×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΝΣΚ/229/2005

Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Διαθήκη αλλοδαπού. Κοινωφελής περιουσία. Εκτελεστής. Εποπτεία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Οι από τον α.ν. 2039/1939 και το 30/11-4/12/1939 β.δ. τιθέμενοι κανόνες, διασφαλίζοντες την εκτέλεση των κοινωφελών σκοπών με την καθιέρωση διοικητικής επ’ αυτών εποπτείας, είναι διοικητικής φύσεως και ως εκ τούτου διέπουν κάθε τοιούτο κοινωφελή σκοπό εκτελούμενο εντός της Επικράτειας και μάλιστα ανεξαρτήτως της ιθαγένειας ή της κατοικίας του δωρητού ή διαθέτη του διαθέσαντος την υπέρ του εν λόγω σκοπού περιουσία, όπως και της ιθαγένειας ή κατοικίας του προσώπου, φυσικού ή νομικού, στο οποίο ανατέθηκε η εκτέλεση του σκοπού.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/480/2001

Διαθήκη. Κοινωφελείς σκοποί.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Η εκτέλεση του έργου προς εκπλήρωση του κοινωφελούς σκοπού, τον οποίο έταξε ο αναφερόμενος στο ερώτημα διαθέτης, με διαθήκη του ενώπιον συμβολαιογράφου Αθηνών, όπως ο σκοπός αυτός μεταβλήθηκε με απόφαση του Εφετείου Αθηνών, μπορεί να γίνει από τον εκτελεστή της διαθήκης χωρίς τις διατυπώσεις της δημοπρασίας ή οποιονδήποτε άλλο περιορισμό από αυτούς που επιβάλλονται από τις αντίστοιχες διατάξεις των άρθρων 90, 91 και 94 του ΑΝ 2039/1939, έναντι των οποίων, ως μη δημοσίας τάξεως τοιούτων, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη ως προς τον τρόπο εκτελέσεως του έργου. Εκ τούτου όμως δεν έπεται ότι κωλύεται ο κατασταλτικός έλεγχος του Υπουργού των Οικονομικών για τυχόν κακή διαχείριση, βλαπτική ή αντίθετη του σκοπού για τον οποίο τάχθηκε η περιουσία, μη επιτρεπομένου μόνον του προληπτικού ελέγχου, ούτε και από απόψεως νομιμότητας, των πράξεων διαχειρίσεως εν γένει της περιουσίας από τον εκτελεστή, που έχει από τη διαθήκη ελεύθερη την εξουσία εκτελέσεως του έργου, χωρίς τις προβλεπόμενες διατυπώσεις.


ΝΣΚ/334/2012

Εκτέλεση διαθήκης με την οποία κατελείφθη περιουσία στο Δήμο Αθηναίων υπέρ κοινωφελούς σκοπού – Ορισμός ή μη φυσικού προσώπου ως εκτελεστή της κληρονομίας και διαχειριστή του κληροδοτήματος – Κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης ή μη η καταλειφθείσα περιουσία.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Εκτελεστής της διαθήκης του Μ.Ν., με την οποία κατελείφθη περιουσία στο Δήμο Αθηναίων υπέρ της ιδρύσεως σχολικού συγκροτήματος και συντηρήσεως αυτού είναι ο εκάστοτε Διευθυντής του 8ου Λυκείου Αθηνών, ο οποίος ελέγχει ότι τα έσοδα του κληροδοτήματος χρησιμοποιούνται στην εξυπηρέτηση αναγκών συντήρησης και λειτουργίας των σχολείων, χωρίς να αναμειγνύεται στη διαχείριση της κληρονομίας. (ομοφ.) β) Η καταλειφθείσα περιουσία αποτελεί κεφάλαιο αυτοτελούς διαχείρισης διοικούμενη από τον κληρονόμο Δήμο Αθηναίων, από τον οποίο πρέπει να τηρούνται οι οικείες διατάξεις των άρθρων 96 και 101 έως 104 του Α.Ν. 2039/1939. (ομοφ.)


ΝΣΚ/2/2002

Κληροδοσία. Ιδιόγραφη διαθήκη. Προθεσμία εκτέλεσης κοινωφελούς σκοπού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η σε βάρος του Δημοσίου ταχθείσα από τον διαθέτη Ιωάννη Κατσάνη με την από 10.10.1982 ιδιόγραφη διαθήκη του δωδεκαετής προθεσμία προς εκτέλεση του σ αυτή αναφερομένου κοινωφελούς σκοπού - ανέγερση Νοσοκομείου στην Αφυτο Κασσάνδρας, δεν έχει αρχίσει να τρέχει, εν όψει της μη εισέτι περατώσεως της εκποιητικής διαδικασίας της αφεθείσης περιουσίας. Η επωφελέστερη αξιοποίηση ή διάθεση της από τον ως άνω διαθέτη καταληφθείσης κοινωφελούς περιουσίας είναι δυνατή, κατά την υπό του νόμου οριζομένη διαδικασία, εάν ο εν λόγω σκοπός κατέστη πράγματι ανέφικτος.


ΝΣΚ/373/2007

Κοινωφελής περιουσία – Άμεση διαχείριση – Μεταβίβαση – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Επί κοινωφελούς περιουσίας περιελθούσης στο Δημόσιο και τελούσης υπό την άμεση διαχείριση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 41 και 46 του ΑΝ 2039/1939, εφόσον στο πλαίσιο υλοποιήσεως του επιλεγέντος με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών σκοπού απαιτείται η μεταβίβασή της, αυτή θα γίνει, ελλείψει άλλων ειδικών διατάξεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1033 και 1034 του ΑΚ. Ειδικότερα, η μεταβίβαση της κυριότητας των μεν ακινήτων θα γίνει με μεταβιβαστική συμφωνία μεταξύ του μεταβιβάζοντος Δημοσίου, εκπροσωπουμένου νομίμως, κατά τη ρητή διάταξη της παρ.2 του άρθρου 46 του ΑΝ 2039/1939, από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών και του αποκτώντος, η οποία θα περιβληθεί τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου, στον τύπο του οποίου πρέπει να υποβληθούν και οι τυχόν όροι και με μεταγραφή περαιτέρω του εγγράφου αυτού κατ’ άρθρο 1033, 1192, 1198 και 369 ΑΚ στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, των δε κινητών, τυχόν χρημάτων ή ανωνύμων τίτλων με παράδοση της νομής τους από το μεταβιβάζον Δημόσιο, εκπροσωπούμενο ως ανωτέρω, προς τον αποκτώντα και συμφωνία τους περί μεταβιβάσεως της κυριότητας, η οποία κατ’ αρχήν είναι άτυπη, εκτός εάν το αντικείμενό της υπερβαίνει το ποσό των 2.500 ευρώ, οπότε θα περιβληθεί τον τύπο τουλάχιστον του ιδιωτικού εγγράφου.


ΝΣΚ/29/2010

Κοινωφελείς σκοποί – Εκμίσθωση ακινήτων άνευ δημοπρασίας – Ειδικοί εξαιρετικοί λόγοι.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η δυνατότητα απ’ ευθείας εκμισθώσεως των ακινήτων κοινωφελούς σκοπού σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συντρέχει στην περίπτωση της διενέργειας κατ’ ελάχιστον τεσσάρων ατελέσφορων - άγονων δημοπρασιών υπό την προϋπόθεση ότι, οι χρόνοι διενεργείας τους απέχουν μεταξύ τους μεγάλο διάστημα και είναι επίκαιρες αναφορικά με το χρόνο λήψεως της αποφάσεως για τη μη διενέργεια δημοπρασίας και ότι επιπλέον για τις ατελέσφορες αυτές δημοπρασίες έχουν τηρηθεί οι ουσιαστικές και τυπικές διατυπώσεις δημοσιότητας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις του Β.Δ/τος της 30-11/4-12-1939. Το γεγονός αυτό όμως, αυτοτελώς, δεν συνεπάγεται άνευ ετέρου την προσφυγή στη διαδικασία του άρθρου 94, του αρμοδίου γνωμοδοτικού οργάνου, οφείλοντος να συνεκτιμά πάντοτε τα δεδομένα της συγκεκριμένης περιπτώσεως και άλλες ενδεχομένως συντρέχουσες περιστάσεις. (ομοφ.) Προϋπόθεση για την απ’ ευθείας εκμίσθωση ακινήτων κοινωφελούς σκοπού στην περίπτωση αυτή, είναι η επίτευξη μισθώματος ανταποκρινόμενου στην αγοραία μισθωτική αξία του ακινήτου. (πλειοψ.) Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωση ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ’ αδιαιρέτου σε ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τις προϋποθέσεις του άρθρου 94 του ΑΝ 2039/1939. Λόγω της φύσεως των διατάξεων των άρθρων 72, 74 και 94 του ΑΝ 2039/1939, που αφορούν την διαχείριση και εκμίσθωση της υπέρ κοινωφελών σκοπών περιουσίας ως διατάξεων μη δημοσίας τάξεως, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη για τον τρόπο εκτελέσεως των διατάξεων της διαθήκης του, περιοριζόμενου του κατά το άρθρο 2 παρ.3 του ως άνω ΑΝ 2039/1939 ελέγχου του Κράτους και της εν γένει εποπτείας του Υπουργού Οικονομικών ήδη Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, στην τήρηση των διατάξεων του νόμου, της διαθήκης και της συστατικής εν γένει πράξεως. (ομοφ.)


ΝΣΚ/77/2011

Κληροδοτήματα - Εταιρεία Αξιοποιήσεως και Διαχειρίσεως της περιουσίας του Πανεπιστημίου - Αμοιβή.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
1) Εγκύρως συνομολογείται με σύμβαση, που καταρτίζεται μεταξύ της Εταιρείας και του Πανεπιστημίου Αθηνών, αμοιβή για τις παρεχόμενες υπηρεσίες διαχειρίσεως και αξιοποιήσεως των περιουσιών των Κληροδοτημάτων του Πανεπιστημίου, υπό την προϋπόθεση, ότι τούτο δεν απαγορεύεται από τη συστατική πράξη του οικείου κληροδοτήματος, πράγμα, που μόνο κατά περίπτωση δύναται να διαγνωσθεί. 2) Η αμοιβή αυτή, η οποία υπόκειται στην έγκριση του αρμοδίου οργάνου, κατά τις διατάξεις του ΑΝ 2039/1939 (άρθρο 104), θα πρέπει να είναι ανάλογη με την έκταση και το είδος των παρασχεθεισών υπηρεσιών, τον χρόνο απασχολήσεως, τις ειδικές περιστάσεις κάθε συγκεκριμένης περιπτώσεως καθώς και το μέγεθος εκάστου κληροδοτήματος, το οποίο θα βαρύνει και επιπλέον δεν επιτρέπεται να περιορίζει ή καθιστά ανέφικτη την εκπλήρωση του κατά τη βούληση του διαθέτη κοινωφελούς σκοπού του. (ομοφ.)


ΝΣΚ/209/2001

Παραχωρητήρια. Ανάκληση. Εκμίσθωση τμήματος παραχωρηθέντος ακινήτου σε τρίτους.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Η μίσθωση καταστημάτων και οικοπεδικού τμήματος από τον σύλλογο ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΡΑΔΙΟΦΩΝΟΥ για την κατασκευή γηπέδου ποδοσφαίρου δεν αποτελούν αλλαγή του σκοπού του ανωτέρω σωματείου ως φιλανθρωπικού ούτε επιδίωξη σκοπού παράνομου ή ανήθικου ή αντίθετου προς την δημόσια τάξη και δεν συντρέχει λόγος ανάκλησης του παραχωρητηρίου με το οποίο παραχωρήθηκε στο σωματείο οικοπεδική έκταση για την κατασκευή Ραδιοφωνικού Σταθμού κατ άρθρο 5 του ΑΝ 1331/1939.


ΝΣΚ/289/2013

Παραγραφή απαιτήσεων κληρονομίας υπέρ κοινωφελούς σκοπού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το άρθρο 10 της σύμβασης ομολογιακού δανείου περί παραγραφής των τόκων και των ομολόγων της κληρονομίας Κ.Φ. δεν μπορεί να τύχει εφαρμογής επί κληρονομίας υπέρ κοινωφελούς σκοπού, ενόψει των διατάξεων του άρθρου 109 του Συντάγματος και του άρθρου 2 του Α.Ν. 2039/1939, που προστατεύουν τη βούληση των διαθετών περιουσιακών στοιχείων υπέρ του Δημοσίου ή υπέρ κοινωφελών σκοπών. (ομοφ.)


ΝΣΚ/179/2018

Εποπτεία επί ιδρύματος, το οποίο ο διαθέτης όρισε με διάταξη τελευταίας βούλησης ως κοινωφελές και συστάθηκε ως εκκλησιαστικό με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ίδρυμα, για το οποίο ο διαθέτης κατέλιπε το έτος 2001 περιουσία με διάταξη τελευταίας βούλησης προς εξυπηρέτηση συγκεκριμένου κοινωφελούς σκοπού, υπόκειται στις διατάξεις του α.ν. 2039/1939 και τώρα του ν. 4182/2013 (ομόφ.). Η εποπτεία επί της καταλειφθείσας περιουσίας μετά τη σύσταση εκκλησιαστικού ιδρύματος με απόφαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου ασκείται από τον Υπουργό των Οικονομικών. Πρέπει να ασκηθεί από την εποπτεύουσα αρχή αίτηση στο αρμόδιο δικαστήριο, προκειμένου να οριστεί ο επωφελέστερος τρόπος αξιοποίησης της καταλειφθείσας περιουσίας (πλειοψ.).


ΝΣΚ/149/2012

Νόμιμη ή μη, η σύσταση Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Τριφύλλειον Νοσοκομείον Κυθήρων» – Τροποποίηση του οργανισμού του Ιδρύματος – Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την κύρωση του οργανισμού αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Η σύσταση του Ιδρύματος με το από 25-6-1957 Β.Δ., δεν είναι νόμιμη ούτε κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, ούτε κατά τις διατάξεις του Ν.Δ. 2592/1953, ενώ το ίδρυμα, ως εκ του σκοπού του υπάγεται στις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939. β) Απαιτείται η έκδοση Π.Δ., κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, για την έγκριση του οργανισμού του ιδρύματος, στο οποίο θα περιληφθεί και η τροποποίηση του οργανισμού, ως προς το σκοπό του ιδρύματος που έχει επέλθει με την 13955/1968 τροποποιητική πράξη του Συμβ/φου Πειραιά Ι.Β. (ομοφ.)