ΝΣΚ/243/2014
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Ένοπλες Δυνάμεις – Σύμβαση προμήθειας – Δυνατότητα ή μη κήρυξης εκπτώτου της προμηθεύτριας για τη μη ολοκλήρωση της παράδοσης των συμβατικών υλικών και κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής – Παραγραφή ή μη των αξιώσεων της προμηθεύτριας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
1. Στην προκείμενη σύμβαση προμήθειας υλικών των Ενόπλων Δυνάμεων, η οποία διέπεται από τις διατάξεις του πδ 284/1989, είναι υποχρεωτική για την υπηρεσία η κήρυξη εκπτώτου της προμηθεύτριας, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 43 παρ.3 αυτού, διότι από υπαιτιότητά της δεν παρέδωσε το μεγαλύτερο μέρος των συμβατικών ειδών, αν και παρήλθε εξάμηνο από τη λήξη των συμβατικών προθεσμιών. Η απόφαση της έκπτωσης θα επιφέρει και μονομερή λύση της σύμβασης για το μέλλον και για το ανεκτέλεστο μέρος αυτής, χωρίς να απαιτείται ειδική περί τούτου απόφαση. Η Υπηρεσία έχει τη δυνατότητα να επιβάλει αθροιστικά επιπλέον κυρώσεις για την υπαίτια αδυναμία παράδοσης των υπολοίπων υλικών, όπως ποινικές ρήτρες και να προβεί στην κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης της σύμβασης. Λόγω δε της υποχρεωτικής κήρυξης εκπτώτου της προμηθεύτριας, των συνεπειών που η απόφαση αυτή επιφέρει και των επιπλέον κυρώσεων που δύναται η Υπηρεσία να επιβάλει σε βάρος της προμηθεύτριας για την αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων, δεν νοείται απαλλαγή της, με ή χωρίς κυρώσεις από την παράδοση του υπολοίπου ποσού, το οποίο υπερβαίνει το 10% του συνολικού συμβατικού αντικειμένου. 2. Τα παραδοθέντα από την προμηθεύτρια 1.304 τεμάχια συμβατικών ειδών (704 και 604), για τα οποία δεν προσκομίστηκαν τα προβλεπόμενα από το άρθρο 10 της σύμβασης παραστατικά, ώστε να παραληφθούν με σύνταξη σχετικού Πρωτοκόλλου Οριστικής Παραλαβής και τα οποία δεν μπορούν να απορριφθούν καθόσον έχουν δοθεί προς χρήση, δύνανται να παραληφθούν οριστικά από την Υπηρεσία, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 68 παρ.5 του πδ 284/1989, αφού εγκρίθηκε η παραλαβή τους από τον αρμόδιο φορέα, καθώς κατόπιν σχετικού ελέγχου έχουν κριθεί μη ακατάλληλα για τη χρήση που προορίζονται. Η οριστική παραλαβή τους θα πραγματοποιηθεί στα πλαίσια της εκκαθάρισης της σύμβασης μετά τη λύση της με την απόφαση κήρυξης εκπτώτου της προμηθεύτριας. 3. Οι αξιώσεις της προμηθεύτριας εταιρίας για το τίμημα των παραδοθέντων τεμαχίων έχουν υποκύψει στην πενταετή παραγραφή του άρθρου 90 του ν.2362/95, καθώς έχει παρέλθει πενταετία από την έναρξη αυτής, δηλ. από το τέλος του οικονομικού έτους που γεννήθηκαν οι αξιώσεις και ήταν δυνατή η δικαστική επιδίωξη αυτών και συγκεκριμένα του έτους 2004 κατά το οποίο παραδόθηκαν. Η από 28-1-2005 αίτηση του συνδίκου της πτώχευσης για καταβολή του τιμήματος των παραδοθέντων υλικών διέκοψε την παραγραφή, η οποία όμως άρχισε εκ νέου μετά πάροδο 6 μηνών από τη χρονολογία υποβολής της, διότι δεν απάντησε η υπηρεσία και συμπληρώθηκε αυτή την 28-7-2010. (ομοφ.) ΑΠΟΔΕΚΤΗ
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/53/2011
Εκτέλεση δημοσίου έργου από ένωση εταιρειών – Έκπτωση αυτής.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Επί συνδρομής προϋποθέσεων κήρυξης εκπτώτου του αναδόχου, η έκπτωση αυτή και οι, κατά την κρίση της υπηρεσίας πρόσθετες κυρώσεις, θα επιβληθούν στην ένωση των εταιρειών και στις επί μέρους εταιρείες που την απαρτίζουν, χωρίς δυνατότητα εξαίρεσης καμίας εξ αυτών. β) Με την απόφαση κηρύξεως εκπτώτου της αναδόχου Ενώσεως Εταιρειών ορίζεται προθεσμία σ’ αυτήν είκοσι ημερών από την επίδοσή της, για την παραλαβή των υλικών της, τα οποία ήδη είχε παραδώσει στην Διοίκηση, στα πλαίσια της, κατ’ αρχήν εκτέλεσης της Σύμβασης, μετά την πάροδο της οποίας, ο φορέας έχει την δυνατότητα, κατά την κρίση του, να τα εκποιήσει ή να τα καταστρέψει, μη παρεχομένης δυνατότητας παρακράτησης του παραδοθέντος εξοπλισμού, έστω και αν αυτός είναι χρήσιμος στην Υπηρεσία. (ομοφ.)
ΝΣΚ/198/2004
Σύμβαση προμήθειας. Ακύρωση Υπουργικής απόφασης περί κηρύξεως της προμηθεύτριας ως έκπτωτης. Ενέργειες Διοίκησης συμμόρφωσης προς την δικαστική απόφαση του Διοικ. Εφ.Αθηνών.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η Διοίκηση συμμορφούμενη με το ακυρωτικό αποτέλεσμα της υπ’ αριθ. 2739/2003 απόφασης του Διοικ. Εφ.Αθηνών δεσμεύεται από το ακυρωτικό της αποτέλεσμα και τις σχετικές της κρίσεις και υποχρεούται να εκδώσει νέα διοικητική πράξη με τη νόμιμη διαδικασία αποφεύγοντας τις νομικές πλημμέλειες. Αρμόδιο όργανο κατ’ άρθρο 38 ΠΔ 394/96 για την κήρυξη της προμηθεύτριας ως εκπτώτου είναι η επιτροπή αξιολόγησης του διαγωνισμού καθώς και για την κλήση αυτής προκειμένου να εκθέσει τις απόψεις της επί των αποδιδομένων κατ’ αυτής αιτιάσεων σχετικά με την αθέτηση των συμβατικών της υποχρεώσεων. Επειδή έληξε η ετήσια θητεία της ανωτέρω επιτροπής επιβάλλεται να γίνει νέα συγκρότηση αυτής.
ΝΣΚ/278/2007
Κρατικές Προμήθειες α) Κήρυξη προμηθευτή ως εκπτώτου, β) ενεργοποίηση όρου συμβάσεως περί εξαιρέσεως του προμηθευτή από την συντήρηση των υλικών, γ) με διαπραγμάτευση (απ ευθείας ανάθεση) της συντηρήσεως τεχνικού εξοπλισμού.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Είναι κατά νόμο δυνατή η κήρυξη προμηθευτή ως εκπτώτου στην περίπτωση μη ορθής συντήρησης του παρασχεθέντος εξοπλισμού, στα πλαίσια εκκρεμούσης συμβάσεως με νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη πράξη του αρμοδίου οργάνου μετά τη γνωμοδότηση του επίσης αρμοδίου συλλογικού οργάνου, εφ’ όσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της διατάξεως του άρθρου 34 του ΠΔ 394/1996. Η συνδρομή των προϋποθέσεων αυτών και ειδικότερα η παράβαση των συμβατικών υποχρεώσεων της προμηθεύτριας, αποδεικνυομένη κατά τον προσήκοντα και προβλεπόμενο από τη σύμβαση τρόπο, αποτελεί ουσιαστική κυριαρχική κρίση της αρμόδιας υπηρεσίας. β) Εφ’ όσον υπάρχει σχετικός συμβατικός όρος που παρέχει δυνατότητα να εξαιρεί ο αγοραστής (Αρχηγείο Ελληνικής Αστυνομίας – Α.Ε.Α.) τη συντήρηση του αγορασθέντος εξοπλισμού, χωρίς οποιοδήποτε περιορισμό ή προϋπόθεση, τούτο είναι δυνατόν, στην σχετική πράξη όμως, πρέπει να διαλαμβάνεται σχετική αιτιολογία, ώστε να αποφευχθεί τυχόν προσβολή της πράξεως αυτής για υπέρβαση των άκρων ορίων της παρεχόμενης διακριτικής ευχέρειας. γ) Η συντήρηση του εξοπλισμού δύναται να ανατεθεί με διαπραγμάτευση (απ’ ευθείας ανάθεση) χωρίς την προηγουμένη δημοσίευση προκηρύξεως μόνον εφ’ όσον με ειδικώς, επαρκώς και εμπεριστατωμένως αιτιολογημένη πράξη του αρμοδίου οργάνου της αναθέτουσας αρχής, μετά από γνωμοδότηση του αρμοδίου συλλογικού οργάνου, προτείνονται λόγοι κατεπείγουσας ανάγκης, που οφείλονται σε γεγονότα απρόβλεπτα και τα οποία σε καμιά περίπτωση δεν οφείλονται σε ενέργειες για τις οποίες ευθύνεται αυτή (αρμόδια υπηρεσία – αναθέτουσα αρχή), το οποίο και πρέπει να τονίζεται προσηκόντως. Τέτοιους δε λόγους μπορούν να αποτελέσουν η ανώμαλη εξέλιξη του μέρους της συμβάσεως, όσον αφορά στη συντήρηση του κρίσιμου εξοπλισμού, με τις συνέπειες της κηρύξεως εκπτώτου της προμηθεύτριας ή της εξαιρέσεως του έργου της συντηρήσεως, σε συνδυασμό με την επιτακτική ανάγκη λειτουργίας του όλου συστήματος για την έκδοση των διαβατηρίων και μάλιστα εντός των χρονικών πλαισίων των υποχρεώσεων της χώρας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όσον αφορά στην τήρηση συγκεκριμένων ποιοτικών δεδομένων.
ΝΣΚ/388/2001
Κρατικές Προμήθειες. Σύμβαση πλαίσιο. Οικονομική φερεγγυότητα της προμηθεύτριας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Προεδρεύων: Χ. Φραγκούλης, Νομικός Σύμβουλος. Στο πλαίσιο της συναφθείσης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της εταιρείας ΒΙΑΝΑ ΑΒΕΤΕ συμβάσεως πλαισίου προμηθείας πολεμικών ειδών, διαρκείας τεσσάρων συμβατικών ετών, η υπηρεσία δεν κωλύεται να προχωρήσει στην υπογραφή της συμβάσεως του 3ου συμβατικού έτους από το γεγονός ότι εκκρεμεί κατά της ως άνω εταιρείας η συζήτηση αιτήσεως συντηρητικής κατασχέσεως της περιουσίας της.
ΝΣΚ/11/2000
Κρατικές προμήθειες. Απαλλαγή προμηθευτή από την παράδοση των υπολοίπων ποσοτήτων των συμβατικών υλικών.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
(Τριμελούς Επιτροπής) Προεδρεύων: Α.Σοφός, Αντιπρόεδρος Εισηγήτρια: Ν.Μαριόλη, Πάρεδρος Είναι δυνατή η εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 380 Α.Κ., σε συνδυασμό με τις διατάξεις του άρθρου 288 Α.Κ., που εφαρμόζονται επικουρικώς με τις διατάξεις του Π.Δ. 284/1989, έτσι ώστε ο προμηθευτής να απαλλαγεί από την προσκόμιση των υπολοίπων ποσοτήτων των συμβατικών υλικών. Πρέπει να σημειωθεί ότι η υπηρεσία δεν υφίσταται βλάβη λόγω της απαλλαγής του προμηθευτή αφού δεν θα υπάρξει διαφορά τιμής προμήθειας των φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων, διότι αυτά είναι υποχρεωτικά διατιμημένα είδη από αρμόδια Κρατική Αρχή (Υπουργείο Ανάπτυξης) σύμφωνα με την αγορανομική διάταξη 6/29-9-97.
ΝΣΚ/457/2005
Αναβολή έκδοσης γνωμοδότησης συλλογικού οργάνου. Έκδοση απόφασης αποφασίζοντος οργάνου, εφ’ όσον το γνωμοδοτικό όργανο δεν παρέσχε εντός ευλόγου χρόνου θετική ή αρνητική γνώμη που του ζητήθηκε αρμοδίως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Μη σύννομη η περί αναβολής εκδόσεως της γνώμης, που ζητήθηκε, κατά νόμο, από γνωμοδοτικό όργανο, για την επιβολή κυρώσεων σε βάρος εκπτώτου προμηθευτή, χωρίς την συνδρομή οποιουδήποτε προβλεπόμενου από τις ισχύουσες διατάξεις λόγου αναστολής της εν γένει διαδικασίας. β) Το έχον την αποφασιστική αρμοδιότητα όργανο δύναται συννόμως να εκδώσει την περί επιβολής κυρώσεων αιτιολογημένη απόφαση σε βάρος εκπτώτου προμηθεύτριας εταιρείας, εφ’ όσον το γνωμοδοτικό όργανο, δεν παρέσχε κατά νόμο θετική ή αρνητική γνώμη που του ζητήθηκε αρμοδίως.
ΝΣΚ/272/2007
Προμήθειες Ενόπλων Δυνάμεων. Τρόπος είσπραξης αναλογούσης προκαταβολής, λόγω μη παράδοσης από τον προμηθευτή, του συνόλου των υλικών της Συμβάσεως.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Η αρμόδια για την προμήθεια Υπηρεσία του ΓΕΣ, προκειμένου να εισπράξει τις αναλογούσες προς επιστροφή από την προμηθεύτρια προκαταβολές, οφείλει να τις παρακρατήσει από τις τυχόν ανταπαιτήσεις της προμηθεύτριας εταιρείας από οποιαδήποτε αιτία, σύμφωνα με το άρθρο 47 του ΠΔ 284/1989, μη υπαρχουσών δε τέτοιων απαιτήσεων οφείλει να εισπράξει αυτές σύμφωνα με τις διατάξεις του ΚΕΔΕ.
ΝΣΚ/263/2003
Σύμβαση προμηθείας. Δικαίωμα εκχώρησης από συμβεβλημένο με το Δημόσιο προμηθευτή, συμβατικών του υποχρεώσεων, σε τρίτο.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δεν είναι δυνατή από την Υπηρεσία (Υ.Δ.Τ.) η έγκριση της υπεισελεύσεως της εταιρείας SOUKOS ROBOTS ABEE στη θέση της προμηθεύτριας (με την υπό στοιχεία ΑΠ.Δ. 110/1998 σύμβαση) εταιρείας «Δ. ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΑΕ» υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που διαλαμβάνονται στο μεταξύ αυτών συναφθέν ιδιωτικό συμφωνητικό και στο έγγραφο (επιστολή) της εταιρείας SOUKOS ROBOTS ABEE προς την Υπηρεσία, μπορεί όμως, η Υπηρεσία να προβεί στην έγκριση της υποκαταστάσεως έτσι ώστε στα δικαιώματα και υποχρεώσεις της συμβάσεως ΑΠ.Δ. 110/98 και στο στάδιο που αυτή εκτελείται, να υπεισέλθει η εταιρεία «SOUKOS ROBOTS ABEE» αντί της εταιρείας «Δ. ΚΑΙΝΟΥΡΓΙΟΣ ΑΕ», αν και εφ’ όσον τηρηθούν οι προαναλυθείσες προϋποθέσεις και όροι.
ΝΣΚ/276/2012
Δυνατότητα ή μη, δεδομένων των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί, της λύσης της υπ’ αριθ. 6608/2010 σύμβασης προμήθειας, κατ’ επίκληση του άρθρου 388 ΑΚ, δηλαδή λόγω απρόοπτης μεταβολής των συνθηκών, ή κάποιας άλλης διάταξης νόμου.(..)α) Με βάση το διδόμενο πραγματικό του ερωτήματος, η Αναθέτουσα Αρχή οφείλει κατ’ αρχήν να εξετάσει την περίπτωση κήρυξης ή μη εκπτώτου της προμηθεύτριας εταιρείας, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 34 παρ.2 και 3 του Π.Δ/τος 118/2007 (ισχύων ΚΠΔ). β) Η επελθούσα μετά τη σύναψη της επίμαχης σύμβασης προμήθειας συγχώνευση δια απορροφήσεως του αρχικού φορέα (ΗΣΑΠ ΑΕ) από τον νέο ενιαίο φορέα αστικών συγκοινωνιών σταθερής τροχιάς (ΣΤΑΣΥ ΑΕ), βάσει του άρθρου 1 του Ν. 3920/2011 και της κατ’ εξουσιοδότηση της παρ.6 του άρθρου αυτού εκδοθείσας υπ’ αριθμ. 28737/2637/2011 ΚΥΑ, δεν συνιστά έκτακτο και απρόβλεπτο γεγονός κατά την έννοια του άρθρου 388 ΑΚ, ικανό να διαταράξει σε τέτοιο βαθμό την οικονομική ισορροπία της υπόψη σύμβασης, ώστε να οδηγήσει στη λύση αυτής με δικαστική απόφαση. γ) Η Αναθέτουσα Αρχή μπορεί να λύσει μονομερώς την επίμαχη σύμβαση προμήθειας, εάν διαπιστώσει ότι υπό τις δεδομένες πλέον συνθήκες, η ικανοποίηση του επιδιωκόμενου με τη σύμβαση δημόσιου σκοπού καθίσταται ατελέσφορη και αντίθετη προς το δημόσιο συμφέρον. Η μονομερής λύση της σύμβασης εκ μέρους της Διοίκησης, υπό την προϋπόθεση βέβαια, ότι δεν στηρίζεται σε αντισυμβατική συμπεριφορά της προμηθεύτριας εταιρείας, είναι δυνατόν να οδηγήσει στην καταβολή χρηματικής αποζημίωσης για την αποδεδειγμένη από την μη εκτέλεση της σύμβασης ζημία της. (ομοφ.)
ΝΣΚ/161/2003
Η, κατά το άρθρο 9 παρ.4 του Ν 1418/84, αποζημίωση που καταβάλλεται στον ανάδοχο εκτελέσεως δημοσίου έργου, στην περίπτωση που αυτός συμφωνεί για τη ματαίωση της διαλύσεως της σχετικής συμβάσεως, ορίζεται ισόποση με τη θετική ζημία που υφίσταται ο ανάδοχος, εξ αποκλειστικής υπαιτιότητας του φορέα κατασκευής ή του κυρίου του έργου. Η, εν λόγω, αποζημίωση περιλαμβάνει και την εφ’ άπαξ υπολογιζόμενη διαφορά μεταξύ των συμβατικών τιμών των υλικών και εργασιών και των τιμών, που θα καταβάλλει αποδεδειγμένως ο ανάδοχος για την εξασφάλιση των ιδίων εργασιών και υλικών, εφόσον η διαφορά αυτή, η οποία δύναται να προκύψει κατά το διάστημα από το χρόνο της πραγματικής διακοπής των εργασιών μέχρι την έγκριση της συμφωνίας του αναδόχου, δεν καλύπτεται από την αναθεώρηση των δαπανών των εν λόγω συμβατικών τιμών (εργασιών και υλικών).