ΝΣΚ/248/2016
Τύπος: Γνωμοδότησεις Ν.Σ.Κ.
Δικαστήρια - Νομολογία - Δέσμευση Διοίκησης - Δημόσιο Συμφέρον - Ανάκληση διοικητικών πράξεων.(...)α) Η νομολογία, η οποία έχει διαμορφωθεί με τις υπ’ αριθμ. 978/2012, 2270/2014, 3349/2014 και 4781/2014 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας συνιστά «παγία νομολογία», καθόσον αφορά την δοθείσα από τις αποφάσεις αυτές ερμηνευτική νομική λύση για την δόμηση εντός των μνημειακού χαρακτήρα οικισμών της Ύδρας και της Χώρας Πάτμου. Η νομολογία αυτή μάλιστα επαναλήφθηκε και με τις μετέπειτα εκδοθείσες υπ’ αρ. 166/2015 (ΕΑ), 4363/2015 και 1248/2016 αποφάσεις του ιδίου δικαστηρίου. β) Ενδείκνυται η Διοίκηση, σε συμφωνία προς τις ανωτέρω αποφάσεις, να εξετάσει τις όμοιες υποθέσεις, ήδη εκκρεμείς ενώπιον αυτής ή μελλοντικές, που αφορούν τη δόμηση στους ίδιους οικισμούς, υιοθετώντας την δοθείσα από τις αποφάσεις αυτές ερμηνευτική νομική λύση. γ) Καθόσον αφορά τις ήδη εκδοθείσες πράξεις και οι οποίες τελούν σε αντίθεση προς την ερμηνευτική νομική λύση, που έχει δοθεί με τις ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις, η Διοίκηση δύναται να τις ανακαλέσει οποτεδήποτε και να εξετάσει εκ νέου τις σχετικές υποθέσεις υπό το φως αυτής της νομικής ερμηνευτικής λύσεως, με βάση τις γενικές αρχές, που ισχύουν για την δυνατότητα ανακλήσεως των παράνομων ευμενών ατομικών διοικητικών πράξεων, επικαλούμενη λόγους σπουδαίου δημοσίου συμφέροντος (προστασία μνημειακών οικισμών), λαμβάνοντας, όμως, υπόψη τα δικαιώματα ή τις επωφελείς καταστάσεις, που έχουν δημιουργηθεί από τις πράξεις αυτές για καλόπιστους διοικούμενους, εκτός εάν, κατά την αιτιολογημένη κρίση της Διοικήσεως, συντρέχουν λόγοι γενικότερου δημοσίου συμφέροντος προστασίας των συγκεκριμένων μνημειακού χαρακτήρα οικισμών, σε βαθμό τέτοιο, ώστε να επιβάλλεται η ανάκληση, ακόμα και των πράξεων αυτών (ομοφ).
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/284/2015
Οικισμοί – Δόμηση – Νομολογία – Δέσμευση Διοίκησης – Δημόσιο Συμφέρον – Ανάκληση διοικητικών πράξεων.(..)Κατάσταση : Μη αποδεκτή
α) Η νομολογία, η οποία έχει διαμορφωθεί με τις με αριθμ. 978/2012, 2270/2014, 3349/2014 και 4781/2014 αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας συνιστά παγία νομολογία, καθόσον αφορά την δοθείσα από τις αποφάσεις αυτές ερμηνευτική νομική λύση για την δόμηση εντός των μνημειακού χαρακτήρα οικισμών της Ύδρας και Χώρας Πάτμου, β) Είναι σκόπιμο, η Διοίκηση, σε συμφωνία προς τις ανωτέρω αποφάσεις, να εξετάσει τις όμοιες υποθέσεις, μελλοντικές ή ήδη εκκρεμείς ενώπιον αυτής, που αφορούν τη δόμηση στους ίδιους οικισμούς, υιοθετώντας την δοθείσα από τις αποφάσεις αυτές ερμηνευτική νομική λύση, επί του συνόλου αυτών, γ) Καθόσον αφορά τις ήδη εκδοθείσες πράξεις, που αφορούν δόμηση στους ίδιους οικισμούς και οι οποίες τελούν σε αντίθεση προς την ερμηνευτική νομική λύση, που έχει δοθεί με τις ανωτέρω δικαστικές αποφάσεις, η Διοίκηση δύναται να τις ανακαλέσει οποτεδήποτε και να εξετάσει εκ νέου τις σχετικές υποθέσεις υπό το φως αυτής της νομικής ερμηνευτικής λύσης, με βάση τις γενικές αρχές, που ισχύουν για την δυνατότητα ανάκλησης των παράνομων ευμενών ατομικών διοικητικών πράξεων, επικαλούμενη λόγους σπουδαίου δημοσίου συμφέροντος (προστασία μνημειακών οικισμών), με εξαίρεση εκείνες από τις οποίες έχουν ήδη δημιουργηθεί δικαιώματα ή επωφελείς καταστάσεις για καλόπιστους διοικούμενους, εκτός εάν, κατά την αιτιολογημένη κρίση της Διοίκησης, συντρέχουν λόγοι γενικότερου δημοσίου συμφέροντος προστασίας των συγκεκριμένων μνημειακού χαρακτήρα οικισμών, σε βαθμό τέτοιο, ώστε να επιβάλλεται η ανάκληση, ακόμα και των πράξεων αυτών (ομοφ.). ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ - ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 248/2016 ΓΝΩΜ. Β' ΟΛΟΜΕΛΕΙΑΣ.
ΠΟΛ 1156/2010
Περαίωση ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων βάσει των διατάξεων των άρθρων 1 έως 13 του ν.3888/2010, καθώς και των υποθέσεων εκκρεμών καταλογιστικών πράξεων που αφορούν τις υποθέσεις αυτές
ΝΣΚ/502/2011
Εφαρμογή διατάξεων Ν 4024/2011 – Ανάκληση διαπιστωτικών πράξεων.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Είναι ανακλητέες οι νομίμως εκδοθείσες διαπιστωτικές πράξεις του ΥΠΕΞ για διπλωματικούς κ.λπ. υπαλλήλους που υπήχθησαν στις ρυθμίσεις του άρθρου 10 παρ.19 του Ν 3863/2010 και οι οποίοι δεν ήρξαντο υπηρετούντες με βάση τις άνω διαπιστωτικές πράξεις, τούτο δε ενόψει του ότι με το άρθρο 33 του νεότερου νόμου 4024/2011 καταργήθηκαν, πλην εξαιρέσεων, οι ρυθμίσεις του Ν 3863/2010. Οι μη νομίμως εκδοθείσες διαπιστωτικές πράξεις είναι και αυτές ανακλητέες βάσει των γενικών αρχών περί ανακλήσεως παρανόμων διοικητικών πράξεων και πάντως οπωσδήποτε ενόψει της ρυθμίσεως του άρθρου 33 του Ν 4024/2011. (ομοφ.)
ΝΣΚ/316/2006
Υποχρέωση ή μη της Διοίκησης για την ανάκληση διοικητικών πράξεων επειδή έχουν εκδοθεί αμετάκλητες αποφάσεις Διοικητικών Δικαστηρίων, που έκριναν για «όμοιες» πράξεις ότι στηρίζονται σε αντισυνταγματικές διατάξεις.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η Διοίκηση οφείλει κατ’ αρχήν να ανακαλέσει τις «όμοιες» ατομικές πράξεις, που έχουν το ίδιο νόμιμο έρεισμα με ακυρωθείσες με τις αποφάσεις ΣτΕ με αριθ. 1986-1990/2005 (Ολομ.), 4052-4055/2005 και 354-365/2006 κ.α. διοικητικές πράξεις, εφ’ όσον συντρέχουν και οι λοιπές προβλεπόμενες από τις ισχύουσες διατάξεις, τις αρχές του διοικητικού δικαίου και την νομολογία (κυρίως βλ. Ολομ. ΣτΕ 2176, 2177/2004) προϋποθέσεις. Επαφίεται όμως στη Διοίκηση η εκτίμηση και στάθμιση λόγων «υπερτέρου δημοσίου συμφέροντος», που δύνανται να αποκλείσουν αιτιολογημένως την αιτούμενη ανάκληση. β) Μετά από λεπτομερή έλεγχο της συνδρομής των ιδίων προϋποθέσεων η Διοίκηση οφείλει να αντιμετωπίσει αναλόγως και τις ήδη απορριφθείσες αντίστοιχες αιτήσεις.
ΝΣΚ/6/2013
ΙΚΑ ΕΤΑΜ – Συμμόρφωση Διοικήσεως – Δικαστική ακύρωση αποφάσεων Υπηρεσιακού Συμβουλίου – Νόμιμη ή μη η έντοκη επιστροφή παρακρατηθέντων πειθαρχικών προστίμων αποδοχών ενός μηνός υπαλλήλων – Αναπομπή των πειθαρχικών υποθέσεων στο Υ.Σ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Μετά την ακύρωση από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών των πειθαρχικών αποφάσεων, με τις οποίες επιβλήθηκαν πρόστιμα αποδοχών ενός μηνός σε υπαλλήλους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, και οι οποίες αποφάσεις εκτελέστηκαν, το Ίδρυμα οφείλει να επιστρέψει ατόκως σε αυτούς, τις αποδοχές που τους παρακρατήθηκαν και δεν πρέπει να αναμείνει τις αποφάσεις του Υπηρεσιακού Συμβουλίου, στο οποίο αναπέμφθηκαν οι υποθέσεις. (ομοφ.)
ΝΣΚ/47/2014
Δυνατότητα υπαγωγής εκπρόθεσμων εκκρεμών προσφυγών στις ευνοϊκότερες διατάξεις του άρθρου 55 παρ.2 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Οι εκπροθέσμως ασκηθείσες προσφυγές, οι οποίες δεν είχαν συζητηθεί μέχρι τη δημοσίευση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (26/7/2013), έχουν το χαρακτήρα της «εκκρεμούς υποθέσεως» κατά την έννοια του άρθρου 66 παρ.6 Κ.Φ.Δ. και, ως εκ τούτου, οι εν λόγω υποθέσεις επιτρέπεται να υπαχθούν στις επιεικέστερες ρυθμίσεις του άρθρου 55 παρ.2 Κ.Φ.Δ., η ίδια δε δυνατότητα υπαγωγής υφίσταται και για τις υποθέσεις, των οποίων οι προσφυγές συζητήθηκαν μέχρι τις 26/7/2013 και, μετά την εν λόγω ημερομηνία, εκδόθηκαν δικαστικές αποφάσεις που απέρριψαν τις προσφυγές ως εκπροθέσμως ασκηθείσες.
ΝΣΚ/104/2011
Δασικές εκτάσεις – Δυνατότητα ανάκλησης ή μη πράξεων χαρακτηρισμού του άρθρου 14 του Ν 998/1979.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η διοίκηση δεν μπορεί να ανακαλέσει μεταγενέστερες πράξεις χαρακτηρισμού του δασάρχη, με τις οποίες αποδόθηκε διαφορετικός χαρακτηρισμός έκτασης με προηγούμενες πράξεις του επί της ιδίας έκτασης, ούτε οι Επιτροπές Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων έχουν τη δυνατότητα να ανακαλέσουν εκδοθείσες πράξεις τους επί ασκηθεισών αντιρρήσεων κατά των μεταγενέστερων πράξεων χαρακτηρισμού του δασάρχη. (πλειοψ.) ΠΑΡΑΠΕΜΦΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΚΑΙ ΕΚΔΟΘΗΚΕ Η 87/2013.
ΝΣΚ/262/2003
Πυροσβεστικό Σώμα. Αξιωματικοί σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία. Συμμόρφωση της Διοικήσεως προς δικαστικές αποφάσεις του ΣτΕ.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
α) Η με αποφάσεις του ΣτΕ εξαφάνιση για ουσιαστικούς λόγους αποφάσεων του Δευτεροβαθμίου Συμβουλίου του Πυροσβεστικού Σώματος, με τις οποίες αξιωματικοί κρίθηκαν ως ευδοκίμως τερματίσαντες την σταδιοδρομία τους, κατόπιν ασκήσεως προσφυγών ουσίας, ως και η ακύρωση των σχετικών Π. Δ/των, με τα οποία αυτοί τέθηκαν ακολούθως σε αυτεπάγγελτη αποστρατεία, υποχρεώνει τη Διοίκηση, στα πλαίσια της συμμορφώσεώς της προς τις ως άνω δικαστικές αποφάσεις, να επαναφέρει τις υποθέσεις ενώπιον του Πρωτοβαθμίου ή του Δευτεροβαθμίου Συμβουλίου Κρίσεως του Σώματος, προς διενέργεια των κρίσεων του έτους, στο οποίο αναφέρονται οι δικαστικές αυτές αποφάσεις. β) Η Διοίκηση δεν υποχρεούται, κατά την ενέργεια των πράξεων αποκαταστάσεως των συγκεκριμένων αξιωματικών, σε εκτέλεση των δικαστικών αυτών αποφάσεων, να συντάξει εκθέσεις ικανότητας τούτων, για τα έτη μετά την θέση αυτών σε αποστρατεία, προς διενέργεια των σχετικών κρίσεων, αλλά η αξιολόγηση των ουσιαστικών προσόντων των προαναφερθέντων από το αρμόδιο Συμβούλιο Κρίσεως θα γίνει με βάση τα λοιπά στοιχεία των ατομικών τους φακέλων, καθόσον υφίσταται αντικειμενική αδυναμία συντάξεως των σχετικών εκθέσεων ικανότητας για τους εν λόγω αξιωματικούς, δοθέντος ότι κατά τα ανωτέρω χρονικά διαστήματα αυτοί δεν τελούσαν σε κατάσταση ενεργείας.
ΝΣΚ/256/2017
Αναδρομικός διορισμός υπαλλήλων, σε συμμόρφωση της Διοίκησης προς ακυρωτικές αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικράτειας. Σε συμμόρφωση προς ακυρωτικές αποφάσεις που εκδόθηκαν για συγκεκριμένους υπαλλήλους, η αρμόδια Υπηρεσία, οφείλει να προβεί στον αναδρομικό διορισμό τους, με τις εντεύθεν μισθολογικές και υπηρεσιακές συνέπειες, προσδιορίζοντας ακριβή ημερομηνία διορισμού, με βάση την ημερομηνία διορισμού του επιτυχόντος που κατέλαβε την αντίστοιχη θέση και στη σειρά προτεραιότητας, την οποία θα καταλάμβανε εκάστη εξ αυτών στον αρχικό πίνακα διοριστέων, αν δεν είχε μεσολαβήσει η ακυρωθείσα ως παράνομη απόφαση του Α.Σ.Ε.Π. Λόγω του αναδρομικού διορισμού, πρέπει να συνυπολογιστεί στον συνολικό χρόνο προϋπηρεσίας τους και ο χρόνος που αρχίζει από την αναδρομική πρόσληψη και μέχρι την ημερομηνία της πραγματικής πρόσληψής τους στο Υπουργείο Οικονομικών. Οι μέχρι τώρα εκδοθείσες από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών ως άνω πράξεις διορισμού, βαθμολογικής κατατάξεως και καθορισμού αποδοχών, οι οποίες δεν καταλαμβάνουν όλο το ως άνω χρονικό διάστημα, πρέπει να ανακληθούν, κατά τις γενικές αρχές περί ανακλήσεως των μη νομίμων διοικητικών πράξεων (ομόφ). Οι δικαιωθείσες υπάλληλοι υποχρεωτικά θα διανύσουν διετή δοκιμαστική υπηρεσία από την ημερομηνία ανάληψης υπηρεσίας στο βαθμό που διορίζονται (πλειοψ).
ΝΣΚ/39/2013
ΙΚΑ-ΕΤΑΜ – Χρόνος ασφάλισης – Παράλληλη ασφάλιση – Νομιμότητα.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Είναι σύννομος ο διανυθείς χρόνος ασφάλισης στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από 11-10-1989 έως 30-6-2010 της «παλαιάς» ασφαλισμένης Μ.Ι., που απασχολήθηκε σε διάφορους εργοδότες ως λογίστρια με σχέση εξαρτημένης εργασίας και υπήχθη στην ασφάλιση του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ενώ κατά το ίδιο χρονικό διάστημα δραστηριοποιήθηκε ως ελεύθερη επαγγελματίας λογίστρια και παράλληλα υπήχθη στην ασφάλιση του Οργανισμού Απασχόλησης Ελεύθερων Επαγγελματιών (ΟΑΕΕ) και περαιτέρω δεν είναι νόμιμες οι υπ’ αριθ. ΕΣ/1998/11/30-3-2011 και Μ/123/11-3-2011 εκδοθείσες αποφάσεις του Διευθυντή του Περιφερειακού Υποκαταστήματος ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Αθηνών, με τις οποίες ακυρώθηκε ο χρόνος ασφάλισης της Μ.Ι. στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ κατά το ως άνω χρονικό διάστημα της παράλληλης ασφάλισης, επειδή από το σύνολο των διατάξεων της κείμενης νομοθεσίας και όπως παγίως γίνεται δεκτό από τη νομολογία συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις της παράλληλης ασφάλισης.