ΕΣ/ΚΛ.Ζ/510/2022
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ:απευθείας εκμίσθωση από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «… Α.Ε.» («…. ΑΕ») τμήματος του ακινήτου με Αριθμό Βιβλίου Καταγραφής (ΑΒΚ) 43, που βρίσκεται στη Σητεία του Νομού Λασιθίου, στον ομώνυμο Δήμο, για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ετών, με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον δέκα (10) έτη, έναντι συνολικού μισθώματος ποσού 576.000,00 ευρώ.(...)το Κλιμάκιο κρίνει ότι προώρως και δη άνευ επικαιροποιημένων στοιχείων εισάγεται προς έλεγχο νομιμότητας η σχετική διαδικασία και το οικείο σχέδιο σύμβασης. Τούτο διότι η ως άνω από 2.7.2022 Έκθεση Εκτίμησης του ανεξάρτητου πιστοποιημένου εκτιμητή, ανεξαρτήτως του περιεχομένου της, δεν ετέθη υπόψη ούτε του Διοικητικού Συμβουλίου της εκμισθώτριας εταιρείας, ούτε του Δημοτικού Συμβουλίου του οικείου Δήμου, προκειμένου μετά από συνεκτίμηση όλων των νέων δεδομένων να αξιολογηθεί με επικαιροποιημένες νεότερες αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων, παρότι οι αρχές χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και οικονομικότητας που στοχεύον στη διασφάλιση του Δημοσίου Χρήματος, δεσμεύουν εν προκειμένω τόσο την εκμισθώτρια «…. ΑΕ», που είναι φορέας δημοσίου ενδιαφέροντος όσο και τον μισθωτή Δήμο Σητείας, που είναι φορέας δημόσιας εξουσίας. Για την οικονομικότητα δε της διαδικασίας σημειώνεται ότι ασαφώς περιγράφεται το προς εκμίσθωση μίσθιο στο άρθρο 3 του προσκομισθέντος σχεδίου σύμβασης, καθότι η περιγραφή του συνολικού ακινήτου ΑΒΚ 43 δεν ταυτίζεται με το αντικείμενο της μίσθωσης που ανέρχεται σε τμήμα του ως άνω ακινήτου, ενώ χρήζει διευκρινίσεων το εάν αντικείμενο της εκμίσθωσης συνιστούν και οι αίθουσες του ισογείου που χρησιμοποιούνται ως χώροι του Ειρηνοδικείου Σητείας.Το σχέδιο της σύμβασης ... καθώς και τα στοιχεία της υποκείμενης διαδικασίας που υποβλήθηκαν εκ νέου ενώπιον του Κλιμακίου, μετά την έκδοση της 359/2022 Πράξης του με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της σχετικής σύμβασης, απαραδέκτως εισήχθησαν στο Κλιμάκιο τούτο σύμφωνα με τα ειδικότερα αναφερόμενα στο σκεπτικό της παρούσης Πράξης.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/359/2022
ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:απευθείας εκμίσθωση, από την ανώνυμη εταιρεία με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» («…. Α.Ε.»), τμήματος του ακινήτου με Αριθμό Βιβλίου Καταγραφής (ΑΒΚ) 43 προς το Δήμο Σητείας, για χρονικό διάστημα τριάντα (30) ετών με δυνατότητα παράτασης για επιπλέον δέκα (10) έτη, έναντι συνολικού ποσού 576.000,00 ευρώ.(...)δεν τηρήθηκε εν προκειμένω η νόμιμη, σαφώς προκύπτουσα από τις διατάξεις του άρθρου 3 του Κανονισμού Εκμισθώσεων, Μισθώσεων, Παραχωρήσεων, Εκποιήσεων, Ανταλλαγών, Αγορών και Αντιπαροχών της «…. Α.Ε.», διαδικασία για την απευθείας εκμίσθωση του συγκεκριμένου διώροφου κτίσματος, αντικειμενικής αξίας ύψους 280.883,23 ευρώ, η οποία εκκινεί από τη σύνταξη Έκθεσης για την εκτίμηση της αξίας του προς εκμίσθωση ακινήτου από ανεξάρτητο πιστοποιημένο εκτιμητή, προκειμένου η προσδιορισθείσα μισθωτική αξία αυτού να αποτελέσει την ελάχιστη αποδεκτή για τη σύναψη της σχετικής σύμβασης. Αντιθέτως, όπως ως άνω αναφέρεται, το μηνιαίο μίσθωμα συμφωνήθηκε τελικώς από τα συμβαλλόμενα μέρη στα (14.400,00 : 12 =) 1.200,00 ευρώ, ήτοι σε ποσό μικρότερο του κατά τα ανωτέρω εξαρχής εκτιμηθέντος μηνιαίου μισθώματος των 1.585,00 ευρώ, η δε από 5.5.2021 νεώτερη αντίστοιχη έκθεση συντάχθηκε από εσωτερικό εκτιμητή του Τομέα Εκτιμήσεων της «…. Α.Ε.». Συνεπώς και δεδομένου ότι, ακόμη και μετά τον υπολογισμό της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και υποβολής των σχετικών στοιχείων προς κρίση, το αρμόδιο αποφασίζον όργανο της «…. Α.Ε.» σε κάθε περίπτωση παρέλειψε να τηρήσει τη νόμιμη διαδικασία εκτίμησης του ελάχιστου αποδεκτού μισθώματος για αυτό, κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της σύμβασης απευθείας εκμίσθωσης.
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΚΛ.Ζ/510/2022.
ΝΣΚ/74/2017
Μίσθωση ακινήτου χωρίς δημοπρασία για τη στέγαση υπηρεσιών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). (Κατάσταση : Αποδεκτή) Το άρθρο 3§2 περ, β’ του ν. 3130/2003 τυγχάνει εφαρμογής για την εκμίσθωση ακινήτου από την ΕΤΑΔ ΑΕ για τη στέγαση υπηρεσιών της ΑΑΔΕ, υπό την εξυπακουόμενη προϋπόθεση ότι το ακίνητο περιήλθε και ανήκει στην κυριότητα της ΕΤΑΔ ΑΕ, ανεξαρτήτως του γεγονότος ότι το σύνολο των μετοχών της τελευταίας μεταβιβάσθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο στην εταιρεία με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.». Η ΕΤΑΔ ΑΕ εξακολουθεί να διέπεται από τις διατάξεις του ν. 2636/1998 και να αξιοποιεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος και με κάθε πρόσφορο μέσον τα περιουσιακά στοιχεία που περιήλθαν σε αυτήν, συμπεριλαμβανομένης και της εκμισθώσεώς τους.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/442/2022
ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΩΝ:σύναψη επτά (7) συμβάσεων με αντικείμενο την απευθείας εκμίσθωση τμημάτων των ακινήτων με ΑΚ 4880 Π.Ε. Ημαθίας και με ΑΚ 4883, ΑΚ 4884, ΑΚ 4885, ΑΚ 4889 (δύο συμβάσεις), ΑΚ 16291 Π.Ε. Κοζάνης, για την κατασκευή αιολικού πάρκου.(...)Αντιθέτως, το μίσθωμα που αντιστοιχεί στο ποσοστό συγκυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου ανέρχεται, για τη συνολική διάρκεια της μίσθωσης, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 4884 σε 372.000,00 ευρώ, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 4885 σε 446.000,00 ευρώ και, ως προς την εκμίσθωση του τμήματος του ακινήτου με ΑΚ 16291 σε 214.100,00 ευρώ. Κατά συνέπεια, ως προς τις συμβάσεις αυτές τα έσοδα από την αξιοποίηση των συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων δεν ξεπερνούν το όριο των 500.000,00 ευρώ, εκ τούτου δε παρέπεται ότι απαραδέκτως εισάγονται για έλεγχο ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου τα αντίστοιχα σχέδια συμβάσεων(...)Απαραδέκτως εισάγονται για έλεγχο τα τρία (3) σχέδια συμβάσεων για την εκμίσθωση των ακινήτων με ΑΚ 4884, ΑΚ 4885 και ΑΚ 16291.Δεν κωλύεται η υπογραφή των τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων για την εκμίσθωση τμημάτων των ακινήτων με ΑΚ 4880, ΑΚ 4883 και ΑΚ 4889, μεταξύ της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» και της εταιρείας με την επωνυμία «… ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ».
ΝΣΚ/453/2013
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Εκμίσθωση υπό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ακινήτου του, του οποίου η χρήση έχει περιέλθει προσωρινώς στην «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ».(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Εφ’ όσον η χρήση ακινήτου του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει περιέλθει προσωρινώς στην «ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ» για τις ανάγκες κατασκευής του έργου «ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», δεν θα είναι δυνατή η παραχώρηση αυτής δια το ίδιο χρονικό διάστημα υπό του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ εις τρίτο, εις εκτέλεση τυχόν συναφθησομένης μετ’ αυτού (τρίτου) συμβάσεως μισθώσεως.
ΝΣΚ/176/2015
Δέσμευση ή μη του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από το σχέδιο εξυγίανσης της «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας» ως προς τον περιορισμό των συνολικών οφειλών της σε αυτό σε ποσοστό 30%.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεσμεύει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το υποβληθέν σχέδιο εξυγίανσης της «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας» και νυν «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας – Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη ΑΕ», που έχει υποβληθεί και πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Ν. 4015/2011, ανεξαρτήτως εάν στην κύρια οφειλή της ΕΑΣ Σητείας υπάρχει κατά το 1/3 οφειλή από εισφορές εργαζομένων, των οποίων η μη απόδοση διώκεται σύμφωνα με τον α.ν. 86/1967. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΑΠΟ ΤΗΝ 133/2015.
ΕλΣυν/ΚλΖ/58/2017
Τούτων δοθέντων και με την επισήμανση ότι στα κατωτέρω αναφερόμενα σχέδια συμβάσεων θα πρέπει να επέλθουν οι ακόλουθες τροποποιήσεις/διορθώσεις: 1) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα», στο φύλλο 8 αυτού, υπό στοιχείο δ. «…ότι για την κατάρτιση της σύμβασης αυτής δεν μεσολάβησε μεσίτης», στο φύλλο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 9 υπό στοιχείο η. αυτού «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου». 2) στο σχέδιο σύμβασης «Πώληση ακινήτου κατά πλήρη κυριότητα τελούσα υπό αναβλητική αίρεση», στο 5 υπό αριθμό 2 και στο φύλλο 12 αυτού, υπό στοιχείο η. «…Πράξης του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου», το Κλιμάκιο δεν διαπιστώνει ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στα ελεγχόμενα σχέδια σύμβασης και στην προηγηθείσα αυτών διαδικασία με αντικείμενο την πώληση των κάτωθι ακινήτων: α) ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 6.457,85 τ.μ. στο ..... ....., στη συμβολή της οδού Ηρακλείτου με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 13 (ΧΕΥ 9 -ΑΒΚ 181), β) ενός οικοπέδου 528,95 τ.μ. με τρία επιμέρους κτήρια 850,62 τ.μ., εκ των οποίων δύο διατηρητέα, στην …στην οδό Αριστομένους αρ. 11-13 (ΑΒΚ 637), και τη μακροχρόνια μίσθωση ενός οικοπέδου - Χώρου Εγκαταστάσεων Υποστήριξης 4.195,94 τ.μ. στο ..... ..... (ΧΕΥ 8-ΑΒΚ 180), που βρίσκεται στο τετράγωνο 3Α του ..., στη συμβολή της Λ. Πεντέλης με τον παράδρομο της ..... Οδού, στον κόμβο 12. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή των υποβληθέντων με το 29744/22.2.2017 έγγραφο του Διευθύνοντος Συμβούλου του Τ.Α.Ι.Π.Ε.Δ. αντίστοιχων σχεδίων συμβάσεων, τα οποία τηρούνται σε ηλεκτρονική μορφή στη Γραμματεία του Κλιμακίου αυτού.
ΝΣΚ/133/2015
Δέσμευση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από το σχέδιο εξυγίανσης της «Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας» ως προς τον περιορισμό των συνολικών οφειλών της ως άνω αιτούσας Α.Ε. προς το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ σε ποσοστό 30%, σύμφωνα με την παρ.3 εδ.εε΄ του άρθρου 19 του Ν. 4015/2011.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεσμεύει το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ το υποβληθέν σχέδιο εξυγίανσης της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας και νυν «Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Σητείας- Αγροτική Εταιρική Σύμπραξη ΑΕ» που έχει περιβληθεί και πληροί τις προϋποθέσεις του άρθρου 19 του Ν. 4015/2011, ανεξάρτητα εάν στην κύρια οφειλή της ΕΑΣ Σητείας υπάρχει κατά το 1/3 οφειλή από εισφορές εργαζομένων που η μη απόδοση διώκεται σύμφωνα με τον ΑΝ 86/1967, καθόσον για το σκέλος και των ποινικών οφειλών υπάρχει εκ του νόμου (άρθρο 19α Ν. 4015/2011) αναστολή ποινικής δίωξης. (ομοφ.). ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ. ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 176/2015 ΓΝ. ΟΛΟΜ.
ΝΣΚ/102/2006
Μίσθωση ιδανικής μερίδας κοινωνού προς τρίτον. Δυνατότητα μισθώσεως ακινήτου από κοινωνία άλλου δικαιώματος, στην οποία θα υπαχθεί και το δικαίωμα χρήσεως του μισθίου.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Δεν είναι δυνατή η εκμίσθωση ιδανικού μεριδίου κοινωνού, ή μεριδίων πλειόνων κοινωνών, προς τρίτον, ενώ είναι δυνατή η εκμίσθωση αυτής προς συγκοινωνό. Δεν αποκλείεται όμως ανώνυμη σύμβαση με την οποία παρέχεται στον τρίτο δικαίωμα στο κοινό που δεν είναι ασυμβίβαστο με τις εξουσίες που παρέχει στον κοινωνό η ιδανική μερίδα του (π.χ. δικαίωμα σύγχρησης του κοινού στο μέτρο που ο κοινωνός έχει τέτοιο δικαίωμα δυνάμει του άρθρου 787 του Α.Κ.). Περαιτέρω, η εκμίσθωση ετέρου ακινήτου από κοινωνούς άλλου δικαιώματος δημιουργεί και άλλη (νέα) κοινωνία, αυτοτελή και ανεξάρτητη της προηγουμένης.
ΕΣ/ΚΛ.Ζ/415/2023
ΕΚΜΙΣΘΩΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ:Η απευθείας εκμίσθωση του επίμαχου ακινήτου χωρίς να συντρέχουν οι προϋποθέσεις του Κανονισμού Εκμισθώσεων της ....... Α.Ε., όπως εκτέθηκε στην προηγούμενη σκέψη, συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια της διαδικασίας σύναψης της υπό κρίση σύμβασης, καθώς πλήττει την ανάπτυξη του ανταγωνισμού και, συνακόλουθα, την αξιοποίηση του ακινήτου με τους, κατά τεκμήριο, επωφελέστερους δυνατούς όρους.
ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1740/2024
Ζητείται η ανάκληση της 15/2024 Πράξης της Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου, με την οποία κρίθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο σχεδίου προγραμματικής σύμβασης(...) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 5, το Δικαστήριο κρίνει ότι νομίμως συνομολογείται η ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 100 του ν. 3852/2010 και 44 του ν. 4412/2016, καθόσον με αυτή εγκαθιδρύεται γνήσια συνεργασία μεταξύ των συμβαλλομένων μερών που αφορά τόσο στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας από τον Δήμο Σητείας προς τη ΔΕΥΑ Σητείας για την ανάθεση της κατασκευής του τμήματος του ως άνω 2ου υποέργου που αφορά στους δευτερεύοντες αγωγούς του αρδευτικού δικτύου, μετά τον αναφερόμενο στην οικεία Τεχνική Έκθεση κόμβο Γ, που ανήκουν στην κυριότητα, όχι της ΔΕΥΑ Σητείας, αλλά του Δήμου Σητείας, ο οποίος έχει και την αρμοδιότητα εκμετάλλευσης αυτών, όσο και στη χρηματοδότηση από τον Δήμο Σητείας του εν λόγω τμήματος, για το οποίο οι δαπάνες δεν είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης». Εξάλλου, παρά τα όσα αντίθετα διαλαμβάνονται στην προσβαλλόμενη Πράξη τεκμηριώνεται το ύψος της προϋπολογιζόμενης δαπάνης της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης με τους προσκομισθέντες αναλυτικούς προϋπολογισμούς α) όλων των εργασιών του υποέργου αυτού, ποσού 2.870.000 ευρώ, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι εργασίες που αφορούν στην κατασκευή των ως άνω δευτερευόντων αγωγών που θα χρηματοδοτηθούν από τον Δήμο Σητείας, β) των εργασιών του ως άνω 2ου υποέργου που θα χρηματοδοτηθούν από το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», ποσού 2.200.000 ευρώ και γ) των εργασιών του τμήματος του έργου που θα χρηματοδοτηθεί από τον Δήμο Σητείας, ποσού 670.000 ευρώ. Εξάλλου, το προσκομισθέν σχέδιο της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης περιλαμβάνει όλα τα απαιτούμενα από τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 100 του ν. 3852/2010 τυπικά στοιχεία, στα οποία συμπεριλαμβάνονται το αντικείμενο της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, οι υποχρεώσεις των μερών, το αναλυτικό χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης αυτής και οι ρήτρες που επιβάλλονται σε βάρος του συμβαλλόμενου μέρους που τυχόν παραβαίνει του όρους της. Για τους λόγους αυτούς.Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης. ΚαιΑποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος ενώπιον του Δικαστηρίου στις 18.11.2024 σχεδίου προγραμματικής σύμβασης,