×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/96/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 96/2025 του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια δεκαέξι (16) πολυκέντρων ανακύκλωσης τεσσάρων (4) ρευμάτων του Δήμου Αχαρνών, προϋπολογισμού 4.800.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη την εκτέλεση όσων ζητήθηκαν με την προηγούμενη πράξη 58/2024, έκρινε επαρκή την τεκμηρίωση της αναγκαιότητας και της προϋπολογιζόμενης δαπάνης, επικαλούμενο συναφείς αποφάσεις της Ολομέλειας. Διαπίστωσε ότι οι τεχνικές προδιαγραφές βρίσκονται εντός της διακριτικής ευχέρειας της Αναθέτουσας Αρχής και δεν περιορίζουν τον ανταγωνισμό. Κατακυρώνοντας την διαδικασία, αποφάνθηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, με την επισήμανση της αναρίθμησης των παραγράφων του άρθρου 7.


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/288/2023

Προμήθεια και εγκατάσταση πολυκέντρων ανακύκλωσης στο πλαίσιο του προγράμματος Τρίτσης ΑΤ04.(...)Κατόπιν τούτων, το Κλιμάκιο κρίνει ότι κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου εκτελεστικής σύμβασης, δοθέντος ότι το περιεχόμενό της αντίκειται στους όρους της από 5.5.2023 συμφωνίας πλαίσιο.Αποφαίνεται ότι κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης της από 5.5.2023 συμφωνίας - πλαίσιο για την «Προμήθεια και εγκατάσταση πολυκέντρων ανακύκλωσης» στον Δήμο Θεσσαλονίκης.

ΑΝΑΚΛΗΘΗΚΕ ΜΕ ΤΗΝ ΕΣ/ΤΜ.ΕΒΔΟΜΟ/1190/2023


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/220/2025

Η Πράξη 220/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης, ποσού 2.945.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), μεταξύ του Δήμου Παλαιού Φαλήρου και της εταιρείας Α.Β.Ε.Ε. Η σύμβαση προκύπτει από την συμφωνία-πλαίσιο 5090/12.2.2025 και αφορά την προμήθεια και τοποθέτηση δέκα (10) πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών για Διαλογή στην Πηγή. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η υποκείμενη διαδικασία ανάθεσης και η υπογραφή της συμφωνίας πλαισίου είχαν ήδη κριθεί νόμιμες από προηγούμενες αποφάσεις (1345/2024 της Α΄ Ελάσσονος Ολομέλειας). Δεδομένου ότι τα δικαιολογητικά κρίθηκαν πλήρη και η χωροθέτηση των πολυκέντρων έχει εγκριθεί νόμιμα, το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου της 1ης εκτελεστικής σύμβασης, συνολικού συμβατικού τιμήματος 3.651.800,00 ευρώ με ΦΠΑ.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/79/2025

Η Πράξη 79/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια έξι πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών για τον Δήμο Αιγάλεω, με συνολικό προϋπολογισμό 1.800.000,00 ευρώ (προ ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός δέχτηκε μία μόνο προσφορά, από την «...Α.Β.Ε.Ε.», η οποία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος. Το Κλιμάκιο ανέβαλε την οριστική του κρίση, καθώς έκρινε ότι ο υποβληθείς φάκελος δεν είναι πλήρης. Διατάσσει τη συμπλήρωση του φακέλου, ζητώντας στοιχεία όπως το αίτημα ένταξης στο Πρόγραμμα ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ, τα ισχύοντα Τοπικά/Περιφερειακά Σχέδια Διαχείρισης Αποβλήτων, ανάλυση κόστους-οφέλους, στοιχεία προσδιορισμού της τιμής μονάδας, διευκρινίσεις για τη διαχείριση των συλλεγόμενων αποβλήτων, αποφάσεις χωροθέτησης των πολυκέντρων και σαφές χρονοδιάγραμμα παράδοσης.


ΕΣ/Α΄ ΕΛΑΣΣΟΝΑ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ/1345/2024

Προμήθεια δέκα (10) πολυκέντρων ανακύκλωσης (...)ζητείται η αναθεώρηση της 1100/2024 απόφασης του Έβδομου Τμήματος (...)Σε κάθε δε περίπτωση, δεν θα πρέπει να παραβλεφθεί και το γεγονός ότι, κατά τα γνωστά στο Δικαστήριο από προηγούμενες δικαστικές του ενέργειες (βλ. ΕλΣυν Πράξεις Στ΄ Κλιμακίου 176/2023, 148/2023, 632/2022, 623/2022, 231/2021, Έβδ. Τμ. 776/2024, 1190/2023), η προϋπολογιζόμενη τιμή μονάδας της ελεγχόμενης συμφωνίας-πλαίσιο δεν παρουσιάζει σημαντικές αποκλίσεις από την αντίστοιχη τιμή μονάδας σε ομοειδείς συναφθείσες συμφωνίες-πλαίσιο και εκτελεστικές αυτών συμβάσεις. Τέλος, το γεγονός ότι ο εν λόγω διαγωνισμός του ΕΔΣΝΑ αποτέλεσε μεταγενέστερα αντικείμενο ελέγχου της ΕΔΕΛ, όπως αναφέρεται στην προσβαλλόμενη απόφαση, δεν δύναται να κλονίσει τα στοιχεία τεκμηρίωσης του προϋπολογισμού της ελεγχόμενης σύμβασης καθιστώντας αυτά εκ των υστέρων ανεπαρκή και μη αξιοποιήσιμα από την αναθέτουσα Αρχή, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα και από την προσφεύγουσα.(..)  η έλλειψη μιας διευρυμένης έρευνας αγοράς εκτός ελλαδικού χώρου, όπου κατά τα κοινώς γνωστά επικρατούν άλλες οικονομικές συνθήκες, δεν δύναται να καταστήσει αφ΄εαυτής ανεπαρκή και αναιτιολόγητη την τεκμηρίωση της προϋπολογιζόμενης τιμής μονάδας των προς προμήθεια πολυκέντρων, προεχόντως διότι τούτο εναπόκειται στις εκτιμήσεις της εκάστοτε αναθέτουσας αρχής, σε κάθε δε περίπτωση τέτοια υποχρέωση δεν βρίσκει έρεισμα στο νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την κρινόμενη υπόθεση (πρβλ. ΕλΣυν Έβδ. Τμ. 1030/2024 σκ. 24). Κατόπιν των ανωτέρω, ο σχετικός λόγος αναθεώρησης είναι βάσιμος και πρέπει να γίνει καθ’ ολοκληρία δεκτός.Κατόπιν των ανωτέρω και σύμφωνα με όσα έγιναν δεκτά στη σκέψη 7 της παρούσας, το Δικαστήριο κρίνει ότι κατ’ εσφαλμένη ερμηνεία και εφαρμογή του άρθρου 54 του ν. 4412/2016 το δικάσαν Τμήμα απεφάνθη ότι οι τιθέμενες με τη διακήρυξη τεχνικές προδιαγραφές υπερβαίνουν το περιθώριο εκτίμησης που έχει η αναθέτουσα Αρχή κατά τη διαμόρφωση των τεχνικών χαρακτηριστικών των υπό προμήθεια πολυκέντρων. Τούτο δε, διότι η επιλογή από τον Δήμο των συγκεκριμένων τεχνικών προδιαγραφών αιτιολογείται δοθέντος ότι οι τελευταίες εξυπηρετούν κατά τον βέλτιστο τρόπο τις ανάγκες και τις λειτουργικές απαιτήσεις της κρινόμενης προμήθειας.  Κατ’ ακολουθίαν, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη προσφυγή αναθεώρησης, να αναθεωρηθεί η προσβαλλόμενη 1100/2024 απόφαση του Εβδόμου Τμήματος (Ε΄ Θερινού) και, κατά παραδοχή της προσφυγής ανάκλησης, να ανακληθεί η 246/2024 πράξη του Στ΄ Κλιμακίου, μετά δε την ανάκληση αυτής, το Δικαστήριο αποφαίνεται ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου συμφωνίας – πλαίσιο, μεταξύ του Δήμου Παλαιού Φαλήρου και της ανώνυμης εταιρείας «….Α.Β.Ε.Ε.» για την «Προμήθεια δέκα (10) πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών για Διαλογή στην Πηγή, τεσσάρων (4) ρευμάτων, με παροχή οικονομικού εργαλείου προς τους δημότες».



ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/203/2025

Η Πράξη 203/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια με τίτλο «Δημιουργία Γωνιών Ανακύκλωσης με την προμήθεια έξι (6) πολυκέντρων ανακύκλωσης υλικών...» για τον Δήμο Αιγάλεω, προϋπολογισμού 1.800.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, εξετάζοντας τα στοιχεία που επανυποβλήθηκαν μετά την 79/2025 Πράξη, διαπίστωσε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαγωνιστική διαδικασία, στην οποία αναδείχθηκε οριστικός ανάδοχος ο οικονομικός φορέας «… Α.Β.Ε.Ε.» με προσφορά 1.791.000,00 ευρώ. Ως εκ τούτου, αποφασίστηκε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης, υπό τον όρο της έγγραφης παράτασης της ισχύος της προσφοράς και της συμπλήρωσης συγκεκριμένων πεδίων στο Προοίμιο και στο άρθρο 8 (Ποινικές ρήτρες) του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/126/2025

Η Πράξη 126/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο «Κατασκευή έργων υποδομής Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ) στην Περιφέρεια Πελοποννήσου», προϋπολογισμού €5.967.741,93 (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο φάκελος δεν είναι πλήρης και ανέβαλε την οριστική του κρίση. Ζητάει από τον Φο.Δ.Σ.Α. Πελοποννήσου περαιτέρω αιτιολόγηση για τη μη υποδιαίρεση της σύμβασης σε τμήματα, δεδομένης της γεωγραφικής διασποράς των επτά (7) ΣΜΑ. Επιπλέον, ζητήθηκαν η θετική γνώμη της Διαχειριστικής Αρχής, το έγγραφο της Επιτροπής του άρθρου 73 παρ. 9, καθώς και νέο σχέδιο σύμβασης με διορθώσεις στους όρους, συμπεριλαμβανομένου του υπολογισμού της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης και των κρατήσεων υπέρ Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ. Τέλος, ζητήθηκαν στοιχεία παράτασης της ισχύος της προσφοράς και της εγγυητικής συμμετοχής.


ΕΣ/Ε ΚΛΙΜΑΚΙΟ/364/2024

Η Πράξη 364/2024 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Δήμου Αχαρνών και της εταιρείας «…Α.Ε.» για το έργο «Παρεμβάσεις αναβάθμισης πεζοδρομίων και οδοστρωμάτων στο Δήμο Αχαρνών». Το Κλιμάκιο έκρινε μη νόμιμη την προσφυγή του Δήμου στην εξαιρετική διαδικασία διαπραγμάτευσης χωρίς προηγούμενη δημοσίευση (άρθρο 32 παρ. 2 περ. α′ του ν. 4412/2016). Ο βασικός λόγος είναι ότι η απόρριψη των προσφορών στον προγενέστερο ανοικτό διαγωνισμό ως απαράδεκτων ή μη κανονικών, λόγω τυπικών ελλείψεων (όπως η μη ορθή συμπλήρωση του ΕΕΕΣ ή η μη προσκόμιση πιστοποιητικών), δεν τις καθιστά ταυτόχρονα και «μη κατάλληλες» για το αντικείμενο της σύμβασης. Επιπλέον, κρίθηκε ότι η απαλοιφή της απαίτησης εγγραφής στην κατηγορία Πρασίνου από τους όρους της διακήρυξης κατά τη διαδικασία διαπραγμάτευσης συνιστούσε ουσιώδη τροποποίηση των αρχικών όρων, παραβιάζοντας τις αρχές της ίσης μεταχείρισης και του ελεύθερου ανταγωνισμού.


ΝΣΚ/412/2011

Όρια εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου στα περιφερειακά ανοικτά οικοδομικά τετράγωνα της Δημοτικής Ενότητας Θρακομακεδόνων Δήμου Αχαρνών – Περιοχή εκτός σχεδίου ή μη – Εφαρμοστέες διατάξεις.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή 
Τα περιφερειακά Ο.Τ. της Δημοτικής Ενότητας Θρακομακεδόνων αποτελούν «ανοικτά» Ο.Τ. δεδομένου ότι δεν περικλείονται από ρυμοτομικές ή οικοδομικές γραμμές, η δε ύπαρξη της οριακής εστιγμένης γραμμής του ρυμοτομικού σχεδίου Θρακομακεδόνων, η οποία δεν αποτελεί ρυμοτομική ή οικοδομική γραμμή του εγκεκριμένου σχεδίου, δεν τα καθιστά «κλειστά», κατά την έννοια της διάταξης της παραγράφου 1 του άρθρου 29 του Γ.Ο.Κ., όπως αυτό αντικαταστάθηκε με το άρθρο 24 του Ν 2831/2000. Συνεπώς η καταλαμβανόμενη από τα ως άνω Ο.Τ. έκταση θεωρείται ως περιοχή εκτός σχεδίου, για την οποία εφαρμόζονται οι περί προστασίας δασών και δασικών εκτάσεων διατάξεις του Συντάγματος, του Ν 998/1979 και της λοιπής δασικής νομοθεσίας (ΣτΕ 2476/2003,ΟλΣτΕ 975/2000, ΟλΝΣΚ 173/2000, ΣτΕ(συμβ) 5/2005 κ.α.). (ομοφ.)


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/6/2025

Η Πράξη 6/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ορεστιάδας με τίτλο «αναβάθμιση εξοπλισμού εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων (Ε.Ε.Λ.) Ορεστιάδας», προϋπολογισμού 2.253.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.. Μετά την έκδοση της αναβλητικής πράξης 348/2024 του Κλιμακίου, ο φάκελος συμπληρώθηκε με την απαιτούμενη αιτιολογία για τη βαθμολόγηση της τεχνικής προσφοράς του οριστικού αναδόχου (Παναγιώτης Παρασκευόπουλος Α.Ε.). Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν προκύπτουν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στην ελεγχόμενη διαγωνιστική διαδικασία και συνεπώς δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, το οποίο περιλαμβάνει ρήτρα αναπροσαρμογής τιμής με αναφορά σε ειδικότερους κωδικούς του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.


ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/65/2025

Η Πράξη 65/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον επανέλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια και τοποθέτηση εξοπλισμού περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σε σχολεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, συνολικής συμβατικής δαπάνης 5.970.000,00 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο, κρίνοντας ότι εκτελέστηκαν πλήρως τα ζητηθέντα με την προηγούμενη Πράξη 397/2024 στοιχεία (διαχείριση αποβλήτων, χωροθέτηση από τους Δήμους και σαφές χρονοδιάγραμμα τμηματικών παραδόσεων), αποφάνθηκε ότι δεν υφίστανται ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διεξαχθείσα διαγωνιστική διαδικασία. Συνεπώς, δεν κωλύεται η υπογραφή του επικαιροποιημένου σχεδίου σύμβασης, υπό την επισήμανση ότι πρέπει να συμπληρωθεί το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης (4% της εκτιμώμενης δαπάνης) στον όρο 4 του προοιμίου.