γενικές αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας, της επιείκειας, της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης και των νομίμων προσδοκιών για ένταξη στο καθεστώς της παράτασης των ήδη ενταγμένων. (ομοφ.)
Υπόθεση C-441/2014
Απόφαση του Δικαστηρίου (τμήμα μείζονος συνθέσεως) της 19ης Απριλίου 2016. Dansk Industri (DI) κατά Sucession Karsten Eigil Rasmussen.Αίτηση του Højesteret για την έκδοση προδικαστικής αποφάσεως.Προδικαστική παραπομπή – Κοινωνική πολιτική – Χάρτης των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης – Οδηγία 2000/78/ΕΚ – Αρχή της απαγόρευσης των διακρίσεων λόγω ηλικίας – Εθνική ρύθμιση αντίθετη προς οδηγία – Δυνατότητα ιδιώτη να ζητήσει να αναγνωριστεί η ευθύνη του Δημοσίου για παραβίαση του δικαίου της Ένωσης – Διαφορά μεταξύ ιδιωτών – Στάθμιση των διαφόρων δικαιωμάτων και αρχών – Αρχές της ασφάλειας δικαίου και της προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης – Ρόλος του εθνικού δικαστή Υπόθεση C-441/14
ΝΣΚ/135/2008
Συμμόρφωση της Διοίκησης προς ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ. Εφαρμογή αυτής και σε όλους τους θιγομένους υπαλλήλους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η συμμόρφωση της Διοίκησης προς ακυρωτική απόφαση περιλαμβάνει την άρση των διοικητικών αλλά και μισθολογικών συνεπειών της ακυρωθείσας πράξης. Η έκδοση απόφασης του ΣτΕ δεν επηρεάζει την τοκογονία των απαιτήσεων. Τόκος οφείλεται μόνο από της επιδόσεως καταψηφιστικής αγωγής. Η Διοίκηση οφείλει, σύμφωνα με τις αρχές της χρηστής διοίκησης και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών προς το Κράτος, να προβεί στην ανάκληση των «ομοίων» ατομικών διοικητικών πράξεων με την ακυρωθείσα.