ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/302/2025
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 302/2025 του Ε' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου του έργου «Σταθεροποίηση Πρανών σε Ρέματα της Περιφέρειας Αττικής (2020-2022)» με συμβατική δαπάνη 1.567.827,02 ευρώ. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη διαδικασία μετά από προδικαστικές προσφυγές και αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (8/2025 και 9/2025). Διαπιστώθηκε ότι οι προσφορές των τριών πρώτων μειοδοτών απορρίφθηκαν νόμιμα (για λόγους όπως μη δήλωση υπεργολάβων ή ελλιπής στελέχωση), ενώ έγιναν δεκτές οι εξηγήσεις του τέταρτου μειοδότη. Κατόπιν συμμόρφωσης με τις δικαστικές αποφάσεις, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης με τον οικονομικό φορέα «... ΑΤΕ», με την επισήμανση ότι πρέπει να τηρηθεί η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης όπου αυτή απαιτείται.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/117/2025
Η Πράξη 117/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας/ΓΕΑ, με τίτλο «Ανακατασκευή Δαπέδων Loop της 332Μ στην 114 ΠΜ (ΤΝΓ 252Ε)», συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 4.838.709,68 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Κατά τη διαδικασία, η πρώτη μειοδότρια εταιρεία «… ΑΤΕ» υπέβαλε ασυνήθιστα χαμηλή προσφορά με μέση έκπτωση 24,52%, αλλά η Επιτροπή Διαγωνισμού (Ε.Δ.) αποδέχθηκε τις παρεχόμενες αιτιολογήσεις. Το Κλιμάκιο, αφού εξέτασε τα στοιχεία του φακέλου, δεν διαπίστωσε νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με την εταιρεία «… ΑΤΕ».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/168/2025
Η Πράξη 168/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή Σχολικού Κέντρου Γουβιών - Κοντοκαλίου», προϋπολογισμού 4.314.516,13 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το έργο χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης» και αφορά την ανέγερση συγκροτήματος για τη στέγαση/συγχώνευση των σχολικών μονάδων Γουβιών και Κοντοκαλίου. Κατά τη διαγωνιστική διαδικασία, υπήρξε προδικαστική προσφυγή από τον δεύτερο μειοδότη, η οποία έγινε εν μέρει δεκτή από την ΕΑΔΗΣΥ, οδηγώντας στην ακύρωση της αρχικής ανάδειξης. Μετά τη συμμόρφωση προς την απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ, ανάδοχος αναδείχθηκε τελικά ο οικονομικός φορέας «ΔΕΥΚΩΝ ΑΤΕ» (δεύτερος μειοδότης). Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπάρχουν νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης και, ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Κεντρικής Κερκύρας & Διαποντίων Νήσων και του «ΔΕΥΚΩΝ ΑΤΕ».
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/304/2025
Η Πράξη 304/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΔΙΚΤΥΟ ΟΜΒΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΝΙΚΟΠΟΛΗΣ ΔΗΜΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΜΕΛΑ», προϋπολογισμού 3.850.000,00 ευρώ. Η ανάθεση έγινε στην εταιρεία «… ΑΤΕ». Σημειώνεται ότι η προσφορά του αναδόχου κρίθηκε αρχικά ως ασυνήθιστα χαμηλή, αλλά η αιτιολόγησή της έγινε δεκτή. Επίσης, αναφέρεται ότι προδικαστική προσφυγή κατά της κατακύρωσης ακυρώθηκε από το Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/326/2025
Η Πράξη 326/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Επεμβάσεις για αποκατάσταση πρανών και τεχνικών επί της οδού Ερυθραίας του Δήμου Αχαρνών», προϋπολογισμού 2.298.387,10 ευρώ. Η Περιφέρεια Αττικής προσέφυγε στη διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση, επικαλούμενη κατεπείγουσα ανάγκη λόγω απρόβλεπτων γεγονότων από τη θεομηνία 'Atena' (Σεπτέμβριος 2024). Το Κλιμάκιο έκρινε την επιλογή αυτή μη νόμιμη, διότι α) δεν αποδείχθηκε ότι οι βροχοπτώσεις συνιστούσαν πράγματι απρόβλεπτο γεγονός και β) η ανάγκη κατέστη κατεπείγουσα εξαιτίας αδικαιολόγητης καθυστέρησης (δέκα μηνών) της αναθέτουσας αρχής να δρομολογήσει έγκαιρα τη διαδικασία. Υπήρχε επαρκής χρόνος για προσφυγή σε επισπευσμένη ανοικτή διαδικασία.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/40/2025
Η Πράξη 40/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας σχεδίου σύμβασης μεταξύ της ΟΣΕ Α.Ε. και της εταιρείας ΑΤΕ, σχετικά με την κατασκευή του κλάδου γραμμής προς τον παλαιό Σ.Σ. Μεγάρων, συμβατικής δαπάνης 8.331.816,38 ευρώ, μέσω ενεργοποίησης δικαιώματος προαίρεσης. Το Κλιμάκιο είχε προηγουμένως επιφυλαχθεί ως προς τη νομιμότητα της προαίρεσης, καθώς έλειπε η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το συγκεκριμένο τμήμα. Μετά την έκδοση της ΥΠΕΝ/ΔΙΠΑ/115119/7515/15.10.2024 απόφασης, κρίνεται ότι το δικαίωμα προαίρεσης είναι νόμιμο, αφού πληρώθηκε ο όρος ενεργοποίησής του. Κατά τα λοιπά, το οικείο σχέδιο σύμβασης εισάγεται απαραδέκτως για έλεγχο.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/155/2025
Η Πράξη 155/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της ΟΣΕ ΑΕ «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΕ ΕΝΤΟΠΙΣΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΜΕΤΑΞΥ Σ.Σ. ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟΥ - Σ.Σ. ΕΙΔΟΜΕΝΗΣ». Το έργο, προϋπολογισμού 7.250.000,00 ευρώ (εκτός ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατακυρώθηκε στον οικονομικό φορέα «... ΑΕ» με συμβατικό τίμημα 5.359.346,54 ευρώ. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι, παρόλο που η προσφορά του πρώτου μειοδότη είχε αρχικά χαρακτηριστεί ως ασυνήθιστα χαμηλή, οι εξηγήσεις του κρίθηκαν επαρκείς. Κατόπιν ελέγχου, δεν εντοπίστηκαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/180/2025
Η Πράξη 180/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΜΕΤΑΞΥ Σ.Σ. ΚΑΣΤΑΝΟΥΣΑΣ – Σ.Σ. ΡΟΔΟΠΟΛΗΣ», που ανατίθεται από τον Ο.Σ.Ε. Α.Ε. Η σύμβαση, με συμβατική δαπάνη 8.692.750,03 ευρώ (χωρίς Φ.Π.Α.) και κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή, κατακυρώθηκε στην εταιρεία «ΤΕΣ … Α.Ε.». Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, με την επισήμανση ωστόσο ότι πρέπει να συμπληρωθεί ορθώς το νόμιμο ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, υπολογιζόμενο επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης (άρθρο 302 παρ. 4 του ν. 4412/2016).
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/279/2025
Η Πράξη 279/2025 του Ε΄ Κλιμακίου (Β΄ Θερινό) του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Αντιπλημμυρικά έργα στην Τ66 και στον ποταμό Λουδία» στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με συμβατικό τίμημα 34.888.165,66 ευρώ (με ΦΠΑ). Διαπιστώθηκε ότι η αρχική προσφορά του πρώτου μειοδότη («...ΑΤΕΒΕ») με έκπτωση 44,97% κρίθηκε ως ασυνήθιστα χαμηλή και απορρίφθηκε, καθώς η τεκμηρίωση της προσφοράς της εταιρείας ήταν ελλιπής και προέβλεπε καθαρή ζημία. Κατόπιν αυτού, η σύμβαση κατακυρώθηκε στον δεύτερο μειοδότη («...ΑΤΕ») με ποσοστό έκπτωσης 23,97%. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, επιτρέπεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/64/2025
Η Πράξη 64/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΔΙΚΤΥΟ ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗΣ ΑΚΑΘΑΡΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΧΩΜΑΤΟΣ ΔΗΜΟΥ ΧΑΛΚΗΔΟΝΟΣ (υποέργο Ι)». Το έργο, με προϋπολογισμό 4.057.258,06 ευρώ χωρίς Φ.Π.Α., χρηματοδοτείται μέσω του Προγράμματος «ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ». Λόγω έλλειψης προσωπικού, η αρμοδιότητα υλοποίησης μεταφέρθηκε από τη Δ.Ε.Υ.Α.Χ. στον Δήμο Χαλκηδόνος μέσω προγραμματικής σύμβασης. Στον διαγωνισμό υποβλήθηκαν 14 προσφορές, πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση και αιτιολόγηση ασυνήθιστα χαμηλών προσφορών. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ των συμβαλλομένων μερών και της αναδόχου εταιρείας «.. ΑΤΕ».
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/190/2025
Η Πράξη 190/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΟΣΕ ΑΕ με τίτλο «ΑΝΑΚΑΙΝΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΠΛΗΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΑΘΗΝΑΣ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΑΠΟ Χ.Θ. 418+885 ΕΩΣ Χ.Θ. 426+408». Το έργο, προϋπολογισμού 10.491.000,00 ευρώ, ανατέθηκε με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Παρά το γεγονός ότι η προσφορά του προσωρινού αναδόχου («… Α.Τ.Ε.») κρίθηκε αρχικά ασυνήθιστα χαμηλή, οι εξηγήσεις που υποβλήθηκαν έγιναν αποδεκτές. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, με συμβατικό τίμημα 7.536.794,80 ευρώ άνευ ΦΠΑ.