ΕΣ/Τμ.4(ΚΠΕ)38/2015
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Νόμιμη η καταβολή ποσού από Νοσοκομείο σε ιδιωτική εταιρεία για την προμήθεια υγειονομικού υλικού, καθόσον δεν τίθεται ζήτημα νομιμότητας της δαπάνης λόγω μη επιτρεπόμενης αναδρομικότητας της σύμβασης, ενώ επιπλέον δεν προκύπτει ούτε ζήτημα κανονικότητας, εφόσον δεν προκύπτει ότι εκτελέσθηκε οποιαδήποτε δαπάνη προ της καταχώρησης της ως άνω σύμβασης στο Κεντρικό Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων, δεδομένου ότι το επίμαχο τιμολόγιο εκδόθηκε σε μεταγενέστερη ημερομηνία
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/145/2000
Ιδιωτική εκπαίδευση. Λειτουργία ιδιωτικού λυκείου μετά την άρση της αδείας ιδρύσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σχετική διοικητική πράξη λειτουργίας ιδιωτικού λυκείου, που εκδόθηκε μετά την άρση της αδείας ιδρύσεως, δεν πρέπει να ανακληθεί διότι εκ των περιστάσεων υπό τας οποίας εκδόθηκε και εκτελέσθηκε, διαπλάσθηκε πραγματική κατάσταση τέτοια στην διατήρηση της οποίας ευλόγως υπολόγισε ο δικαιούχος αυτής -ρυθμίσας ανάλογα τα εκ της αδείας αυτής απορρέοντα δικαιώματα και υποχρεώσεις του, κυρίως έναντι των μαθητών του σχολείου τούτου και κάθε ανατροπή της θα προσέκρουε στην αρχή της χρηστής διοικήσεως.
ΕΣ/ΚΠΕ/Τμ.7/227/2017
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ (στειρωση αδέσποτων ζώων).(..)Με δεδομένα τα ανωτέρω η δημοσιονομική ανάληψη της συγκεκριμένης υποχρέωσης αρχικώς έλαβε χώρα με την από 5.8.2016 απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου, ήτοι σε χρόνο πριν από τη διοικητική ανάληψη αυτής, ενώ, δεδομένου ότι η δαπάνη δεν εκτελέσθηκε εντός του έτους 2016, ακολούθησε ανατροπή της πίστωσης και εκ νέου δέσμευσή της.... Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός ότι το τρίμηνο για την ολοκλήρωση των ανατεθεισών υπηρεσιών διέδραμε μετά την 31η Δεκεμβρίου 2016 δεν συνιστά τροποποίηση της ανατεθείσας με τη σύμβαση υπηρεσίας κατά τρόπο επαγόμενο δημοσιονομικής φύσης συνέπειες (μεγαλύτερη οικονομική επιβάρυνση του φορέα), δοθέντος ότι οι συγκεκριμένες κτηνιατρικές υπηρεσίες αφορούσαν συγκεκριμένο αριθμό αδέσποτων ζώων, προκύπτει δε ότι εκτελέσθηκαν καθ’ ον τρόπο προβλέφθηκε τούτο στην Τεχνική Περιγραφή. Εξάλλου, το γεγονός ότι εκ παραδρομής ανεγράφη στην Τεχνική Περιγραφή η εκτέλεση του έργου έως 31η Δεκεμβρίου 2016 προκύπτει από την από 15.12.2016 «Ορθή Επανάληψη» αυτής που προσκομίσθηκε από τον Δήμο κατά την επανυποβολή του χρηματικού εντάλματος, όπου έχει γίνει η σχετική διόρθωση, μπορεί δε αυτή να ληφθεί υπόψη παρότι μεταγενέστερη της από 22.11.2016 πρόσκλησης υποβολής προσφορών προς τους ενδιαφερόμενους. Τούτο, διότι η τηρηθείσα εν προκειμένω διαδικασία ήταν αυτή της απευθείας ανάθεσης επομένως δεν ετίθετο ζήτημα παρεμπόδισης του ανταγωνισμού, ενώ ακόμη και αν ήθελε υποτεθεί ότι οι συγκεκριμένοι υποψήφιοι που προσκλήθηκαν δεν είχαν λάβει γνώση του εγγράφου συγγραφής υποχρεώσεων, η μεταγενέστερη ενημέρωση αυτών περί ολοκλήρωσης της υπηρεσίας εντός τριμήνου, αντί -το πολύ- ενός μήνα (μέχρι 31.12.2016), οπωσδήποτε δεν θα επηρέαζε τη συμμετοχή τους. Τέλος, όπως προκύπτει από την Τεχνική Περιγραφή και τον Ενδεικτικό Προϋπολογισμό για την ανάθεση των υπηρεσιών κτηνιάτρου, η προϋπολογισθείσα δαπάνη αφορούσε προεχόντως τις εργασίες κτηνιάτρου, αφού, όπως διευκρινίσθηκε ανά ειδικότερη εργασία, τα υλικά και τα αναλώσιμα για την εκτέλεση αυτής θα τα παρείχε ο κτηνίατρος, επιβαρυνόμενος, συνεπώς, ο ίδιος με τη δαπάνη τους.V. Εκ των ανωτέρω παρέπεται ότι η εντελλόμενη με το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δαπάνη είναι νόμιμη, συνεπώς αυτό πρέπει να θεωρηθεί.
ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)137/2014
ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ:Νόμιμη η καταβολή μέρους δαπάνης από Δήμο σε ιδιωτική εταιρεία για περιφράξεις κοινόχρηστων και δημοτικών χώρων, καθόσον είναι νόμιμη η με απευθείας ανάθεση σύναψη σύμβασης παροχής υπηρεσιών, σύμφωνα με το άρθ.83 ν.2362/95 και το άρθρο 1 της κατ’εξουσιοδότηση αυτού εκδοθείσας 35130/739/9.8.2010 Υ.Α,, αφού παρά το ότι έχει μικτό χαρακτήρα, δηλαδή της προμήθειας των υλικών περίφραξης και των εργασιών τοποθέτησης αυτών, προέχων όμως χαρακτήρας και κύριο αντικείμενό της ανάθεσης είναι η εκτέλεση από τον ανάδοχο των εργασιών περίφραξης και όχι η προμήθεια των υλικών. Ο χαρακτήρας της ως άνω σύμβασης δεν αναιρείται από το γεγονός ότι εκδόθηκε τιμολόγιο πώλησης και όχι τιμολόγιο παροχής υπηρεσιών.
ΝΣΚ/397/2000
Δάση. Ιδιοκτησιακό ζήτημα έκτασης δασικού χαρακτήρα στη θέση Καμτσίκι - Αδάμες Δήμου Ν.Ερυθραίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν πρέπει να θεωρηθεί λυμένο έναντι του Ελλ.Δημοσίου το ιδιοκτησιακό θέμα της έκτασης, που αναφέρεται στο ιστορικό εκ της εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 7 του από 5.1.1926 Ν.Δ/τος, εφ όσον αυτή είναι δασικού χαρακτήρα και δεν έχει αναγνωριστεί ως ιδιωτική με έναν από τους προβλεπόμενους από τις ισχύουσες διατάξεις τρόπους.
ΝΣΚ/179/2000
Ιδιωτική Εκπαίδευση. Ίδρυση ιδιωτικών σχολείων ειδικής αγωγής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Από τις ισχύουσες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εκπαίδευση ατόμων με ειδικές ανάγκες δεν προκύπτει δυνατότητα χορήγησης άδειας ίδρυσης εκπαιδευτικών μονάδων πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από ιδιώτες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα). (πλειοψ.)
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/60/2018
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ.(..) Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά ανωτέρω το Κλιμάκιο κρίνει ότι:....κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 11 του ν. 4013/2011 και της ισχύουσας, κατά τον κρίσιμο χρόνο, Π1/2380/2012 Κ.Υ.Α., δεν καταχωρήθηκε το πρωτογενές αίτημα του Νοσοκομείου για σύναψη της σύμβασης στο Μητρώο Ηλεκτρονικής Καταχώρησης Δημοσίων Συμβάσεων, όπως βασίμως προβάλλει και ο Αναπληρωτής Επίτροπος, με συνέπεια τη μη κανονικότητα της εντελλόμενης δαπάνης.Αντιθέτως, αβασίμως προβάλλεται με την πράξη επιστροφής του χρηματικού εντάλματος ότι η απόφαση περί οριστικής κατακύρωσης του αποτελέσματος του διαγωνισμού δεν δημοσιεύθηκε στο ΚΗΜΔΗΣ, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 4412/2016, δεδομένου ότι, μη δημοσιευθείσας κατά τον κρίσιμο χρόνο έκδοσης της απόφασης αυτής (1.2.2017) της προβλεπόμενης στο άρθρο 38 παρ. 6 υπουργικής απόφασης (ήδη 57654/22.5.2017 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, ΦΕΚ Β΄ 1781/23.5.2017), η εν λόγω υποχρέωση δημοσίευσης δεν είχε ακόμα ενεργοποιηθεί. β) Η ελεγχόμενη δαπάνη είναι μη κανονική και για το λόγο ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη με τις διατάξεις του π.δ/τος 113/2010 διαδικασία ανάληψης δημοσιονομικής υποχρέωσης για την επίμαχη δαπάνη. ...είναι δε πάγια η νομολογία του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικώς με τη μη δυνατότητα ανάθεσης από το δημόσιο και τα ν.π.δ.δ. σε τρίτους υπηρεσιών που εμπίπτουν στα συνήθη καθήκοντα του κατά κλάδο αρμόδιου προσωπικού του οικείου φορέα, όπως τα καθήκοντα αυτά περιγράφονται στις οικείες οργανικές διατάξεις...Κατ’ ακολουθία των ανωτέρω, η εντελλόμενη δαπάνη είναι μη νόμιμη και μη κανονική και το ελεγχόμενο χρηματικό ένταλμα δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΝΣΚ/13/2017
Αναδρομικότητα ή μη απόφασης ανάληψης πίστωσης ΚΥΑ με την οποία καθορίζεται μηνιαία αποζημίωση συμμετεχόντων σε επιτροπή της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας. Αποζημίωση των μελών της επιτροπής.Το ζήτημα της αναδρομικότητας ή μη της ΚΥΑ περί καθορισμού της μηνιαίας αποζημιώσεως του προέδρου και των μελών της Επιτροπής Εργασίας στην Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας και το θέμα του εάν η σχετική απόφαση ανάληψης υποχρέωσης πρέπει ή όχι να προηγείται της ημερομηνίας έναρξης των εργασιών της Επιτροπής, δεν συνδέονται, ενόψει των πραγματικών περιστατικών της συγκεκριμένης υπόθεσης, με την άσκηση των αρμοδιοτήτων της ερωτώσας υπηρεσίας. Δεν είναι δυνατή η αποζημίωση των μελών της επιτροπής για χρονικό διάστημα πέραν του οριζομένου στην εν λόγω ΚΥΑ.
ΕλΣυν.Κλ.7/291/2015
ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ:Νόμιμη η καταβολή αμοιβής από Δήμο σε ιδιωτική επιχείρηση για την προμήθεια τσιμεντοπροϊόντων και συναφών υλικών για τη συντήρηση διδακτηρίων, καθόσον δεν αποδεικνύεται ότι η οικονομική αξία της σύμβασης, υπερβαίνει το εύλογο μέτρο, αλλά αντιθέτως προκύπτει ότι αυτή διενεργήθηκε σύμφωνα με την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης και ειδικότερα την αρχή της οικονομικότητας.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/58/2018
Προμήθεια υγειονομικού υλικού.Με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στην προηγούμενη σκέψη το Κλιμάκιο κρίνει ότι, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα από τον Επίτροπο, η επίμαχη δαπάνη είναι μη κανονική, διότι η παραπάνω 640/16.11.2016 σύμβαση δεν καταχωρήθηκε στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων αμέσως μετά την υπογραφή της ή τουλάχιστον μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, αλλά μόλις στις 2.10.2017, ήτοι μετά την πάροδο σχεδόν 11 μηνών. Ωστόσο, το Κλιμάκιο λαμβάνοντας υπόψη όσα προβάλλονται από το Νοσοκομείο με το έγγραφο επανυποβολής του χρηματικού εντάλματος σχετικά με την εκ παραδρομής μεταγενέστερη ανάρτηση της σύμβασης σε συνδυασμό με το γεγονός ότι η υπογραφείσα σύμβαση εν τέλει αναρτήθηκε κατά την ως άνω ημερομηνία στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Δημοσίων Συμβάσεων και μάλιστα πριν την έκδοση του οικείου χρηματικού εντάλματος, κρίνει ότι, στην προκειμένη περίπτωση, τα αρμόδια όργανα του Νοσοκομείου ενήργησαν συγγνωστώς και χωρίς πρόθεση καταστρατήγησης των οικείων διατάξεων.(συγγνωστή πλάνη)
ΝΣΚ/164/2009
Διαγραφή ποσών προσαυξήσεων - τελών εκπρόθεσμης καταβολής και επιστροφή των ήδη εισπραχθέντων από Τελωνειακή Αρχή – Ανακοπή κατά ατομικής ειδοποίησης – Δεδικασμένο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η από διοικητικό πρωτοδικείο απόρριψη ανακοπής κατά ατομικής ειδοποιήσεως τελωνείου, με απόφαση που έγινε αμετάκλητη, ως απαραδέκτου, επειδή η ατομική ειδοποίηση αποτελεί πληροφοριακό έγγραφο, χωρίς να κρίνει επί της ουσίας των εκ της τελωνειακής νομοθεσίας αξιώσεων του Δημοσίου, δεν δημιουργεί δεδικασμένο, κατ άρθρο 197 του Ν 2717/1999. Η κρίση ότι δεν έγινε σαφής συμπλήρωση των ενδείξεων του βιβλίου καταχώρησης των εισπρακτέων απαιτήσεων του Τελωνείου δεν αποτελεί ζήτημα διοικητικής φύσεως ή παρεμπίπτον που τελεί σε άμεση και αναγκαία συνάρτηση προς το διατακτικό της αποφάσεώς του.