ΝΣΚ/373/2007
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Κοινωφελής περιουσία – Άμεση διαχείριση – Μεταβίβαση – Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Επί κοινωφελούς περιουσίας περιελθούσης στο Δημόσιο και τελούσης υπό την άμεση διαχείριση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κατά τα προβλεπόμενα στα άρθρα 41 και 46 του ΑΝ 2039/1939, εφόσον στο πλαίσιο υλοποιήσεως του επιλεγέντος με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών σκοπού απαιτείται η μεταβίβασή της, αυτή θα γίνει, ελλείψει άλλων ειδικών διατάξεων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 1033 και 1034 του ΑΚ. Ειδικότερα, η μεταβίβαση της κυριότητας των μεν ακινήτων θα γίνει με μεταβιβαστική συμφωνία μεταξύ του μεταβιβάζοντος Δημοσίου, εκπροσωπουμένου νομίμως, κατά τη ρητή διάταξη της παρ.2 του άρθρου 46 του ΑΝ 2039/1939, από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών και του αποκτώντος, η οποία θα περιβληθεί τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου, στον τύπο του οποίου πρέπει να υποβληθούν και οι τυχόν όροι και με μεταγραφή περαιτέρω του εγγράφου αυτού κατ’ άρθρο 1033, 1192, 1198 και 369 ΑΚ στο οικείο Υποθηκοφυλακείο, των δε κινητών, τυχόν χρημάτων ή ανωνύμων τίτλων με παράδοση της νομής τους από το μεταβιβάζον Δημόσιο, εκπροσωπούμενο ως ανωτέρω, προς τον αποκτώντα και συμφωνία τους περί μεταβιβάσεως της κυριότητας, η οποία κατ’ αρχήν είναι άτυπη, εκτός εάν το αντικείμενό της υπερβαίνει το ποσό των 2.500 ευρώ, οπότε θα περιβληθεί τον τύπο τουλάχιστον του ιδιωτικού εγγράφου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/250/2005
Εποπτεία των εκκλησιαστικών ιδρυμάτων, τα οποία ιδρύονται από τις Ιερές Μητροπόλεις, από τον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών, κατά τις διατάξεις του ΑΝ 2039/1939.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Τα εκκλησιαστικά ιδρύματα, τα οποία συστήνονται κατά τις διατάξεις του Ν 590/1977 «Περί Καταστατικού Χάρτη της Εκκλησίας της Ελλάδος», δεν υπάγονται στην, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ΑΝ 2039/1939, εποπτεία του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/149/2012
Νόμιμη ή μη, η σύσταση Κοινωφελούς Ιδρύματος με την επωνυμία «Τριφύλλειον Νοσοκομείον Κυθήρων» – Τροποποίηση του οργανισμού του Ιδρύματος – Έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την κύρωση του οργανισμού αυτού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η σύσταση του Ιδρύματος με το από 25-6-1957 Β.Δ., δεν είναι νόμιμη ούτε κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, ούτε κατά τις διατάξεις του Ν.Δ. 2592/1953, ενώ το ίδρυμα, ως εκ του σκοπού του υπάγεται στις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939. β) Απαιτείται η έκδοση Π.Δ., κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939, για την έγκριση του οργανισμού του ιδρύματος, στο οποίο θα περιληφθεί και η τροποποίηση του οργανισμού, ως προς το σκοπό του ιδρύματος που έχει επέλθει με την 13955/1968 τροποποιητική πράξη του Συμβ/φου Πειραιά Ι.Β. (ομοφ.)
ΝΣΚ/214/2006
Μεταβίβαση περιουσίας σε συσταθέν ίδρυμα. Δυνατότητα εκποίησης περιουσιακών στοιχείων μέχρι θανάτου ιδρυτή. Διαδικασία. Εποπτεία Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η αφιερωθείσα με τη συμβολαιογραφική πράξη συστάσεως του Ιδρύματος ακίνητη περιουσία πρέπει να μεταβιβασθεί με συμβολαιογραφικά έγγραφα, που θα μεταγραφούν, και τις περιλήψεις αυτών συντάσσει ο συμβ/φος. Οφείλονται κατ’ αρχήν δικαιώματα συμβολαιογράφου, φύλακα υποθηκών και Ταμείου Νομικών. Σε περίπτωση εκποιήσεως ακινήτων από τον ιδρυτή πριν από τη μεταβίβασή τους στο ίδρυμα, θα εφαρμοσθούν όσα ορίζονται σχετικά στη συστατική πράξη και όχι στον ΑΝ 2039/1939.
ΝΣΚ/267/2009
Κοινωφελές ίδρυμα. Σύμβαση μακροχρόνιας μίσθωσης ακινήτου σε ανώνυμη εταιρεία ως ξενοδοχειακή εγκατάσταση. Πράξεις συνήθους διαχειρίσεως της περιουσίας. Άσκηση ή μη της κρατικής εποπτείας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η σύμβαση της μακροχρόνιας μισθώσεως ακινήτου κοινωφελούς ιδρύματος, εξαιρεθέντος κατ’ άρθρο 97 παρ. 3 Α.Ν. 2039/1939 της εποπτείας του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών (ΥΠΟΙΟ), ενόψει και του προορισμού του ακινήτου, εντάσσεται στην κατηγορία των πράξεων συνήθους διαχειρίσεως ξενοδοχειακών εγκαταστάσεων και συνεπώς δεν αποτελεί αντικείμενο της κατ’ εξαίρεση για το ίδρυμα παραμένουσας στον Υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών εποπτείας επί θεμάτων διατηρήσεως της καταλειπομένης περιουσίας. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/197/2011
α) Σύσταση ή μη αυτοτελούς Ιδρύματος με ιδιόγραφη διαθήκη του Ι.Κ. β) Ζήτημα κυριότητας, και υποχρέωσης προς καταβολή Ε.Τ.ΑΚ. για τα αναγραφόμενα στο ερώτημα διαμερίσματα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
α) Ο αποβιώσας Ι.Κ. θέλησε να πετύχει τον ταχθέντα, με την από 29/7/1935 ιδιόγραφη διαθήκη του, κοινωφελή σκοπό, με σύσταση αυθύπαρκτου, αυτοτελούς Ιδρύματος, κατ άρθρο 95 παρ.1 του ΑΝ 2039/1939 που να έχει ίδια νομική προσωπικότητα, και να περιέλθει η διατεθείσα, με την διαθήκη αυτή, συγκεκριμένη περιουσία στο νομικό αυτό πρόσωπο, το οποίο είναι φορέας της επίμαχης φορολογικής ενοχής. (ομοφ.) β) Υπόχρεο για την καταβολή του Ε.Τ.ΑΚ. είναι το παραπάνω αυτοτελές Ίδρυμα. (πλειοψ.)
ΝΣΚ/480/2011
Έγκριση ή μη των πρακτικών πλειοδοτικής δημοπρασίας από τον Υπουργό Οικονομικών λόγω υπάρξεως πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Εάν μετά την περάτωση πλειοδοτικής δημοπρασίας εκποιήσεως ακινήτου – κατά τις διατάξεις του Α.Ν. 2039/1939 και του Β.Δ. 30-11/4-12-1939 – διαπιστωθεί η ύπαρξη πραγματικού ελαττώματος επί του κατακυρωθέντος ακινήτου, ο Υπουργός Οικονομικών δύναται να μην προβεί στην έγκριση των πρακτικών της διενεργηθείσης πλειοδοτικής δημοπρασίας. (ομοφ.)
ΝΣΚ/193/2016
Επιβολή προστίμου σε κηδεμόνα σχολάζουσας κληρονομιάς για παραβάσεις κατά τη διαχείρισή της.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Για τον καθορισμό του προστίμου που θα επιβληθεί στον κηδεμόνα της σχολάζουσας κληρονομιάς του C… S…. P… S…, εκ μέρους της αρμόδιας υπηρεσίας, για παρατυπίες κατά τη διαχείριση αυτής, οι οποίες έλαβαν χώρα κατά το διάστημα από 17-1-2011 έως 17-12-2012, θα εφαρμοσθεί η τότε ισχύουσα διάταξη του άρθρου 140 παρ. 2 του α.ν. 2039/1939, διότι η διάταξη του άρθρου 71 παρ. 2 του ν.4182/2013 δεν έχει αναδρομική εφαρμογή.
ΝΣΚ/305/2001
Κοινωφελή Ιδρύματα. Παραρτήματα. Αρμοδιότητες του Υπουργού Οικονομικών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Το ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΤΡΑΠΕΖΗΣ ΚΥΠΡΟΥ συσταθέν κατά το Κυπριακό Δίκαιο και εδρεύον στη Λευκωσία Κύπρου όπου λειτουργεί και η διοίκηση αυτού, αποτελεί αλλοδαπό νομικό πρόσωπο και μάλιστα Κυπριακό Πολιτιστικό Ιδρυμα, διεπόμενο από το Κυπριακό Δίκαιο, το οποίο εφαρμόζεται επ αυτού, κατ άρθρο 10 ΑΚ, και ως δίκαιο της έδρας του. Αναγνωρίζεται αυτομάτως στη χώρα μας, ως νομίμως συσταθέν Κυπριακό Ιδρυμα και μπορεί να εγκατασταθεί στην Ελλάδα υπό μορφή παραρτήματος μη αποτελούντος αυτοτελούς οργανισμού και μη έχοντας νομική προσωπικότητα χωρίς να απαιτείται ειδικότερα άδεια από την Ελληνική Πολιτεία. Εχει δικαιοκτητική και δικαιοπρακτική ικανότητα η οποία κρίνεται από το δίκαιο της έδρας του (Κυπριακό) και υπάγεται στο ισχύον στην Ελλάδα δίκαιο καταστάσεως αλλοδαπών. Δεν διέπεται από τον ΑΝ 2039/1939.
ΝΣΚ/29/2010
Κοινωφελείς σκοποί – Εκμίσθωση ακινήτων άνευ δημοπρασίας – Ειδικοί εξαιρετικοί λόγοι.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η δυνατότητα απ’ ευθείας εκμισθώσεως των ακινήτων κοινωφελούς σκοπού σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συντρέχει στην περίπτωση της διενέργειας κατ’ ελάχιστον τεσσάρων ατελέσφορων - άγονων δημοπρασιών υπό την προϋπόθεση ότι, οι χρόνοι διενεργείας τους απέχουν μεταξύ τους μεγάλο διάστημα και είναι επίκαιρες αναφορικά με το χρόνο λήψεως της αποφάσεως για τη μη διενέργεια δημοπρασίας και ότι επιπλέον για τις ατελέσφορες αυτές δημοπρασίες έχουν τηρηθεί οι ουσιαστικές και τυπικές διατυπώσεις δημοσιότητας, που προβλέπονται από τις οικείες διατάξεις του Β.Δ/τος της 30-11/4-12-1939. Το γεγονός αυτό όμως, αυτοτελώς, δεν συνεπάγεται άνευ ετέρου την προσφυγή στη διαδικασία του άρθρου 94, του αρμοδίου γνωμοδοτικού οργάνου, οφείλοντος να συνεκτιμά πάντοτε τα δεδομένα της συγκεκριμένης περιπτώσεως και άλλες ενδεχομένως συντρέχουσες περιστάσεις. (ομοφ.) Προϋπόθεση για την απ’ ευθείας εκμίσθωση ακινήτων κοινωφελούς σκοπού στην περίπτωση αυτή, είναι η επίτευξη μισθώματος ανταποκρινόμενου στην αγοραία μισθωτική αξία του ακινήτου. (πλειοψ.) Η άνευ δημοπρασίας εκμίσθωση ακινήτου ανήκοντος κατά ποσοστό εξ’ αδιαιρέτου σε ίδρυμα, είναι δυνατή μόνο κατά τις προϋποθέσεις του άρθρου 94 του ΑΝ 2039/1939. Λόγω της φύσεως των διατάξεων των άρθρων 72, 74 και 94 του ΑΝ 2039/1939, που αφορούν την διαχείριση και εκμίσθωση της υπέρ κοινωφελών σκοπών περιουσίας ως διατάξεων μη δημοσίας τάξεως, υπερισχύει η βούληση του διαθέτη για τον τρόπο εκτελέσεως των διατάξεων της διαθήκης του, περιοριζόμενου του κατά το άρθρο 2 παρ.3 του ως άνω ΑΝ 2039/1939 ελέγχου του Κράτους και της εν γένει εποπτείας του Υπουργού Οικονομικών ήδη Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας, στην τήρηση των διατάξεων του νόμου, της διαθήκης και της συστατικής εν γένει πράξεως. (ομοφ.)
ΝΣΚ/327/2011
Διορισμός αντικαταστάτη διοικητή κοινωφελούς ιδρύματος, ο οποίος μετέχει σε αυτό υπό την ιδιότητά του ως κρατικού λειτουργού – Θητεία ισόβια ή μη.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Το διορισθέν πρόσωπο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 99 του ΑΝ 2039/1939, ως αντικαταστάτης στη θέση του αποποιηθέντος τον διορισμό κρατικού λειτουργού, θα μετέχει, εφόσον αποδέχθηκε τον διορισμό, στη διοίκηση του Ιδρύματος μέχρις ότου επέλθει στο πρόσωπό του θάνατος, παραίτηση, ανικανότητα ή έκπτωση οπότε και θα πρέπει, στις περιπτώσεις αυτές, να κληθεί άλλος κρατικός λειτουργός, διάδοχος του αρχικού κρατικού λειτουργού, για να δηλώσει τη βούλησή του περί αποδοχής ή μη στη διοίκηση του Ιδρύματος. (ομοφ.)