×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/8/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 8/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των επτά σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου Καστοριάς, συνολικού προϋπολογισμού 2.162.917,60 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, έθεσε έναν όρο για την υπογραφή: να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Γ' (Λιπαντικά) και Δ' (Βιοαποικοδομήσιμα Λιπαντικά). Ο σκοπός είναι να καταστεί σαφές ότι τυχόν αναπροσαρμογή τιμής κατά την παράδοση αφορά στη συγκεκριμένη κατηγορία ειδών. Συνεπώς, η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων δεν κωλύεται, υπό την τήρηση του ανωτέρω όρου.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/38/2025

Η Πράξη 38/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το Τμήμα 3 («σύστημα αδιάλειπτης παροχής ενέργειας (UPS)») μιας ευρύτερης προμήθειας του Πυροσβεστικού Σώματος, συνολικού προϋπολογισμού 2.024.190 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Ο προϋπολογισμός του ελεγχόμενου τμήματος ανέρχεται σε 30.000 ευρώ, ενώ το συμβατικό τίμημα είναι 12.400 ευρώ. Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης δεν κωλύεται υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 (ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής) και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/90/2025

Η Πράξη 90/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το Τμήμα 5 με τίτλο «Εξοπλισμός Φωτογραμμετρίας», το οποίο εντάσσεται στην προμήθεια του Πυροσβεστικού Σώματος «Ανάπτυξη Επιχειρησιακών Εφαρμογών και Διαλειτουργικότητα αυτών με υφιστάμενα Πληροφοριακά Συστήματα». Η προϋπολογισθείσα δαπάνη του συγκεκριμένου τμήματος ήταν 70.000,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν συντρέχουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες που να κωλύουν την υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, έθεσε ως όρο στο άρθρο 6 της ρήτρας αναπροσαρμογής τιμής να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή, ενώ ζήτησε και τη συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο της σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/69/2025

Το ΣΤ΄ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου εξέδωσε την Πράξη 69/2025, συνεδριάζοντας στις 21 Φεβρουαρίου 2025 μέσω τηλεδιάσκεψης, για τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το τμήμα 1 της συνολικής προμήθειας «ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΑΥΤΩΝ ΜΕ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ» (τίτλος τμήματος: «Τοίχος Προστασίας Διαδικτυακών Εφαρμογών (WAF)»). Η προμήθεια αφορά το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία και αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο να προστεθεί συγκεκριμένος κωδικός Δείκτη Τιμών Καταναλωτή στο άρθρο 6 για τη ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής και να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης στο προοίμιο.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/168/2025

Η Πράξη 168/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των τεσσάρων (4) σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια «Αντιδραστηρίων ανοσολογικών βιοχημικών εξετάσεων» του Γενικού Νοσοκομείου Λαμίας. Η προμήθεια, συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης 2.213.051,79 ευρώ πλέον ΦΠΑ, αφορά μονοετή σύμβαση με δικαίωμα προαίρεσης για δύο επιπλέον έτη, κατανεμημένη σε τέσσερα τμήματα. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, παρά την απόρριψη προδικαστικής προσφυγής. Ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων, υπό τον όρο να συμπεριληφθεί και να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής, προσθέτοντας τη συγκεκριμένη κατηγορία του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (COICOP5) για την εφαρμογή του.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/166/2025

Η Πράξη 166/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και τριών σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια καυσίμων, λιπαντικών και πετρελαίου θέρμανσης για τον Δήμο Κύμης-Αλιβερίου για τα έτη 2025-2026, συνολικού προϋπολογισμού 2.268.684,90 ευρώ (με ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων με τους αναδόχους των Ομάδων Α, Β, Γ, Δ και Ε, υπό την προϋπόθεση ότι: α) στο σχέδιο σύμβασης για την προμήθεια λιπαντικών (Ομάδα Β) θα συμπεριληφθεί ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής με την προσθήκη του συγκεκριμένου κωδικού Δείκτη Τιμών Καταναλωτή (COICOP) και β) στα σχέδια συμβάσεων για τα υγρά καύσιμα, το προσφερόμενο ποσοστό έκπτωσης θα πρέπει να υπολογίζεται ρητώς επί της μέσης τιμής λιανικής πώλησης του Παρατηρητηρίου Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/153/2025

Η Πράξη 153/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των σχεδίων συμβάσεων για την προμήθεια «Εξειδικευμένου Επιστημονικού Εξοπλισμού για την παρακολούθηση μετεωρολογικών, πυρομετεωρολογικών, ακτινομετρικών και υδρολογικών παραμέτρων» από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών. Η συνολική συμβατική δαπάνη ανήλθε σε 4.530.201,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία. Κατά συνέπεια, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των δεκαέξι (16) σχεδίων συμβάσεων, με την επισήμανση ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής μπορεί να εφαρμοστεί μόνο εάν η διάρκεια των συμβάσεων υπερβεί τους δώδεκα (12) μήνες.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/505/2024

Η Πράξη 505/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας τριών σχεδίων συμβάσεων για υπηρεσίες επισκευής και συντήρησης κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (Ι.ΝΕ.ΔΙ.ΒΙ.Μ.), συνολικής εκτιμώμενης αξίας άνω των 4 εκατομμυρίων ευρώ. Το Κλιμάκιο κωλύει την υπογραφή των συμβάσεων λόγω σοβαρών πλημμελειών. Διαπιστώθηκε έλλειψη αιτιολόγησης του συνολικού προϋπολογισμού ανά κατηγορία υπηρεσιών/υλικών, μη νόμιμη θέσπιση κριτηρίων ανάθεσης (Κ1, Κ2, Κ3) τα οποία ταυτίζονται με κριτήρια ποιοτικής επιλογής και καταλληλότητας, και πλημμελής, μη ειδική, λεκτική αιτιολόγηση της βαθμολόγησης της τεχνικής προσφοράς. Επίσης, η ρήτρα αναπροσαρμογής τιμών κρίθηκε ασαφής ως προς τον δείκτη αναφοράς των τιμών υλικών, και το προβλεπόμενο δικαίωμα προαίρεσης δεν είχε δημοσιευθεί στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/237/2018

ΣΥΜΒΑΣΕΙΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ:να ελέγξει τη νομιμότητα των 10 σχεδίων συμβάσεων και της διαδικασίας ανάθεσης για την «Προμήθεια ειδών διατροφής για τα έτη 2018 και 2019 για τις ανάγκες του Δ. … και των Ν.Π. του Δήμου»(....)μη νόμιμη, κατά το μέρος που  κατακύρωσε οριστικά το αποτέλεσμα του διαγωνισμού ως προς τις ομάδες 2 και 14 στην εταιρεία … Α.Β.Ε.Ε. …, καθώς η εταιρεία αυτή δεν υπέβαλε, με τα δικαιολογητικά κατακύρωσης, αποσπάσματα ποινικού μητρώου του Διευθύνοντος Συμβούλου και των μελών του Διοικητικού της Συμβουλίου(....)Περαιτέρω, στα σχέδια συμβάσεων ως προς τις ομάδες 5 - 8 και 12 - 13 πρέπει να προστεθεί όρος, που να αναφέρει ότι το συνολικό συμβατικό ποσό δύναται να είναι μικρότερο από το αναγραφέν, εφόσον αυτό προκύψει από την εφαρμογή του προσφερθέντος ποσοστού έκπτωσης επί της εκάστοτε διαμορφούμενης μέσης τιμής λιανικής πώλησης κατά την ημέρα παράδοσης, βάσει του δελτίου τιμών της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας - Θράκης σύμφωνα με το άρθρο 1.3 της διακήρυξης.Κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων του Κ.Κ.Π.Α. (ομάδα 2) και του Δήμου … (ομάδα 14) με την εταιρεία … Α.Β.Ε.Ε. …Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων του Κ.Κ.Π.Α. (ομάδες 5 - 8) και του Κ.Π.Α.Π.Ν. & Π. (ομάδες 10, 12 - 13), υπό τον όρο τροποποίησής τους σύμφωνα με το σκεπτικό (σκέψη IV). Και Δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων του Κ.Κ.Π.Α. (ομάδες 3, 4, 9), του Κ.Π.Α.Π.Ν. & Π. (ομάδα 11) και του Δήμου … (ομάδα 15).

ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/410/2018.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/197/2025

Η Πράξη 197/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για την τριετή προμήθεια καυσίμων και λιπαντικών για τον Δήμο Ηλιούπολης, συνολικού προϋπολογισμού 2.893.909,00 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Ο διαγωνισμός υποδιαιρέθηκε σε ομάδες (Α: Πετρέλαιο, Β: Βενζίνη, Γ: Λιπαντικά), με την Ομάδα Β να ματαιώνεται. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε πλημμέλεια στον όρο τεχνικής ικανότητας, ο οποίος απαιτούσε εμπειρία αποκλειστικά από συμβάσεις με φορείς του Δημοσίου, κρίνοντας ότι εισάγει ανεπίτρεπτη διάκριση. Ωστόσο, η πλημμέλεια αυτή κρίθηκε μη ουσιώδης, καθώς δεν επηρέασε τον ανταγωνισμό. Αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή των σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες Α και Γ, υπό τον όρο να εξειδικευθεί η ρήτρα αναπροσαρμογής στο σχέδιο σύμβασης των λιπαντικών (άρθρο 5.Α), με την προσθήκη της συγκεκριμένης κατηγορίας COICOP5.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/83/2025

Η Πράξη 83/2025 του ΣΤ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχων και των τεσσάρων σχεδίων συμβάσεων για τις Ομάδες 1, 2, 3 και 4 της προμήθειας υγρών καυσίμων και λιπαντικών του Δήμου Τανάγρας, με συνολικό προϋπολογισμό 1.791.837,31 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο εξέτασε τη διαδικασία, η οποία είχε ως κριτήριο κατακύρωσης το μεγαλύτερο ποσοστό έκπτωσης επί της μέσης τιμής λιανικής πώλησης. Οριστικός ανάδοχος για τις Ομάδες 1-4 αναδείχθηκε συγκεκριμένος οικονομικός φορέας, προσφέροντας εκπτώσεις 1,5% έως 2% αναλόγως του είδους καυσίμου. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή των συμβάσεων, υπό τον όρο, ωστόσο, ότι θα διορθωθεί το συμβατικό τίμημα που αναγράφεται στο σχέδιο σύμβασης για την Ομάδα 2, ώστε να εναρμονιστεί με την υποβληθείσα οικονομική προσφορά.