×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΣΤΕ/3560/2005

Τύπος: Δικαστικές Αποφάσεις

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Επιδιώκουν να ακυρωθεί η Α.Π. 3813/12102/Ν.1622/82/20.11.2002 (...)Επειδή, περαιτέρω, με την υπό κρίση αίτηση προβάλλεται ότι δεν συνέτρεξε εν προκειμένω περίπτωση παραβάσεως των διατάξεων του ν. 1262/1982 εκ μέρους των αιτούντων, διότι η μεταβίβαση της κυριότητας του ναυπηγηθέντος πλοίου προ της συμπληρώσεως δεκαετίας από της ολοκληρώσεως της επενδύσεως οφείλετο σε λόγους ανωτέρας βίας. Συγκεκριμένα οι αιτούντες ισχυρίζονται ότι προέβησαν στην επίμαχη μεταβίβαση προς αντιμετώπιση της δυσχερούς οικονομικής καταστάσεως, στην οποία είχαν περιέλθει, λόγω απάτης διαπραχθείσης σε βάρος τους από τους υπευθύνους εταιρίας, στην οποία αυτοί είχαν αναθέσει, καταβάλλοντας και το αντίστοιχο τίμημα, την ναυπήγηση άλλου σκάφους τους, έχοντος ομοίως υπαχθεί στις διατάξεις του ν. 1262/1982. Και ο λόγος, όμως, αυτός είναι απορριπτέος, διότι τα ως άνω ιστορούμενα στο δικόγραφο πραγματικά περιστατικά, συναπτόμενα με αποφάσεις ληφθείσες και επιλογές γενόμενες στο πλαίσιο της επιχειρηματικής δράσεως των επενδυτών, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι στοιχειοθετούν λόγους ανωτέρας βίας, ήτοι γεγονότα απρόβλεπτα μη δυναμένα να αποτραπούν δι΄ άκρας επιμελείας .


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΛΣΥΝ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1155/2023

Με τα δεδομένα αυτά, η κρινόμενη προσφυγή, εφόσον ασκήθηκε μετά την πάροδο της προβλεπόμενης αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας (στις 3.7.2023), η οποία άρχισε την επόμενη ημέρα της ως άνω κοινοποίησης της προσβαλλόμενης πράξης στον προσφεύγοντα Δήμο, ήτοι στις 16.6.2023 και έληξε στις 30.6.2023, ημέρα Παρασκευή, μη εξαιρετέα εκ του νόμου, είναι εκπρόθεσμη και πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη. Εξάλλου, οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος περί συνδρομής λόγων ανωτέρας βίας που τον εμπόδισαν να ασκήσει εμπροθέσμως την ένδικη προσφυγή, και συγκεκριμένα έλλειψη Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου και πλάνη των δημοτικών υπαλλήλων εκ της αναστολής της λειτουργίας των Δικαστηρίων λόγω των βουλευτικών εκλογών 2023, πέραν του ότι αναποδείκτως προβάλλονται, είναι απορριπτέοι ως νόμω αβάσιμοι, καθόσον δεν στοιχειοθετούν λόγους ανωτέρας βίας, ήτοι απρόβλεπτα και εξαιρετικά γεγονότα, τα οποία δεν μπορούσαν να αποτραπούν με μέτρα εξαιρετικής επιμέλειας και συνέσεως, ούτε άλλωστε ανυπέρβλητο κώλυμα που δεν οφείλετο οπωσδήποτε σε υπαιτιότητα του προσφεύγοντος και δεν μπορούσε να υπερνικηθεί απ’ αυτόν με κανένα τρόπο. Για τους λόγους αυτούς Απορρίπτει την ένδικη προσφυγή ανάκλησης.


ΕΛΣΥΝ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1154/2023

Με τα δεδομένα αυτά, η κρινόμενη προσφυγή, εφόσον ασκήθηκε μετά την πάροδο της προβλεπόμενης αποκλειστικής δεκαπενθήμερης προθεσμίας (στις 3.7.2023), η οποία άρχισε την επόμενη ημέρα της ως άνω κοινοποίησης της προσβαλλόμενης πράξης στον προσφεύγοντα Δήμο, ήτοι στις 13.6.2023, και έληξε στις 27.6.2023, ημέρα Τρίτη, μη εξαιρετέα εκ του νόμου, είναι εκπρόθεσμη και πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη. Εξάλλου, οι ισχυρισμοί του προσφεύγοντος περί συνδρομής λόγων ανωτέρας βίας που τον εμπόδισαν να ασκήσει εμπροθέσμως την ένδικη προσφυγή, και συγκεκριμένα έλλειψη Νομικής Υπηρεσίας του Δήμου και πλάνη των δημοτικών υπαλλήλων εκ της αναστολής της λειτουργίας των Δικαστηρίων λόγω των βουλευτικών εκλογών 2023, πέραν του ότι αναποδείκτως προβάλλονται, είναι απορριπτέοι ως νόμω αβάσιμοι, καθόσον δεν στοιχειοθετούν λόγους ανωτέρας βίας, ήτοι απρόβλεπτα και εξαιρετικά γεγονότα, τα οποία δεν μπορούσαν να αποτραπούν με μέτρα εξαιρετικής επιμέλειας και συνέσεως, ούτε άλλωστε ανυπέρβλητο κώλυμα που δεν οφείλετο οπωσδήποτε σε υπαιτιότητα του προσφεύγοντος και δεν μπορούσε να υπερνικηθεί απ’ αυτόν με κανένα τρόπο. Για τους λόγους αυτούς.Απορρίπτει την ένδικη προσφυγή ανάκλησης.


ΝΣΚ/384/2001

Κοινοτικό Δίκαιο. Μη εκπλήρωση υποχρέωσης εισαγωγής εντός του χρόνου ισχύος των πιστοποιητικών εισαγωγής, λόγω ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Η έννοια της ανωτέρας βίας στο κοινοτικό δίκαιο και ιδιαίτερα στον γεωργικό τομέα, εκτείνεται σε ασυνήθη περιστατικά, ανεξάρτητα από τη βούληση του επιχειρηματία, των οποίων οι συνέπειες δεν θα μπορούσαν να αποφευχθούν μολονότι έχει επιδειχθεί κάθε δυνατή επιμέλεια, παρά μόνο με υπέρμετρες θυσίες. Η έννοια της ανωτέρας βίας, αποτελούσα ειδική έκφραση της αρχής της αναλογικότητας, πρέπει να ερμηνεύεται συσταλτικά. Δεν εμπίπτει στην, κατ άρθρα 40 παρ.1 και 41 παρ.1 του Καν(ΕΚ) 1291/2000, έννοια της ανωτέρας βίας, που εμπόδισε την εκπλήρωση υποχρεώσεως εισαγωγής βοείου κρέατος από Τρίτη χώρα, η εμφάνιση κατά τους τελευταίους μήνες του έτους 2000, κρουσμάτων της νόσου της σπογγώδους εγκεφαλοπάθειας. Απορρίπτεται αίτημα αποδέσμευσης των εγγυήσεων που είχαν κατατεθεί για την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.


ΝΣΚ/155/2002

Κοινοτικό Δίκαιο – Γεωργία. Έννοια ανωτέρας βίας κατά το άρθρο 40 επ. Καν. (ΕΚ) 1291/2001.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες που βεβαιώνονται και με έγγραφο του Λιμεναρχείου, στο λιμάνι φόρτωσης του εμπορεύματος που είχαν ως αποτέλεσμα την καθυστέρηση φόρτωσης και άφιξης του προϊόντος στον προορισμό του, μετά τη λήξη της προθεσμίας ισχύος του πιστοποιητικού ενίσχυσης, συνιστούν λόγο ανωτέρας βίας κατά το άρθρο 40 επ. Καν. (ΕΚ) 1291/2000 συνεκτιμώμενης και της υποκειμενικής συμπεριφοράς του δικαιούχου.


ΝΣΚ/151/2001

Κοινοτικό Δίκαιο. Εκπρόθεσμη παραλαβή ρυζιού από το κέντρο παρέμβασης. Σύμπτωση ημερομηνίας λήξης προθεσμίας με αργία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
(Τριμελούς Επιτροπής) α) Η ημερομηνία λήξεως προθεσμίας λόγω συμπτώσεώς της με επίσημη αργία μετατίθεται για την επόμενη εργάσιμη ημέρα. β) Η μετά την εκπνοή της προθεσμίας πληρωμής (που έλαβε χώρα εμπρόθεσμα) παραλαβή του ρυζιού συνεπάγεται δυσμενείς συνέπειες για τον υπερθεματιστή και επιβάρυνσή του με έξοδα αποθεματοποίησης και εξόδου. Εφ όσον η υπέρβαση του χρόνου οφείλετο σε αντικειμενική αδυναμία παραλαβής μη οφειλόμενη σε υπαιτιότητα του υπερθεματιστή και τελικώς επετεύχθη ο κοινοτικός στόχος συντρέχει περίπτωση ανάλογη ανωτέρας βίας και απαλλαγής του υπερθεματιστή.


ΝΣΚ/157/2003

Υπαγωγή επένδυσης που αφορούσε ναυπήγηση πλοίου στις ενισχύσεις που προβλέπονται για τις ναυπηγικές εργασίες.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενισχύσεις προς τις ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες και επιχειρήσεις διέπονται από δικό τους, αυτοτελές, νομικό καθεστώς, ήτοι του άρθρου 29Α του Ν 1262/1982 και της προβλεπόμενης στο άρθρο αυτό κοινής απόφασης των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, όπως αυτή ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο υποβολής και κρίσεως από τη Διοίκηση του σχετικού αιτήματος. Εφόσον δε στην κοινή αυτή υπουργική απόφαση προβλέπεται παροχή επιχορήγησης σε πλοιοκτήτες, που προβαίνουν με ευθύνη τους σε ναυπήγηση ή μετασκευή πλοίου και αναθέτουν επί μέρους εργασίες σε υπεργολάβους, χωρίς καμία περαιτέρω διάκριση, δικαιούχοι αυτής μπορεί να είναι και αλλοδαποί πλοιοκτήτες, αρκεί οι ναυπηγικές εργασίες να γίνονται στην Ελλάδα. Κατά συνέπεια, ουχί νομίμως απορρίφθηκε αίτημα για υπαγωγή επένδυσης που αφορούσε ναυπήγηση πλοίου στις ενισχύσεις της ως άνω κοινής υπουργικής απόφασης με την αιτιολογία ότι ο φορέας της επένδυσης (πλοιοκτήτρια εταιρεία) δεν είχε συσταθεί με βάση το ελληνικό δίκαιο. Το αίτημα αυτό μπορεί να επανεξετασθεί από τη Διοίκηση, γιατί δεν έχει εφαρμογή η διάταξη του Ν 1892/1990, η οποία απαγορεύει την επανεξέταση αιτημάτων που έχουν απορριφθεί, αλλά οι γενικές διατάξεις της νομοθεσίας μας, σύμφωνα με τις οποίες, εφόσον η απόρριψη του αιτήματος υπήρξε μη σύννομη, μπορεί να χωρήσει επανεξέταση αυτού, η οποία θα πρέπει να γίνει με βάση τα πραγματικά δεδομένα και το νομικό καθεστώς που ίσχυαν κατά το χρόνο υποβολής και αρχικής κρίσεως του αιτήματος. (πλειοψ.)


ΝΣΚ/183/2000

Κοινοτικό Δίκαιο - Κτηνοτροφία - Ανωτέρα βία. Παράταση διάρκειας ισχύος πιστοποιητικών εισαγωγής ζώντων βοοειδών από τρίτες χώρες για λόγους ανωτέρας βίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Β.Κοντόλαιμος, Νομικός Σύμβουλος Εισηγητής: Γ.Κανελλόπουλος, Πάρεδρος Η απαγόρευση εισαγωγής ζώντων βοοειδών από τρίτες χώρες, που επεβλήθη ως υγειονομικό μέτρο διασφαλίσεως κατά του καταρροϊκού πυρετού, εμπίπτει στην έννοια της ανωτέρας βίας που εμπόδισε την πραγματοποίηση εισαγωγών, για τις οποίες είχαν ήδη εκδοθεί πιστοποιητικά εισαγωγής σύμφωνα με το Κανονισμό 3719/88, δεδομένου ότι αποτελεί γεγονός ασύνηθες και ανεξάρτητο της βουλήσεως των ενδιαφερομένων, οι συνέπειες του οποίου ήταν αδύνατο να αποφευχθούν με οποιαδήποτε επιμέλεια αυτών. Κατά συνέπεια είναι δυνατόν για την Υπηρεσία να αποδεχθεί, κατά την κρίση της, αιτήσεις παρατάσεως της διάρκειας ισχύος των πιστοποιητικών εισαγωγής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 37 του Κανονισμού 3719/88.


ΝΣΚ/319/2004

Κοινοτικό Δίκαιο – Βιολογική Κτηνοτροφία – Ανωτέρα βία – Εμπρόθεσμη γνωστοποίηση – Απόδειξη.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η αναγνώριση περιστατικού ανωτέρας βίας, ιδίως στα πλαίσια του Καν. 1257/99 και ειδικότερα στη προκειμένη περίπτωση στα πλαίσια εφαρμογής του Προγράμματος «Βιολογική Κτηνοτροφία», προϋποθέτει την εκ μέρους του ενδιαφερομένου εμπρόθεσμη προς την αρμόδια αρχή γνωστοποίηση του εν λόγω περιστατικού, μαζί με τις περί αυτού έγγραφες αποδείξεις, εντός 10 εργασίμων ημερών, αφ’ ής είναι σε θέση να το κάνει ώστε να μπορεί η αρμοδία αρχή εγκαίρως να ολοκληρώσει την εκτίμηση για το αν το επικαλούμενο περιστατικό συνιστά πράγματι περίπτωση ανωτέρας βίας, αν το ίδιο περιστατικό υπήρξε πράγματι η αιτία της αδυναμίας του υποχρέου να τηρήσει τις συμβατικές του υποχρεώσεις και αν για την αποτροπή του είχαν ληφθεί τα κατάλληλα μέτρα προστασίας. Έλλειψη των προϋποθέσεων αυτών συνεπάγεται ότι δεν μπορεί το επικαλούμενο περιστατικό να ληφθεί υπόψη ως λόγος απαλλαγής του ενδιαφερομένου από τις επίμαχες υποχρεώσεις.


ΝΣΚ/34/2004

Δυνατότητα έγκρισης από τη Διοίκηση μεταβιβάσεως πλοίου, για τη μετασκευή του οποίου η πωλήτρια εταιρεία είχε υπαχθεί στις ενισχύσεις της ΚΥΑ 30512/1991.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενισχύσεις προς τις ναυπηγικές ή ναυπηγοεπισκευαστικές εργασίες και επιχειρήσεις διέπονται από δικό τους, αυτοτελές νομικό καθεστώς, ήτοι αυτό του άρθρου 29Α του Ν 1262/1982 και της προβλεπόμενης στο άρθρο αυτό ΚΥΑ, σύμφωνα δε με το καθεστώς αυτό οι διατάξεις του Ν 1892/90 και του Ν 2601/98 έχουν εφαρμογή μόνο για τα συγκεκριμένα θέματα για τα οποία γίνεται παραπομπή σ’ αυτές. Κατά συνέπεια, εφ’ όσον η σχετική ΚΥΑ 30512/1991 δεν παραπέμπει και στις διατάξεις των άρθρων 18 και 11 των Ν 1892/90 και 2601/98, αντίστοιχα, που απαγορεύουν τη μεταβίβαση πάγιων περιουσιακών στοιχείων που έχουν επιχορηγηθεί, η μεταβίβαση του πλοίου, για τη μετασκευή του οποίου η πωλήτρια εταιρεία είχε υπαχθεί στις ενισχύσεις (επιχορήγηση) της προαναφερόμενης ΚΥΑ, παρά τον αντίθετο όρο της υπουργικής απόφασης υπαγωγής, είναι νόμιμη και δεν χρειάζεται έγκριση της Διοικήσεως ούτε επισύρει κυρώσεις σε βάρος της πωλήτριας εταιρείας.


ΕΣ/ΤΜ.1/1218/2014

ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΟΡΘΩΣΗ: Ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση της 137/0052/19.1.2009 Τέλος, ο λόγος έφεσης κατά τον οποίο η ανάκτηση χωρεί κατά παράβαση της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης της εκκαλούσας, η οποία καλοπίστως προέβη στην κρίσιμη μεταβίβαση μόνο μετά από την προβλεπόμενη έγκριση της Νομαρχιακής Διεύθυνσης Αλιείας, πρέπει ομοίως να απορριφθεί ως αβάσιμος.  Και τούτο διότι, όπως έγινε δεκτό ανωτέρω, η Νομαρχιακή Υπηρεσία Αλιείας δεν ήταν αρμόδια για να αποφασίσει την αναστολή των υποχρεώσεων της εκκαλούσας για λόγους ανωτέρας βίας παρά μόνο να εγκρίνει την μεταβίβαση αλιευτικών σκαφών σύμφωνα με τους όρους του π.δ/τος 261/1991, όπως και έπραξε με την Α1806/8.9.2005 απόφασή της.  Επομένως, στο μέτρο που, κατά παράβαση των υποχρεώσεων της εκκαλούσας, δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη από την ΚΥΑ 142932/28.8.2003 διαδικασία, η τυχόν εμπιστοσύνη της δεν παρίσταται δικαιολογημένη. Απορρίπτει την έφεση.