ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/324/2019
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Παροχή υπηρεσιών υγείας..:Με τα δεδομένα αυτά η συμφωνηθείσα με την ελεγχόμενη σύμβαση αμοιβή του ιατρού εργασίας, η οποία είναι οριακά αυξημένη σε σχέση με την αντίστοιχη προηγούμενη αμοιβή δεν παραβιάζει την αρχή της οικονομικότητας. Περαιτέρω, η μη έγκαιρη ανάρτηση της απόφασης ανάθεσης των υπηρεσιών και της σύμβασης στο ΚΗΜΔΗΣ δεν ασκεί επιρροή, καθόσον, σύμφωνα με το από 24.4.2019 έγγραφο του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, κατά το κρίσιμο χρονικό διάστημα, λόγω του εξαιρετικά μεγάλου αριθμού καταχωρήσεων στο ΚΗΜΔΗΣ, παρατηρήθηκαν σημαντικές καθυστερήσεις στην ανάρτηση πράξεων ή και πρόσκαιρη παντελής αδυναμία έγκαιρης ανάρτησης αυτών. Τέλος, δεδομένου ότι η ελεγχόμενη σύμβαση του ιατρού εργασίας προσομοιάζει με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας (πρβλ. ΑΠ 185/2000 ), η απόδειξη της προσήκουσας παροχής των υπηρεσιών του δεν εμπίπτει στις διατάξεις του ν. 4412/2016, που αναφέρεται σε παροχή εφάπαξ ολοκληρωμένης υπηρεσίας. Κατ’ ακολουθία η υπό κρίση δαπάνη είναι νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πρέπει να θεωρηθεί.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΕλΣυν/Τμ.7/84/2014
ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ: Νόμιμη..(..)η καταβολή αμοιβής σε εταιρεία ….., ποσού 1.296,62 ευρώ, για την παροχή, κατόπιν σύναψης σχετικής σύμβασης υπηρεσιών ιατρού εργασίας στο Δήμο ...., για το χρονικό διάστημα από 19.12.2012 έως 19.2.2013...Νομίμως ο Δήμος …. ανέθεσε με την, από 19.12.2012, σύμβαση, την παροχή υπηρεσιών ιατρού εργασίας στην ως άνω εταιρεία καθόσον, μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 12 παρ. 10 του ν. 4071/2012, παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης από Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού υπηρεσιών ιατρού εργασίας σε νομικό πρόσωπο με σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών, κατά τις διατάξεις των άρθρων 209 και 273 του Κ.Δ.Κ., η δυνατότητα δε αυτή ισχύει, εναλλακτικά, με αυτήν της ανάθεσης των εν λόγω καθηκόντων με σύναψη σύμβασης μίσθωσης έργου κατ’ άρθρο 6 του ν. 2527/1997.
ΕΣ/Τμ.7(ΚΠΕ)178/2014
Καταβολή αμοιβής στο φερόμενο ως δικαιούχο αυτού ιατρό .... για την παροχή, κατόπιν σύναψης σχετικής σύμβασης, υπηρεσιών ιατρού εργασίας (...)Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη μείζονα σκέψη (ΙΙ) της παρούσας, το Κλιμάκιο κρίνει ότι νομίμως ο Δήμος ...... ανέθεσε με την από 11.7.2013 σύμβαση την παροχή υπηρεσιών ιατρού εργασίας στον ως άνω ιατρό καθόσον, μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 12 παρ. 10 του ν. 4071/2012, παρέχεται η δυνατότητα ανάθεσης από Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού υπηρεσιών ιατρού εργασίας σε νομικό πρόσωπο με σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών, κατά τις διατάξεις των άρθρων 209 και 273 του Κ.Δ.Κ., η δυνατότητα δε αυτή ισχύει εναλλακτικά με αυτήν της ανάθεσης των εν λόγω καθηκόντων με σύναψη σύμβασης μίσθωσης έργου κατ’ άρθρο 6 του ν. 2527/1997. Παρίσταται δε αιτιολογημένη η ανάθεση 400 ωρών ετησίως, καθώς υπολογίστηκε, κατά προσέγγιση, ο μέγιστος δυνατός χρόνος απασχόλησης του ιατρού, ενώ, επιπροσθέτως, οι μεν διατάξεις του άρθρ. 21 του ν. 3850/2010 καθορίζουν τις ελάχιστες ώρες απασχόλησης ιατρού εργασίας ανά εργαζόμενο και ειδικότητα, η δε πληρωμή της αμοιβής του ιατρού διενεργείται, σύμφωνα με την ως άνω σύμβαση, αλλά και τα δικαιολογητικά που συνοδεύουν το κρίσιμο χρηματικό ένταλμα, απολογιστικά, έναντι των ωρών που πράγματι παρείχε τις συγκεκριμένες υπηρεσίες, χωρίς να προκύπτει με τον τρόπο αυτό υπέρμετρη δημοσιονομική επιβάρυνση του Δήμου.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/101/2017
Αμοιβή παροχής υπηρεσιών ηλεκτρολόγου .(..)I. Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στις προηγούμενες σκέψεις το Κλιμάκιο κρίνει τα ακόλουθα: α) Αβασίμως προβάλλεται από την Επίτροπο ότι η ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών έγινε χωρίς προηγούμενη έκδοση της προβλεπόμενης από τη διάταξη του άρθρου 50 παρ. 10 του ν. 3370/2005 απόφασης του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, δοθέντος ότι η διάταξη αυτή έχει καταργηθεί σιωπηρώς με τις νεότερες ρυθμίσεις του ν. 3580/2007 και β) Μη νομίμως ανατέθηκε η παροχή των επίμαχων υπηρεσιών στη φερόμενη ως δικαιούχο ατομική επιχείρηση, δεδομένου ότι αυτές αποτελούν συνήθεις υπηρεσίες ηλεκτρολόγου, που εμπίπτουν στα καθήκοντα του προσωπικού του Τμήματος Τεχνικού του Νοσοκομείου. Εξάλλου, με δεδομένο ότι για τη στελέχωση του Νοσοκομείου σε τεχνικό προσωπικό προβλέπονται από τον Οργανισμό του, μεταξύ άλλων, 3 θέσεις ΤΕ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ και 24 θέσεις κλάδου ΔΕ ΤΕΧΝΙΚΟΥ (...), δεν προκύπτει αδυναμία του προσωπικού του Τμήματος Τεχνικού του Νοσοκομείου για την εκτέλεση των εν λόγω υπηρεσιών. ..... Ωστόσο, το Κλιμάκιο, συνεκτιμώντας την ανάγκη λειτουργίας του Νοσοκομείου και των ηλεκτρολογικών του εγκαταστάσεων σε 24ωρη βάση, κρίνει ότι στην προκειμένη περίπτωση πρέπει να αναγνωριστεί η συνδρομή συγγνωστής πλάνης υπέρ των αρμοδίων οργάνων του Νοσοκομείου, τα οποία ενήργησαν ως ανωτέρω, χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των κείμενων διατάξεων..... Κατ’ ακολουθίαν των προεκτεθέντων, η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη για τον προβαλλόμενο από την Επίτροπο β΄ λόγο διαφωνίας, το χρηματικό ένταλμα, όμως, πρέπει να θεωρηθεί λόγω συγγνωστής πλάνης.
ΕΣ/ΚΠΕ.ΤΜ.7/323/2019
Αμοιβή για τη σύνταξη ειδικών περιγραμμάτων θέσεων εργασίας...Με τα ανωτέρω δεδομένα οι επίμαχες υπηρεσίες μη νομίμως ανατέθηκαν στη φερόμενη ως δικαιούχο του εντάλματος, καθώς το αντικείμενό τους εμπίπτει στις προβλεπόμενες στον Οργανισμό του Δήμου αρμοδιότητες του Γραφείου Ποιότητας & Οργάνωσης, ως εκ της φύσης του δε δεν αποτελεί εξειδικευμένη εργασία. Επιπλέον, για τη σύνταξη των ειδικών περιγραμμάτων οι Δήμοι έχουν την δυνατότητα να μελετήσουν την ιστοσελίδα του Υπουργείου Εσωτερικών, όπου έχει αναρτηθεί σχετικό πρότυπο, αλλά και να ακολουθήσουν τις οδηγίες των σχετικών εγκυκλίων. Πέραν αυτών είχε συσταθεί και δωδεκαμελής ομάδα εργασίας για την σύνταξη γενικών και ειδικών περιγραμμάτων θέσεων εργασίας που θα μπορούσε να συνδράμει τους 3 υπαλλήλους που υπηρετούν στο Γραφείο Ποιότητας και Οργάνωσης, οι οποίοι σε κάθε περίπτωση θα βασίζονταν στα προαναφερόμενα πρότυπα και εγκυκλίους. Εξάλλου, το «Πρότυπο Ειδικού Περιγράμματος θέσης Εργασίας» που συνέταξε η ανάδοχος αντλήθηκε από το τα ως άνω πρότυπα, αφού είναι πανομοιότυπο με αυτά που έχει συντάξει το Υπουργείο Εσωτερικών και είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του. Τέλος, ο Δήμος αβασίμως επικαλείται τον φόρτο εργασίας του προσωπικού που θα μπορούσε να διεκπεραιώσει την εργασία αυτή, καθόσον ο φόρτος εργασίας δεν απαλλάσσει τις υπηρεσίες του από την εκτέλεση των επίμαχων εργασιών που αποτελούν καθήκον των υπαλλήλων τους και θα μπορούσαν να διεκπεραιωθούν με έγκαιρο προγραμματισμό και ορθή κατανομή. Κατ’ ακολουθία αυτών, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/305/2008
Εγκυρότητα συμβάσεως εξηρτημένης εργασίας εγκύου επικουρικής ιατρού – Καταγγελία της συμβάσεως αυτής.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η μεταξύ νοσοκομείου και επικουρικού ιατρού σύμβαση εξηρτημένης εργασίας επιφέρει έννομα αποτελέσματα, ακόμη και εάν η ιατρός δεν προσέρχεται, προκειμένου να προσφέρει τις υπηρεσίες της, εφόσον η αδυναμία της οφείλεται στην κατάσταση της εγκυμοσύνης της, δεν συντρέχει δε σπουδαίος λόγος καταγγελίας της συμβάσεως αυτής.
Aρ. πρωτ 7923/Δ24.790/2013
Θέμα: Υποβολή έκθεσης δραστηριοτήτων παρόχων υπηρεσιών τεχνικού ασφάλειας και ιατρού εργασίας (ΕΞΥΠΠ, ΕΣΥΠΠ, μεμονωμένοι τεχνικοί Ασφάλειας και ιατροί εργασίας)
ΝΣΚ/454/2001
Πεδίο Βολής Κρήτης. Προσωπικό. Αμοιβή υπερωριακής απασχόλησης.(...) Δεν είναι σύμφωνη με το νόμο η αμοιβή της υπερωριακής απασχόλησης των υπαλλήλων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου που υπηρετούν στο Πεδίο Βολής Κρήτης με παροχή ελεύθερου χρόνου εργασίας (ΡΕΠΟ) αντίστοιχου της απασχόλησής τους, αντί πληρωμής χρηματικού αντιτίμου.
ΝΣΚ/226/2006
Δυνατότητα ανάκλησης αποφάσεως με την οποία καταγγέλθηκε η σύμβαση ιατρού.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την καταγγελία της σύμβασης εργασίας μεταξύ του ΙΚΑ και της ενδιαφερομένης ιατρού αναισθησιολόγου, και την τήρηση της εκ του νόμου απαιτούμενης μηνιαίας προειδοποίησης, η επίμαχη καταγγελία είναι νόμιμη και έγκυρη, όπως δέχθηκε το Εφετείο Αθηνών με τελεσίδικη απόφασή του και ως εκ τούτου δεν δύναται πλέον να ανακληθεί η καταγγελία αυτή.
ΕΣ/ΤΜ.1/155/2009
Σύμβαση μίσθωσης έργου:Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη, η εν λόγω σύμβαση μίσθωσης έργου δεν είναι νόμιμη, διότι με αυτήν καλύπτονται πάγιες και διαρκείς ανάγκες του ως άνω Δήμου, εφόσον η εκτέλεση του έργου του ιατρού εργασίας δεν αποτελεί ποσοτικά περιορισμένη και παροδική ανάγκη του Δήμου, η οποία, μετά την εκτέλεση του συγκεκριμένου έργου από τον ανάδοχο εντός ορισμένου χρονικού διαστήματος, θα πάψει να υφίσταται, αλλά ανάγκη που ανακύπτει σε διαρκή και μόνιμη βάση. Περαιτέρω, η επίμαχη σύμβαση αποτελεί ανανέωση προγενέστερης, που είχε λήξει στις 6.11.2008, σύμβασης της εν λόγω ιατρού, και ως εκ τούτου είναι άκυρη σύμφωνα με το άρθρο 6 παρ. 1 του ν. 2527/1997. Σημειώνεται ότι η φερόμενη ως δικαιούχος απασχολείται ως ιατρός εργασίας στον πιο πάνω Δήμο με διαδοχικές συμβάσεις έργου από το έτος 2001. Εξάλλου, ο ισχυρισμός που προβάλλεται από το Δήμο στο 5869/22.1.2009 έγγραφο, ότι δεν μπορούσε να προκηρύξει «θέση για πρόσληψη μόνιμου προσωπικού», δεδομένου ότι στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.) του Δήμου δεν προβλέπεται οργανική θέση ιατρού εργασίας, δεν ευσταθεί, διότι το στοιχείο αυτό δεν νομιμοποιεί τον Δήμο να καλύπτει τις πάγιες και διαρκείς υπηρεσιακές ανάγκες του με τη σύναψη συμβάσεων μίσθωσης έργου, αλλά αντιθέτως επιβάλλει τη σύσταση αντίστοιχης οργανικής θέσης στον Ο.Ε.Υ. του Δήμου για την εξυπηρέτηση της ως άνω πάγιας και διαρκούς ανάγκης. Τέλος, ο ισχυρισμός του Δήμου ότι η απασχόληση ιατρού εργασίας είναι υποχρεωτική για κάθε εργοδότη, προκειμένου να συμμορφωθεί στις διατάξεις του ν.1568/1985, προβάλλεται αλυσιτελώς, εφόσον η συμμόρφωση του Δήμου στις επικαλούμενες υποχρεώσεις που απορρέουν από τις διατάξεις του ν.1568/1985 και της 88555/30.9.1988 Κοινής Υπουργικής Απόφασης δεν επιτρέπεται να γίνεται κατά παράβαση της αρχής της νομιμότητας. Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/341/2006
Αμοιβή πραγματογνώμονα ιατρού που διορίζεται από ποινικό δικαστήριο, ανακριτική ή εισαγγελική αρχή.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί εκκαθαρίσεως εκ μέρους του Υπουργού Δικαιοσύνης της αμοιβής ιατρού πραγματογνώμονα που διορίζεται από ποινικό δικαστήριο, ανακριτική ή εισαγγελική αρχή, ο εν λόγω Υπουργός δεν δεσμεύεται από τη σχετική πρόταση του αρμοδίου εισαγγελέως ως προς το ύψος της υπό εκκαθάριση αμοιβής, την οποία μπορεί να προσδιορίσει στα επίπεδα των προβλεπομένων αμοιβών για τους ιατρούς του Δημοσίου, εφ’ όσον η εισαγγελική πρόταση αφίσταται ως προς το προτεινόμενο ποσό αμοιβής από την προβλεπόμενη αμοιβή των ιατρών του Δημοσίου.