×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΑΕΠΠ/1549/2021

Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η προσφεύγουσα με την προδικαστική προσφυγή της ζητά την ακύρωση της απόφασης του Γενικού Γραμματέα που την απέκλεισε από τον διαγωνισμό για την επιλογή αναδόχου κατασκευής ενός έργου. Το έργο αφορά την εκτέλεση αναστηλωτικών εργασιών σε αρχαίο ακίνητο μνημείο που προστατεύεται από το Ν. 3028/2002, με εκτιμώμενη αξία 725.806,45 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι η απόφαση αποκλεισμού της είναι παράνομη, καθώς πληροί το κριτήριο της τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας, έχοντας εκτελέσει παρόμοια έργα σε μνημεία έως το 1830.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΝΣΚ/399/2007

Σύννομο ή μη κατάσχεσης κινητού πράγματος (ορειχάλκινου χριστιανικού σταυρού έτους 1878 μ.Χ.), που δεν έχει χαρακτηριστεί από το Υπουργείο Πολιτισμού ως μνημείο, κατ’ άρθρο 20 παρ.2 του Ν 3028/2002.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Εφόσον το άνω αντικείμενο δεν έχει χαρακτηρισθεί ως μνημείο, κατ’ άρθρο 20 παρ.1, 2 και 3 του Ν 3028/2002, δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής αυτού και, εντεύθεν, στην προστασία αυτού. Εξ’ ου παρέπεται ότι η εκ μέρους της Ελληνικής Αστυνομίας γενόμενη κατάσχεση του αντικειμένου τούτου, που φέρεται ότι έγινε για παράβαση των διατάξεων του Ν 3028/2002, δεν είναι σύννομη.


ΝΣΚ/311/2016

Αν τα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, που έχουν χαρακτηρισθεί ως μνημεία, με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, αποτελούν κινητά ή ακίνητα μνημεία κατά τις διακρίσεις του αρχαιολογικού νόμου (3028/2002).(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Τα ναυάγια πλοίων και αεροσκαφών, τα οποία έχουν χαρακτηρισθεί ως μνημεία με την ΥΠΠΟΑ/ΓΛΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ43/48604/3385/5.9.2003 απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού, αποτελούν ακίνητα μνημεία, εφαρμοζομένων, όμως, όπου απαιτείται, διατάξεων που αφορούν σε κινητά μνημεία. (ομόφ.)


ΕΑΔΗΣΥ/3/2021

Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία επιδιώκει την ακύρωση της διακήρυξης με αριθμό πρωτοκόλλου ...(ΑΔΑ: ...), η οποία αφορά τον Ανοικτό Διαγωνισμό για την κατασκευή του έργου «Συντήρηση και Αποκατάσταση του Οικοδομικού Συγκροτήματος της Ιεράς Μονής ...». Το αντικείμενο της σύμβασης έχει εκτιμώμενη αξία 11.209.677,42 € (χωρίς ΦΠΑ) και αφορά αναστηλωτικές εργασίες σε αρχαίο ακίνητο μνημείο. Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι οι όροι του διαγωνισμού είναι παράνομοι, καθώς εμποδίζουν την υποβολή έγκυρης προσφοράς. Ζητάει την ακύρωση ολόκληρης της διακήρυξης ή των επί μέρους παρανόμων όρων, την επιστροφή του καταβληθέντος παραβόλου (15.000 €) και να λάβει γνώμη των απόψεων της αναθέτουσας αρχής.


ΕλΣυν.Τμ.7(ΚΠΕ)135/2014

ΕΡΓΑΣΙΕΣ – ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ: Νόμιμη η αμοιβή από Δήμο σε ιδιώτη για την επισκευή – συντήρηση νερόμυλου, καθόσον ανεξαρτήτως ότι, ο εν λόγω νερόμυλος δεν αποτελεί νεότερο μνημείο και συνεπώς, δεν προστατεύεται από τις διατάξεις του άρθρου 6 του ν. 3028/2002, η τυχόν έλλειψη της σχετικής εγκριτικής απόφασης εκ μέρους της αρμόδιας Υπηρεσίας Νεώτερων Μνημείων και Τεχνικών Εργων, δεν ασκεί επιρροή στη νομιμότητα και κανονικότητα της δαπάνης, διότι δεν αποτελεί δικαιολογητικό για την πιστοποίηση εκτελεσθεισών εργασιών και δεν προκαλεί δημοσιονομικές συνέπειες, με αποτέλεσμα να μην αναιρείται ή να επηρεάζεται η αναληφθείσα υποχρέωση του Δήμου, ο οποίος οφείλει να καταβάλει τη συμφωνηθείσα αμοιβή στον εργολάβο, που έχει αντίστοιχη νόμιμη αξίωση, εφόσον έχει εκτελέσει τη συμφωνηθείσα εργασία.


7037/557/2018

Χορήγηση άδειας δόμησης σε ρυμοτομούμενα ή μη οικοδομήσιμα οικόπεδα – γήπεδα για την εκτέλεση εργασιών αποκατάστασης / ανακαίνισης κτιρίων χαρακτηρισμένων ως διατηρητέα (ν.4067/12) ή νεώτερα μνημεία (ν.3028/02) ΑΔΑ: ΩΞ604653Π8-Ε7Λ


ΝΣΚ/135/2018

Καταβολή τέλους υπέρ του Ταμείου Αρχαιολογικών Χώρων (ΤΑΠ) για τις εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ΟΤΑ σε υπαίθριο θέατρο εντός αρχαίου ακίνητου μνημείου.(...)Η εκ μέρους της Δ/νσης Δασών παραχώρηση της χρήσης άλσους σε Δήμο, εντός του οποίου βρίσκεται αρχαίο ακίνητο μνημείο και εντός αυτού υπαίθριο θέατρο, συνιστά παραχώρηση της χρήσης του εδάφους και όχι του μνημείου, οι δε εκδηλώσεις που πραγματοποιεί ο Δήμος στο θέατρο υπόκεινται σε αδειοδότηση από το ΥΠΠΟΑ, έναντι τέλους υπέρ του Τ.Α.Π. (ομόφ.)


ΝΣΚ/420/2004

Αμοιβή για ανεύρεση κινητών αρχαίων μνημείων. Προϋποθέσεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Οι ενδιαφερόμενοι ιδιώτες δεν δικαιούνται από το Υπουργείο Πολιτισμού οιαδήποτε, κατά τον αρχαιολογικό νόμο (Ν 3028/2002), αμοιβή, για τα κινητά αρχαία μνημεία που αποκαλύφθηκαν κατά την, υπ’ αυτών εκτέλεση, κατά το Ν 6133/1934, εργασιών εκσκαφής για ανεύρεση κρυμμένου δημόσιου θησαυρού, τον Αύγουστο 2003, στην αγροτική τοποθεσία Άνω Λουτράκι Αριδαίας Πέλλας.


ΑΕΠΠ/1433/2021

Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της υπ' αριθμό 667/2021 απόφασης της Αναθέτουσας Αρχής, η οποία ενέκρινε το πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού και έκανε δεκτή την προσφορά της παρεμβαίνουσας εταιρείας. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την 'Διαμόρφωση - Αποκατάσταση Διαδρομής του ισόπεδου τμήματος της [...]', με συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνή ανώτερης των 60.000€. Η προσφυγή στηρίζεται σε δύο κύριους λόγους: α) η παρεμβαίνουσα δεν διαθέτει τα υποχρεωτικά πτυχία ΜΕΚ Δ Πρασίνου που απαιτούνται για τις εργασίες πρασίνου του έργου, και β) δεν έχει την απαιτούμενη εμπειρία σε έργα σε κηρυγμένα μνημεία σύμφωνα με τον Ν. 3028/2002. Η προσφυγή θεωρεί ότι αυτές οι παραβάσεις οδηγούν σε παραβίαση των αρχών της ίσης μεταχείρισης και της διαφάνειας.


ΑΕΠΠ/3/2021

Κατασκευή έργου...Επειδή, σε αντίθεση με τα ως άνω γενόμενα δεκτά, η αναθέτουσα αρχή, δεν απέδειξε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι ο επίμαχος όρος είναι απολύτως ανάλογος και συνδεδεμένος με το αντικείμενο των προκηρυσσόμενων υπηρεσιών, δεδομένου ότι όπως ισχυρίζεται η προσφεύγουσα, πράγματι, υπάρχουν και σε αλλοδαπές χώρες, εκκλησιαστικά κτίρια ή σύνολα, τα οποία εμπίπτουν στην έννοια των προστατευόμενων μνημείων, ωστόσο δεν τυγχάνει εφαρμογής για αυτά ο Ν. 3028/2002 είτε γιατί πρόκειται για μνημεία που δεν βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας είτε γιατί πρόκειται για πολιτιστικά αγαθά που, ακόμα και αν βρίσκονται στην αλλοδαπή, δεν συνδέονται με την Ελλάδα, κατά την έννοια του ανωτέρω νόμου, όπως επικαλείται τις ίδιες τις διατάξεις αυτού και η αναθέτουσα αρχή. Ωστόσο, η βασιμότητα των ως άνω ισχυρισμών της αναθέτουσας αρχής, δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς, καθώς, όσα αναφέρονται στις απόψεις της, δεν καταρρίπτουν άνευ άλλου τινός τους ισχυρισμούς της προσφεύγουσας. Ειδικότερα, παρά το γεγονός ότι γίνεται αντιληπτή η αναγκαία απόδειξη προηγούμενης εμπειρίας σε παρόμοιες εργασίες σε προστατευόμενα εκκλησιαστικά μνημεία, δεν απεδείχθη πέραν πάσης αμφιβολίας και εντός των πλαισίων της αναλογικότητας, όπως αναπτύχθηκε στην αμέσως προηγούμενη σκέψη, για ποιο λόγο, απολείεται η απόκτηση εμπειρίας εκ μέρους του οικονομικού φορέα, σε συναφές αντικείμενο, ακόμα και αν πρόκειται για προστατευόμενα εκκλησιαστικά μνημεία που δεν εμπίπτουν στην έννοια του Ν. 3028/2002, μέσω των διατάξεων του οποίου, ρητά απαιτείται κατ’ αποκλειστικότητα να προσδιορίζεται η αναγκαία εμπειρία, ως μέρος της τεχνικής και επαγγελματικής επάρκειας του υποψήφιου οικονομικού φορέα. Σε κάθε περίπτωση, η αναθέτουσα αρχή δεν απέδειξε άνευ άλλου τινός την αναγκαιότητα θέσπισης ενός τόσο περιοριστικού του ανταγωνισμού όρου ούτε δικαιολόγησε την αναγκαιότητα θέσπισής του από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος, ειδικά υπό το πρίσμα διεξαγωγής ενός διεθνούς διαγωνισμού που απευθύντεται και σε οικονομικούς φορείς, με ανάλογη εμπειρία, όπως αυτή που τεκμηριώνεται μέσω της εκτέλεσης έργων επί μνημείων του Ν. 3028/2002, έστω και αν τα εν λόγω έργα, για τους λόγους που εκτέθηκαν αμέσως παραπάνω, δεν εντάσσονται στο ρυθμιστικό πλαίσιο  του εν λόγω νόμου. Κατά συνέπεια, ενόψει των ανωτέρω εκτεθέτνων, ο έκτος λόγος προσφυγής πρέπει να γίνει δεκτός ως νόμω και ουσία βάσιμος, ενώ κρίνονται απορριπτέοι οι περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι ισχυρισμοί της αναθέτουσας αρχής.


ΝΣΚ/342/2011

Έννοια πολιτιστικών αγαθών χρηζόντων ειδικής κρατικής προστασίας – Υποχρέωση δήλωσης θρησκευτικών εικόνων, λειτουργικών αντικειμένων και βιβλίων σε σχέση με την παλαιότητά τους – Νομιμότητα κατάσχεσης από τις Αρχές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
α) Οι Υπουργικές αποφάσεις ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32742/469/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991) και ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Β2/Φ99/32741/470/16-7-1991 (ΦΕΚ Β΄633/7-8-1991), με τις οποίες έχουν κηρυχθεί κατά κατηγορίες πολιτιστικά αγαθά, ως χρήζοντα ειδικής κρατικής προστασίας, εξακολουθούν να ισχύουν και τα πολιτιστικά αγαθά που κηρύχθηκαν μ’ αυτές εξακολουθούν να προστατεύονται με τις διατάξεις του Ν 3028/2002. (ομοφ.) β) Οι Αρχές δεν νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις θρησκευτικών εικόνων μεταγενέστερων του 1830, καθόσον η υποχρέωση δήλωσης, κατ’ άρθρο 24 παρ. 2 του Ν 3028/2002 και η ποινική τιμωρία κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου σε περίπτωση παράβασης της εν λόγω υποχρέωσης αφορά τις θρησκευτικές εικόνες της περιόδου 1453-1830. (ομοφ.) γ) Στην έννοια των λειτουργικών αντικειμένων της παρ. 1β του άρθρου 20 του Αρχαιολογικού Νόμου περιλαμβάνονται όλα τα λειτουργικά βιβλία, τα οποία βρίσκονται στους Ιερούς Ναούς και στις Ιερές Μονές και τα οποία χρησιμοποιούνται για την τέλεση των ιερών τελετών γενικά. (ομοφ.) δ) Οι διωκτικές Αρχές νομιμοποιούνται να προχωρούν σε κατασχέσεις λειτουργικών θρησκευτικών βιβλίων, τα οποία χρονολογούνται μεταξύ 1453-1830, καθόσον είναι εκ του νόμου αρχαία και υπάρχει γι’ αυτά η υποχρέωση δήλωσής τους κατ’ άρθρο 24 παρ. γ του Αρχαιολογικού Νόμου, η παράλειψη της οποίας τιμωρείται κατ’ άρθρο 58 του ιδίου Νόμου. (ομοφ.)