ΝΣΚ/57/2015
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Υπάλληλοι ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Νέα κρίση από την Διοίκηση σε αίτημα τ. υπαλλήλου Χ.Τ., καθ’ όσον η ποινική δίωξή του έπαυσε οριστικά λόγω παραγραφής και όχι λόγω αθωωτικής απόφασης, η οποία εξαφανίζει το αξιόποινο της πράξης.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Παυσάσης της ποινικής δίωξης του τ. υπαλλήλου λόγω παραγραφής του αδικήματος για το οποίο τέθηκε σε αυτοδίκαιη αργία και όχι διότι διαπιστώθηκε ανυπαρξία των πραγματικών περιστατικών, που συνιστούν την αντικειμενική υπόσταση του αδικήματος αυτού, πρέπει να απορριφθεί το αίτημά του να κριθεί εκ νέου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/371/2002
Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχικό αδίκημα. Ποινικό αδίκημα. Χρόνος παραγραφής. Διακοπή – συμπλήρωση παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Ο χρόνος παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος της χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς και αναξίας υπαλλήλου διαγωγής είναι πέντε (5) έτη. Αν το πειθαρχικό αδίκημα συνιστά και ποινικό αδίκημα, οι πράξεις της ποινικής διαδικασίας διακόπτουν την παραγραφή του πειθαρχικού αδικήματος, η οποία (παραγραφή) συμπληρώνεται σε κάθε περίπτωση εντός επτά (7) ετών από τον χρόνο κατά τον οποίο διαπράχθηκε.
ΝΣΚ/497/2012
Δημόσιοι υπάλληλοι – Παύση πειθαρχικής δίωξης δημοσίου υπαλλήλου λόγω παραγραφής – Εφαρμογή των διατάξεων της παρ.2 του άρθρου 105 του Ν.3528/2007.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Στα πλαίσια εφαρμογής του άρθρου 105 παρ.2 του Υπαλληλικού Κώδικα (Ν. 3528/2007), το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιο, επιλαμβανόμενο σχετικού αιτήματος, έχει αρμοδιότητα να γνωμοδοτήσει αιτιολογημένα περί της απόδοσης στον υπάλληλο των αποδοχών, ή μέρους αυτών, που του παρακρατήθηκαν κατά το διάστημα που διετέλεσε σε αργία, η δε περίπτωση παύσης πειθαρχικής δίωξης υπαλλήλου λόγω παραγραφής του πειθαρχικού αδικήματος, δεν εμπίπτει στις περιπτώσεις της διάταξης αυτής. Άλλως και σε κάθε περίπτωση η, εν προκειμένω κρινόμενη, σχετική αξίωση της υπαλλήλου Ι.Ε. έχει παραγραφεί. (ομοφ.)
ΝΣΚ/88/2001
Δημόσιοι υπάλληλοι. Πειθαρχικό δίκαιο. Επιβολή της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσεως. Παραγραφή ποινικού αδικήματος. Μη δυνατότητα επαναλήψεως της πειθαρχικής διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Α) Η παραγραφή του αδικήματος αποτελεί λόγο εξαλείψεως του αξιοποίνου και το επιλαμβανόμενο ποινικό δικαστήριο, διαπιστώνοντας τη συντέλεση της παραγραφής κατά τη στάση αυτή της δίκης, υποχρεούται να κηρύξει την οριστική παύση της ποινικής διώξεως, χωρίς να δύναται να ερευνήσει την ουσία της υποθέσεως, η αξιόποινη πράξη παραμένει, ενδεχομένως, άδικη και καταλογιστή, η δε κηρύττουσα την οριστική παύση της ποινικής διώξεως απόφαση του ποινικού δικαστηρίου, που είναι ή κατέστη αμετάκλητη, δεν αποτελεί αθώωση και δεν εξομοιώνεται προς αμετάκλητη αθωωτική απόφαση. Β) Κατά τα λοιπά, ερείδεται επί εσφαλμένης προϋποθέσεως και τίθεται προώρως το ερώτημα, καθ όσον σ αυτό παρατίθεται ως δεδομένο η ύπαρξη αθωωτικής αποφάσεως του πρωτοβαθμίου υπηρεσιακού συμβουλίου μετά από επανάληψη της πειθαρχικής διαδικασίας, ενώ η αθωωτική αυτή απόφαση είναι παράνομη (παραβίαση των άρθρων 114 και 143 παρά του Υπαλληλικού Κώδικα) και υπόκειται σε ένσταση.
ΝΣΚ/397/2014
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Μετάταξη μονίμου υπαλλήλου του Ιδρύματος σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας – Παραποίηση της βαθμολογίας στον κατατεθέντα από τον υπάλληλο τίτλο σπουδών – Ενέργειες της Διοικήσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ πρέπει να προβεί στις ακόλουθες ενέργειες σε βάρος μονίμου υπαλλήλου της, κλάδου ΤΕ Δ/Λ, ο οποίος μετετάχθη σε κλάδο ανώτερης κατηγορίας με παραποιημένη τη βαθμολογία στον κατατεθέντα από αυτόν τίτλο σπουδών, αν και η μετάταξή του έγινε μόνο με τον τίτλο σπουδών, και όχι βάσει της εν λόγω βαθμολογίας: α) στην πειθαρχική δίωξη του εν λόγω υπαλλήλου, εφόσον, υπάρχουν υποψίες τέλεσης από τον ανωτέρω υπάλληλο πειθαρχικών παραπτωμάτων κατ’ εξακολούθηση, υπό την έννοια της περ.λδ’ του άρθρου 107 Υ.Κ., με την επιφύλαξη της πενταετούς παραγραφής των αδικημάτων της κατάθεσης και της χρήσης της παραποιηθείσας βαθμολογίας του εν λόγω πτυχίου, και β) στην ανακοίνωση στον αρμόδιο Εισαγγελέα, κατ’ άρθρο 37 ΚΠΔ, εφόσον στην προκειμένη περίπτωση υπάρχουν υποψίες τέλεσης αξιόποινων πράξεων και μάλιστα αυτεπαγγέλτως διωκόμενων, (όπως ενδεικτικά του αδικήματος της πλαστογραφίας κατ’ άρθρο 216 ΠΚ ή της πλαστογραφίας πιστοποιητικών κατ’ άρθρο 217 ΠΚ κ.λπ.), και τα αρμόδια όργανα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ πληροφορήθηκαν τις πράξεις αυτές κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους, όσων γνωρίζουν σχετικά με τις πράξεις αυτές. (ομοφ.)
ΝΣΚ/162/2011
Πειθαρχικά αδικήματα υπαλλήλου ΥΠΕΞ – Ποινική καταδίκη – Παραγραφή αυτών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Έχει πλήρη εφαρμογή και επί των υπαλλήλων του Υπουργείου Εξωτερικών η διάταξη του άρθρου 112 παρ. 2 του Ν 2683/1999 που διαλαμβάνει περί παραγραφής πειθαρχικού παραπτώματος, το οποίο αποτελεί και ποινικό αδίκημα, καθόσον οι διατάξεις περί παραγραφής του παλαιού Οργανισμού του ΥΠΕΞ (Ν 2594/1998), δεν ρυθμίζουν το ζήτημα αυτό. Η παραγραφή του πειθαρχικού παραπτώματος της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο ακολουθεί το χρόνο παραγραφής που αφορά το ποινικό αδίκημα. Η επίδειξη χαρακτηριστικώς αναξιοπρεπούς διαγωγής, καίτοι δεν αποτελεί αυτή καθ’ εαυτή ποινικό αδίκημα (ΣτΕ 3125/1996), εντούτοις στην περίπτωση που συναρτάται με τέλεση ποινικού αδικήματος μη υποκύψαντος σε παραγραφή, ως εν προκειμένω, έπεται ότι ούτε και αυτή υποπίπτει σε παραγραφή αφού ως πειθαρχικό αδίκημα δεν έχει αυτοτέλεια, αλλά είναι συνέπεια, άλλως συναρτάται άμεσα με την ποινική απαξία της πράξεως που συγκροτεί το μη παραγραφέν ποινικό αδίκημα και κατ αντιστοιχία και το μη παραγραφέν πειθαρχικό αδίκημα της παραβάσεως καθήκοντος κατά τον ποινικό νόμο. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛ.ΤΜ.1/11/2017
ΠΑΡΑΓΡΑΦΗ.Καταβολή διαφορών αποδοχών στη φερόμενη ως δικαιούχο ......., εργαζόμενη στην πρώην ....... Εφορεία Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων (ήδη Εφορεία Αρχαιοτήτων Πόλης ......., για το χρονικό διάστημα από 1.1.2001 έως 11.5.2011, κατόπιν της από 10.11.2011 αίτησής της και «σε εκτέλεση της 1476/2009 αμετάκλητης απόφασης του Εφετείου .......»Με τα δεδομένα αυτά, το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη όσα έχουν κριθεί με τα προαναφερόμενα Πρακτικά της 25ης Συνεδρίασης της 30.10.2014 και της 25ης α Συνεδρίασης της 3.11.2014 (Θέμα Α΄), στις ορθές και λεπτομερείς σκέψεις των οποίων παραπέμπει προς αποφυγή επαναλήψεων, κρίνει ότι κατά τον χρόνο άσκησης της από 9.12.2005 αγωγής της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου ......., ήτοι στις 31.1.2006 που επιδόθηκε η αγωγή αυτή στο αντίδικο Ελληνικό Δημόσιο, οι αξιώσεις της εν λόγω υπαλλήλου που είχαν γεννηθεί από 1.1.2001 έως 30.1.2004 είχαν ήδη παραγραφεί λόγω παρόδου διετίας από τη γένεση των αξιώσεων αυτών. Επίσης, οι αξιώσεις της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου, που είχαν γεννηθεί από 31.1.2004 έως 9.7.2009 έχουν υποπέσει στη διετή παραγραφή του άρθρου 90 παρ. 3 του ν. 2362/1995. Και τούτο, διότι η παραγραφή των αξιώσεων αυτών, που διακόπηκε στις 31.1.2006 με την επίδοση στο Ελληνικό Δημόσιο της από 9.12.2005 αγωγής, στις 18.6.2007 με τη δημοσίευση της 27858/2007 απόφασης του Μονομελούς Πρωτοδικείου ....... και στις 27.3.2008 με την άσκηση της έφεσης, άρχισε εκ νέου από τη δημοσίευση, στις 10.7.2009, της 1476/2009 απόφασης του Εφετείου ......., που συνιστά την τελευταία διαδικαστική πράξη του Δικαστηρίου και συμπληρώθηκε στις 10.7.2011, καθόσον κατά το χρονικό διάστημα από 10.7.2009 έως 10.7.2011 δεν έλαβε χώρα κάποιο γεγονός διακοπτικό της παραγραφής. Το ίδιο ισχύει και για τις αξιώσεις της εν λόγω υπαλλήλου που γεννήθηκαν από 10.7.2009 έως 9.11.2009, καθόσον από τη γένεση των αξιώσεων αυτών μέχρι την υποβολή της 11327/10.11.2011 αίτησης προς την ....... ΕΠΚΑ είχε συμπληρωθεί η διετής παραγραφή. Εξάλλου, η έκδοση του 1137/1.3.2010 Πρακτικού Συνεδρίασης της Τριμελούς Επιτροπής του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, δεν συνιστά γεγονός διακοπτικό της παραγραφής, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 93 περ. στ΄ του ν. 2362/1995, καθόσον με το Πρακτικό αυτό έγινε αποδοχή (άρθρο 6 παρ.1 περ. β΄ ν. 3086/2002) από το Ελληνικό Δημόσιο της 1476/2009 απόφασης του Εφετείου ....... και όχι αναγνώριση συγκεκριμένης απαίτησης της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου. Επίσης, η επικαλούμενη από την εν λόγω υπάλληλο 1977/2000 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με την οποία ακυρώθηκε η άρνηση της Διοίκησης να ικανοποιήσει το αίτημά της να ενταχθεί σε θέση ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2266/1994, δεν ασκεί επιρροή στην προκειμένη υπόθεση, καθόσον, πέραν του ότι το αίτημά της αυτό απορρίφθηκε επί της ουσίας με την 1476/2009 απόφαση του Εφετείου ......., η απόφαση αυτή (1977/2000) δεν μπορεί να έχει κατά νόμο ως συνέπεια τη διακοπή της παραγραφής αξιώσεων που γεννήθηκαν σε μεταγενέστερο της δημοσίευσής της χρονικό διάστημα, όπως είναι οι αξιώσεις που έχουν ενσωματωθεί στο ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα. Τέλος, κατά τον χρόνο υποβολής της 11327/10.11.2011 αίτησης της φερόμενης ως δικαιούχου υπαλλήλου δεν είχαν παραγραφεί οι αξιώσεις της που γεννήθηκαν από 10.11.2009 έως 11.5.2011, οι οποίες ήταν ενεργείς κατά την έκδοση, στις 18.7.2013, του 108485/2013 χρηματικού εντάλματος πληρωμής, από την έκδοση του οποίου ξεκίνησε νέα πενταετής παραγραφή (άρθρο 90 παρ. 6 του ν. 2362/1995) των αξιώσεων αυτών, η οποία δεν είχε συμπληρωθεί μέχρι την έκδοση του ελεγχόμενου χρηματικού εντάλματος.
ΝΣΚ/44/2010
Παραγραφή ή αποδυνάμωση δικαιώματος πρόσληψης στο Δημόσιο διοικητικού υπαλλήλου ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το κατά την ειδική διάταξη του άρθρου 21 του Ν 1824/1988 δικαίωμα (ιδιωτικού δικαίου) πρόσληψης στο Δημόσιο διοικητικού υπαλλήλου ιδιωτικού εκπαιδευτηρίου, του οποίου ανεστάλη η λειτουργία το 1986 δεν μπορεί να ικανοποιηθεί σήμερα, λόγω παραγραφής, ενόψει του συγκεκριμένου πραγματικού της σχετικής αξίωσης.
ΝΣΚ/93/2018
Δυνατότητα ολοκλήρωσης της διαδικασίας πρόσληψης υπαλλήλου στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας, μετά την οριστική παύση της ποινικής του δίωξης, λόγω παραγραφής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Προϋπόθεση για την ολοκλήρωση της διαδικασίας πρόσληψης υπαλλήλου στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ), κατά του οποίου είχε ασκηθεί ποινική δίωξη, είναι η αθώωσή του επί της ουσίας για τα αδικήματα που κατηγορείται με αμετάκλητη δικαστική απόφαση. Τέτοια περίπτωση δεν συντρέχει εν προκειμένω, δεδομένου ότι από την παραπομπή του υπαλλήλου, εκ μέρους του Συμβουλίου Εφετών, με αμετάκλητο βούλευμα, στο Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων, προκύπτει ότι υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις για να υποστηριχτεί η κατηγορία. Συνεπώς το κώλυμα διορισμού του υποψήφιου υπαλλήλου στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας (ΣΕΦ) εξακολουθεί να συντρέχει, παρά την οριστική παύση της ποινικής δίωξης, λόγω παραγραφής, για τα αδικήματα της ενεργητικής δωροδοκίας σε βαθμό πλημμελήματος και της άμεσης συνέργειας σ’ αυτήν καθώς και για το αδίκημα της παθητικής δωροδοκίας σε βαθμό πλημμελήματος. (ομόφ.)
ΝΣΚ/391/2013
Αυτοδίκαιη αργία δημοσίου υπαλλήλου σε περίπτωση καταδίκης του με απόφαση ποινικού δικαστηρίου, χωρίς πραγματική στέρησή της με εγκλεισμό του σε χώρο κράτησης.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η καταδίκη δημοσίου υπαλλήλου σε ποινή στερητική της ελευθερίας, η οποία δεν επιφέρει και πραγματική στέρησή της, λόγω αναστολής εκτέλεσης της ποινής, ή μετατροπής της σε χρηματική και καταβολής του σχετικού ποσού ή άσκησης έφεσης με ανασταλτικό αποτέλεσμα ή παραγραφής της ποινής, κατά το άρθρο 2 παρ.1 του ν. 4043/2012, δεν συνεπάγεται τη περιέλευση του υπαλλήλου που καταδικάστηκε σε κατάσταση αυτοδίκαιης αργίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/168/2010
Συμμόρφωση Διοίκησης σε αποφάσεις Διοικητικών Δικαστηρίων επί προσφυγών – Εκτελεστότητα και δεδικασμένο – Παραγραφές αξιώσεων ασφαλισμένου κατά του τ. Ταμείου Ασφαλίσεως Εμπόρων – Εξαίρεση του τ. ΤΑΕ από ΝΔ 496/1974.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η προσφυγή εξακολουθεί και μετά το νέο Κ.Δ.Δ. να είναι ευρέος φάσματος ένδικο βοήθημα και όχι μόνο ακυρωτικό. Οι διαπλαστικές διατάξεις του διατακτικού των αποφάσεων των Διοικ. Δικαστηρίων, ισχύουν έναντι πάντων, ενώ οι αναγνωριστικές δεσμεύουν μόνο τους διαδίκους. Έννοια υποχρέωσης συμμόρφωσης της Διοίκησης σε τέτοιες αποφάσεις και διαφορά της με εκτελεστότητα και δεδικασμένο. Στα νομικώς ταυτιζόμενα με διαδίκους πρόσωπα και άρα δεσμευόμενα από το δεδικασμένο, ανήκει και ο ΟΑΕΕ, έστω και εάν δεν υπήρξε διάδικος στη σχετική δίκη, καθόσον το ΙΚΑ ως συνταξιοδοτών φορέας με βάση την αρχή της διαδοχικής ασφάλισης, δύναται να αξιώσει από αυτόν το ποσό της συμμετοχής του στη δαπάνη συνταξιοδότησης του κοινού ασφαλισμένου. Μόνη προσβλητή δια προσφυγής πράξη, είναι εκείνη του απονέμοντα την σύνταξη φορέα (ΙΚΑ). Για παραγραφή αξιώσεων εκ νοσηλίων τρίτων κατά του τ. ΤΑΕ εφαρμοστέες είναι οι διατάξεις του Καταστατικού του τ. ΤΑΕ και του Α.Κ. και όχι του ΝΔ 496/1974. Διακοπή της παραγραφής με αίτηση στην αρμόδια προς πληρωμή αρχή ή με την αναγνώριση της σχετικής αξίωσης, με απόφαση του Δ.Σ. του τ. ΤΑΕ. Χωρίς κοινοποίηση της τελευταίας στον ασφαλισμένο δεν αρχίζει νέα παραγραφή. (πλειοψ.)