×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/9/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η απόφαση αυτή του ΣΤ' Κλιμακίου (Πράξη 09/2025) του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης, η οποία είναι μέρος της συμφωνίας-πλαίσιο 34369/9.9.2024. Η σύμβαση αφορά την προμήθεια με τίτλο «κατασκευή έξυπνων πρότυπων διαβάσεων σχολείων» μεταξύ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και μιας ένωσης οικονομικών φορέων, συμβατικής αξίας 41.159.793,02 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Η εκτελεστική σύμβαση αφορά την κατασκευή 843 διαβάσεων σε 107 Δήμους. Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της εκτελεστικής σύμβασης, υπό τον όρο ότι θα γίνουν διορθώσεις και συμπληρώσεις, όπως η ορθή αναγραφή της επωνυμίας των μελών της ένωσης, η συμπλήρωση του ποσού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, η προσθήκη της εγγύησης καλής λειτουργίας, αλλαγές στον τρόπο πληρωμής και η αντικατάσταση των παλαιών κρατήσεων με την ισχύουσα κράτηση 0,10% υπέρ της ΕΑΔΗΣΥ.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/102/2025

Η Πράξη 102/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και επτά Δήμων (Αιγάλεω, Αχαρνών, Ηρακλείου, Γαλατσίου, Παλαιού Φαλήρου, Πειραιά και Περιστερίου) για την προμήθεια «Κατασκευή πρότυπων μη σηματοδοτούμενων διαβάσεων». Το Κλιμάκιο αποφάνθηκε ότι κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης λόγω ουσιωδών νομικών πλημμελειών. Οι πλημμέλειες περιλαμβάνουν: α) το ότι η προγραμματική σύμβαση έπεται της υπογραφής της εκτελεστικής σύμβασης προμήθειας, β) τη διαφορά στο φυσικό αντικείμενο (αντικατάσταση 38 διαβάσεων του Δήμου Αθηναίων με διαβάσεις άλλων Δήμων) χωρίς τεκμηρίωση της επικινδυνότητας των νέων σημείων και της κοστολόγησής τους, γ) την έλλειψη αναλυτικού χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης της σύμβασης, και δ) τη μη συμμετοχή εκπροσώπων των αντισυμβαλλόμενων Δήμων στην Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/31/2025

Η Πράξη 31/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας σύναψης και του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης, η οποία προέκυψε από τη συμφωνία-πλαίσιο υπ. αρ. 34993/12.9.2024 μεταξύ του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) και ένωσης οικονομικών φορέων. Το αντικείμενο είναι η «Ανάπτυξη Αυτόνομων Έξυπνων Τηλεδιαχειριζόμενων Δικτύων Φωτισμού τεχνολογίας LED στους Οδικούς Άξονες, Αρμοδιότητας 12 Περιφερειών», με συμβατική αξία 102.703.026,60 ευρώ πλέον Φ.Π.Α. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάθεσης και αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της εκτελεστικής σύμβασης. Τέθηκε, ωστόσο, όρος και επισημάνσεις, όπως η προσθήκη των Αποφάσεων των Περιφερειακών Επιτροπών στο άρθρο 1, η έκδοση της απόφασης ανάληψης υποχρέωσης της δαπάνης, και η διόρθωση του τίτλου της Φάσης ΙΙ στο άρθρο 2 του σχεδίου.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/283/2025

Η Πράξη 283/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής, του Δήμου Αθηναίων και του Δήμου Πειραιά, για την υλοποίηση της προμήθειας «Κατασκευή πρότυπων μη σηματοδοτούμενων διαβάσεων». Η προμήθεια, συνολικού προϋπολογισμού 6.999.378,40 ευρώ, χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Το Κλιμάκιο έκρινε απαράδεκτη την εισαγωγή του σχεδίου, καθώς ήταν κατά χρόνο αναρμόδιο να τον ελέγξει. Η προγραμματική σύμβαση έπρεπε να προηγηθεί της εκτελεστικής σύμβασης προμήθειας, η οποία είχε ήδη συναφθεί (21.10.2024) και είχε ήδη υποβληθεί σε προσυμβατικό έλεγχο με την 274/2023 Πράξη. Ως εκ τούτου, το απώτατο χρονικό σημείο ελέγχου είχε παρέλθει.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/19/2025

Η Πράξη 19/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και των Δήμων Αιγάλεω, Αχαρνών, Ηρακλείου, Γαλατσίου, Παλαιού Φαλήρου, Πειραιά και Περιστερίου. Αντικείμενο της σύμβασης, προϋπολογισμού €6.999.378,40 (με ΦΠΑ) και χρηματοδοτούμενη από το ΤΑΑ, είναι η υλοποίηση της προμήθειας «Κατασκευή πρότυπων μη σηματοδοτούμενων διαβάσεων». Το Κλιμάκιο αναβάλλει την οριστική κρίση λόγω ελλείψεων στον φάκελο. Ζητάει διευκρινίσεις για την ενημέρωση της ΕΥΣ ΤΑ σχετικά με την τροποποίηση των διαβάσεων, όπως η αντικατάσταση 38 διαβάσεων του Δήμου Αθηναίων με αντίστοιχες των συμμετεχόντων Δήμων. Επίσης, απαιτεί νέο σχέδιο σύμβασης με καθορισμένο αναλυτικό χρονοδιάγραμμα και συμπερίληψη εκπροσώπων των Δήμων στην Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης.


ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/102/2025

Προγραμματική σύμβαση «Κατασκευή πρότυπων μη σηματοδοτούμενων διαβάσεων σε επιλεγμένα σημεία μειωμένης οδικής ασφάλειας στους οδικούς άξονες αρμοδιότητας της Περιφέρειας Αττικής»(...) To σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης κατά παράβαση της παρ. 1 και 2α του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, έπεται της υπογραφής της από 21.10.2024 σύμβασης προμήθειας μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της αναδόχου ένωσης εταιρειών «….EΠΕ – … ΚΑΙ ΣΙΑ Ο.Ε.», που συνιστά την εκτελεστική σύμβαση της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης. Και τούτο διότι, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων του άρθρου 100 του ν. 3852/2010, προηγείται η σύναψη προγραμματικής σύμβασης με αντικείμενο τη συνεργασία μεταξύ των συμβαλλόμενων σε αυτήν δημόσιων φορέων και τη συνένωση των μέσων που διαθέτει ο καθένας από αυτούς όπως περιγράφονται στη σύμβαση, με σκοπό την από κοινού επίτευξη της υλοποίησης μίας προμήθειας εντασσόμενης στο πλαίσιο των δημοσίου συμφέροντος σκοπών και αρμοδιοτήτων τους και έπεται η σύναψη της εκτελεστικής σύμβασης προμήθειας.(...)Τέλος, από τα προσκομισθέντα ενώπιον του Κλιμακίου έγγραφα, δεν προκύπτει με βεβαιότητα η προηγούμενη ενημέρωση της Διεύθυνσης Οικονομικής και Αναπτυξιακής Πολιτικής του Υπουργείου Εσωτερικών. Αντιθέτως, η εν λόγω Διεύθυνση του ανωτέρω Υπουργείου, στο από 14.1.2025 μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, επισημαίνει στην Περιφέρεια, ενόψει της συμπλήρωσης του Πίνακα των διαβάσεων ότι τα δηλωθέντα στοιχεία (οδός ή τμήμα οδού ή χιλιομετρική θέση παρέμβασης) θα πρέπει να συμφωνούν με την αντίστοιχη Σύμβαση και την Τεχνική Έκθεση ή Μελέτη στην οποία βασίζεται η Σύμβαση. Στο μέτρο που, σύμφωνα με τα γενόμενα δεκτά ανωτέρω, το φυσικό αντικείμενο του σχεδίου της προγραμματικής σύμβασης διαφέρει από το φυσικό αντικείμενο της από 21.10.2024 εκτελεστικής σύμβασης προμήθειας, στο σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης δεν τεκμηριώνεται το ύψος της συνολικής προϋπολογιζόμενης δαπάνης για τις τριάντα οκτώ (38) νέες διαβάσεις των νέων Δήμων, ούτε προσκομίζεται οποιαδήποτε μελέτη ή άλλο έγγραφο από το οποίο να προκύπτει η κοστολόγηση των νέων διαβάσεων που προέκυψαν από την αντικατάσταση των τριάντα οκτώ (38) διαβάσεων του Δήμου Αθηναίων που είχαν αρχικά συμπεριληφθεί στο πλαίσιο της προετοιμασίας φακέλου για την υποβολή αίτησης χρηματοδότησης από το ΤΑΑ, ώστε να δικαιολογείται η συνολική προϋπολογισθείσα δαπάνη. (...) Για τους λόγους αυτούς Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης 


ΝΣΚ/215/2001

Συμβάσεις. Παραχώρηση χώρου των διαβάσεων Ομόνοιας.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
α) Μπορεί να παραχωρηθεί η χρήση του χώρου μηχανοστασίου και του υποσταθμού των διαβάσεων της Ομόνοιας στην Εταιρεία ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, εφόσον αναλάβει, σε συνεννόηση με τη ΔΕΗ την κατασκευή νέου υποσταθμού ισχύος 20 KV ικανού για την εξυπηρέτηση των σύγχρονων αναγκών με δαπάνη της τη συντήρησή του και την εξόφληση των σχετικών λογαριασμών της ΔΕΗ και της ΕΥΔΑΠ και ο προσδιορισμός του χρόνου ισχύος της σύμβασης εναπόκειται στην ελεύθερη βούληση των συμβαλλομένων μερών. β) Αρμόδιο όργανο για την υπογραφή της σύμβασης από πλευράς της ΓΓΔΕ (Ελληνικού Δημοσίου) είναι ο Προϊστάμενος της ΔΚΕΣΟ.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/23/2025

Η Πράξη 23/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο της Δ.Ε.Υ.Α.ΤΗ.Λ. με τίτλο «Κατασκευή αγωγού μεταφοράς επεξεργασμένων λυμάτων...». Διαπιστώθηκε ότι νομίμως η Επιτροπή Διαγωνισμού απέρριψε την προσφορά ένωσης οικονομικών φορέων λόγω μη διαπίστευσης των πιστοποιητικών ISO σύμφωνα με τον Κανονισμό 765/2008, καθώς ο φορέας διαπίστευσης είχε έδρα σε τρίτο κράτος (ΗΠΑ) κατά παράβαση των άρθρων 284 και 309 του ν.4412/2016. Η προδικαστική προσφυγή κατά της απόρριψης απορρίφθηκε από την ΕΑΔΗΣΥ. Τελικά, το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης με τον μοναδικό εναπομείναντα οικονομικό φορέα, επισημαίνοντας μόνο ότι η εγγύηση καλής εκτέλεσης πρέπει να υπολογιστεί στο 5% της εκτιμώμενης αξίας χωρίς Φ.Π.Α.


ΑΕΠΠ/479/2020

Η προσφεύγουσα ένωση οικονομικών φορέων ζητά την ακύρωση της απόφασης που αφορά την ανάδειξη της ένωσης «…………….» ως προσωρινού αναδόχου του έργου «Κατασκευή Δικτύου Αποχέτευσης Ακαθάρτων Υδάτων του Δήμου ……………», υποστηρίζοντας ότι η απόφαση εκδόθηκε χωρίς να έχει προηγηθεί η σύμφωνη γνώμη της επιτροπής για την επάρκεια των επανορθωτικών μέτρων του μέλους της. Επιπλέον, ισχυρίζεται ότι η ανάδειξη «υπό όρο» είναι παράνομη και ότι το μέλος της αντιπάλης ένωσης έπρεπε να αποκλειστεί λόγω ψευδούς δήλωσης και απόκρυψης ουσιωδών πληροφοριών σχετικά με συμφωνίες στρέβλωσης του ανταγωνισμού.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/602/2023

Η Πράξη 602/2023 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της 1ης εκτελεστικής σύμβασης της συμφωνίας-πλαίσιο για την «Ψηφιοποίηση Αρχείων Πολεοδομικής Πληροφορίας» (Τμήμα 1) μεταξύ του ΤΕΕ και της αναδόχου ένωσης εταιρειών, αξίας 34.732.198,65 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε ως μη ουσιώδη την πλημμέλεια της μη έγκαιρης υποβολής δικαιολογητικών λόγω συγχώνευσης μέλους της ένωσης. Ωστόσο, διαπιστώθηκε ουσιώδες σφάλμα στον υπολογισμό του συνολικού συμβατικού τιμήματος, καθώς η τιμή μονάδας για την υπηρεσία «Ψηφιοποίηση Αρχείων Πολεοδομικής Πληροφορίας (Α3)» ορίστηκε εσφαλμένα στα 0,50€ αντί της προσφερθείσας τιμής των 0,41€. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, υπό τον όρο της διόρθωσης του συνολικού αντιτίμου με βάση την προσφερθείσα τιμή των 0,41€.


ΑΕΠΠ/895/2019

Η αιτούσα (οικονομικός φορέας) με την Προδικαστική Προσφυγή της επιδιώκει την ακύρωση της Απόφασης 170/2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αλεξανδρούπολης, η οποία ενέκρινε τον (υπο)φάκελο «Δικαιολογητικών Κατακύρωσης» της παρεμβαίνουσας ένωσης οικονομικών φορέων, αναδεικνύοντάς την οριστική ανάδοχο για το δημόσιο έργο «ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΤΟΥ ΓΕΩΘΕΡΜΙΚΟΥ ΠΕΔΙΟΥ ΑΡΙΣΤΗΝΟΥ – Κατασκευή Θερμικού Σταθμού και Δικτύων της θέρμανσης αγροτικών θερμοκηπίων εγκαταστάσεων και κτηρίων». Το έργο αφορά την κατασκευή θερμικού σταθμού και δικτύων τηλεθέρμανσης με χρήση γεωθερμικής ενέργειας για θέρμανση δημοτικών κτηρίων και θερμοκηπίων στους οικισμούς Άνθεια και Αρίστηνο, με προϋπολογισμό €6.229.005,78 και προθεσμία εκτέλεσης 18 μήνες. Η προσφυγή επικαλείται λανθασμένες δηλώσεις στο Ευρωπαϊκό Ενιαίο Έγγραφο Σύμβασης (ΕΕΕΣ) από μέλος της ένωσης, καθώς και μη συνταγμένα κατά τα κείμενα δικαιολογητικά (ιδιόχειρες αντί ψηφιακές υπογραφές).