×
register
Συνδρομητική Υπηρεσία. Για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο mydocman.gr πρέπει να συνδεθείτε: Είσοδος

ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/281/2025

Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ:

Η Πράξη 281/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της ανάθεσης του έργου «ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΟΙΚΙΑΣ Σ. ΑΝΑΡΓΥΡΟΥ ΣΤΙΣ ΣΠΕΤΣΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΟΛΟ – ΧΩΡΟ ΕΚΘΕΣΕΩΝ», με συμβατικό τίμημα 1.974.022,34 ευρώ (πλέον ΦΠΑ). Το έργο, που αποτελεί αποκατάσταση ιστορικού διατηρητέου μνημείου, διενεργήθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού. Η διαδικασία χαρακτηρίστηκε από εκτεταμένες προδικαστικές προσφυγές και αιτήσεις ακύρωσης, κυρίως από την εταιρεία «...Α.Τ.Ε.», η οποία τελικά αποκλείστηκε λόγω υποβολής ανακριβούς ΕΕΕΣ από τον δανειοπάροχό της. Μετά την επικύρωση του αποκλεισμού της από το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών (908/2025), η αρχική προσωρινή ανάδοχος, η εταιρεία «...Α.Τ.Ε.», αναδείχθηκε οριστική ανάδοχος. Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και της εταιρείας «...Α.Τ.Ε.».


Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)

Σχετικά Έγγραφα

ΑΕΠΠ/1064/2022

Η προσφεύγουσα εταιρεία με την προδικαστική προσφυγή της αιτείται την ακύρωση της απόφασης που ανέδειξε την παρεμβαίνουσα εταιρεία ως οριστική ανάδοχο του έργου «Αποκατάσταση ιστορικού Διατηρητέου Νεοκλασσικού κτηρίου, Αρχοντικό». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την αρχιτεκτονική, μορφολογική και στερεωτική αποκατάσταση του περιβλήματος του διατηρητέου μνημείου, καθώς και εσωτερικές επεμβάσεις που σχετίζονται με την προστασία του. Το κτήριο αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα (υπόγειο, ισόγειο, όροφο) και βρίσκεται στο κέντρο της πόλης, στεγαζόμενο τη Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη. Η εκτιμώμενη αξία του έργου ανέρχεται σε 324.707,26 € συν ΦΠΑ 24% με κριτήριο κατακύρωσης την πλέον συμφέρουσα οικονομικά προσφορά.


ΣΤΕ/2998/1998

Χαρακτηρισμός διατηρητέου μνημείου- γνωμοδότηση Υπουργείου:..Επειδή, όμως, οι προσβαλλόμενες πράξεις εξεδόθησαν επί τη βάσει του άρθρου 5 του Ν. 1469/1950, έπρεπε δε εν προκειμένω να τηρηθή ο προβλεπόμενος από το άρθρο 2 του Π.Δ/τος 161/1984 ουσώδης τύπος, έπρεπε, δηλαδή, να προηγηθή της εκδόσεως της προσβαλλομένης πράξεως, σχετική γνωμοδότηση του Υπουργείου ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Από τα στοιχεία, όμως, του φακέλλου δεν προκύπτει η τήρηση του τύπου αυτού, αφού, ούτε γνωμοδότηση του Υπουργείου ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. υπάρχει ή μνημονεύεται στο προοίμιο της προσβαλλομένης πράξεως ούτε σχετικό ερώτημα απευθύνθηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού προς το Υπουργείο ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., εν όψει της εκδόσεως των προσβαλλομένων πράξεων. Γιά τον λόγο, συνεπώς, αυτόν, αυτεπαγγέλτως εξεταζόμενον, ως αναγόμενο σε παράλειψη τηρήσεως ουσιώδους τύπου, πρέπει η κρινομένη αίτηση να γίνη εν μέρει δεκτή και να ακυρωθούν οι προσβαλλόμενες πράξεις κατά το μέρος που προβαίνουν στον χαρακτηρισμό, ως "ιστορικού διατηρητέου μνημείου της αμφισβητηθείσης ως προς τον χαρακτηρισμόν προαναφερομένης οικίας, αποβαινούσης αλυσιτελούς της ερεύνης των προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως (βλ. και ΣτΕ 3282/1996 κ.α.).Επειδή, εν όψει της εν μέρει νίκης και εν μέρει ήττης των αιτουσών, η επιβλητέα στο Ελληνικό Δημόσιο δικαστική δαπάνη πρέπει να ανέλθει στο ποσό των δέκα τεσσάρων χιλιάδων (14.000) δραχμών.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/10/2025

Η Πράξη 10/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο με τίτλο «Κατασκευή 3 Συγκροτημάτων των 13 Διαμερισμάτων στο Στρατόπεδο «ΑΡΓΕΝΤΗ», στην περιοχή Χαλκειός στη ν. Χίο». Η προϋπολογιζόμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται στα 4.838.709,68 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Η ανάθεση έγινε με ανοικτή διαδικασία μέσω ΕΣΗΔΗΣ, με κριτήριο ανάθεσης τη βάσει τιμής πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά. Μετά την υποβολή πέντε (5) προσφορών, προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η «ΠΡΑΞΙΣ Α.Τ.Ε.». Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου (Υπουργείου Εθνικής Άμυνας) και του οικονομικού φορέα "…Α.Τ.Ε."


ΝΣΚ/474/2000

Διατηρητέα. Ετοιμόρροπα. Εργασίες επισκευαστικές.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Το ΥΠ.ΠΟ. έχει εκ του νόμου (άρθρα 24 παρ.1 Σ, 52 κ.ν. 5351/1932, 1 παρ.1 ν.1469/1950) τη δυνατότητα να επέμβει και να εκτελέσει, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, όλα τα προβλεπόμενα από την εγκεκριμένη μελέτη άμεσα μέτρα προστασίας για την αποφυγή της ενδεχόμενης κατάρρευσης του διατηρητέου συγκροτήματος Κλωναρίδη - Φιξ στα Πατήσια, ιδιοκτησίας του Δήμου Αθηναίων, εκτός από την εργασία περίφραξης του μνημείου, για την οποία έχει υποβληθεί μελέτη από τον ιδιοκτήτη και έχει εγκριθεί από το ΥΠ.ΠΟ.


ΑΕΠΠ/252/2021

Η προσφεύγουσα εταιρία ασκεί προδικαστική προσφυγή για την ακύρωση της απόφασης 651/2020 της Οικονομικής Επιτροπής, με την οποία αναδείχθηκε ως οριστικός ανάδοχος ο οικονομικός φορέας «***». Το αντικείμενο της σύμβασης είναι μια **ενιαία μελέτη αποκατάστασης διατηρητέου νεοκλασικού κτιρίου**, με προϋπολογισμένη αξία 251.936,77 € (συμπλ. ΦΠΑ) και διάρκεια 6 μηνών, συγχρηματοδοτούμενης από το ΕΤΠΑ. Η προσφεύγουσα, που κατετάγη δεύτερη, ισχυρίζεται ότι ο προσωρινός ανάδοχος **δεν προσκόμισε απαιτούμενα δικαιολογητικά** για τη ζητούμενη εμπειρία σε γεωτεχνικές και ηλεκτρομηχανολογικές μελέτες, καθώς έλειπαν βεβαιώσεις περαίωσης για τρεις δημόσιες συμβάσεις. Επιδιώκει να ανατραπεί η απόφαση και να αναδειχθεί εκείνη ανάδοχος.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΟ Ε/4/2025

Η Πράξη 04/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της ανάθεσης του έργου «Συντήρηση-Βελτίωση οδοστρώματος της Λ. Αλίμου-Κατεχάκη & Λιοσίων» από την Περιφέρεια Αττικής. Το έργο, με προϋπολογισμό 1.733.870,97 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), εντάχθηκε στο ΠΠΑ Περιφέρειας Αττικής 2021-2025. Η ανάθεση έγινε με ανοικτή διαδικασία μέσω ΕΣΗΔΗΣ, με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά μόνο βάσει τιμής. Προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε η «ΟΔΟΣ Α.Τ.Ε.» με μέση έκπτωση 45,18% και συμβατικό τίμημα 959.616,82 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη ότι δεν ασκήθηκαν ενστάσεις και αφού έλεγξε τα στοιχεία του φακέλου, αποφάσισε ότι δεν διαπιστώθηκαν νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου. Κατά συνέπεια, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/171/2025

Η Πράξη 171/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης του έργου «Κατασκευή υποδομών της οδικής σύνδεσης του νέου Νοσοκομείου Σπάρτης». Το έργο, προϋπολογισμού 4.233.064,52 ευρώ (πλέον ΦΠΑ) και συμβατικού τιμήματος 3.725.127,86 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), εντάσσεται στο πλαίσιο της Σύμβασης Δωρεάς με το Ίδρυμα Σταύρος Σ. Νιάρχος και χαρακτηρίστηκε ως έργο γενικότερης σημασίας για την οικονομία της χώρας. Ως αποτέλεσμα του ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού, αναδείχθηκε προσωρινά ανάδοχος η πρώτη μειοδότρια εταιρεία. Διαπιστώθηκε ότι δεν υπήρξαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες στη διαδικασία ανάδειξης αναδόχου, και ως εκ τούτου, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/297/2025

Η Πράξη 297/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΤΩΝ ΟΚΤΩ (8) ΣΕΙΣΜΟΠΛΗΚΤΩΝ ΚΤΗΡΙΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΣΤΟΝ ΟΙΚΙΣΜΟ «ΛΗΞΟΥΡΙ Ι» ΣΤΗ ΘΕΣΗ «ΑΜΜΟΥΣΑ» ΣΤΟ ΛΗΞΟΥΡΙ ΤΗΣ Δ.Ε. ΠΑΛΙΚΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ». Το έργο, προϋπολογισμού €2.419.354,85 (πλέον ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο χαμηλότερης τιμής στην εταιρεία «...Α.Τ.Ε.» με έκπτωση 7,23%, κατόπιν δημοπράτησης από την «ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ Α.Ε.». Το Κλιμάκιο, λαμβάνοντας υπόψη τη συμμόρφωση με τον ν. 4412/2016 και κρίνοντας επαρκή τα επανορθωτικά μέτρα που δήλωσε ο ανάδοχος για παλαιότερες εκπτώσεις από δημόσιες συμβάσεις, αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.


ΝΣΚ/71/2015

Α) Δέσμευση ή μη, κατ' άρθρο 10 παρ. 3 του Ν. 3028/2002, του περιβάλλοντος χώρου κτιρίου, το οποίο βρίσκεται στη διαδικασία χαρακτηρισμού του ως μνημείου. Β) Δυνατότητα ή μη του ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ να θέσει περιορισμούς για την προστασία μνημείου, στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό.(..)Κατάσταση : Αποδεκτή 
Α) Δεν απαιτείται έγκριση (άδεια) του Υπουργού Πολιτισμού για την ανέγερση ακινήτου, που βρίσκεται στον περιβάλλοντα χώρο του υπό χαρακτηρισμό ακινήτου, πριν την κήρυξη αυτού ως μνημείου (πλειοψ.). Β) Στην περίπτωση που η έκδοση της οικοδομικής άδειας προηγήθηκε της απόφασης χαρακτηρισμού του μνημείου, αλλά η έναρξη των οικοδομικών εργασιών έγινε μετά τον χαρακτηρισμό, το ΥΠ.ΠΟ.ΠΑΙΘ δύναται (εκ των υστέρων) να θέσει όρους και περιορισμούς για την προστασία του μνημείου, τηρώντας παράλληλα την αρχή της αναλογικότητας και διασφαλίζοντας δίκαιη ισορροπία μεταξύ του δημοσίου συμφέροντος (προστασία του μνημείου) και της ανάγκης προστασίας της ιδιοκτησίας (ομοφ.). Παραπομπή από την υπ' αριθμ. 638/2012 Γνωμ. της Β΄ Τακτικής Ολομέλειας. ΑΠΟΔΕΚΤΗ


ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/245/2025

Η Πράξη 245/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Αιγάλεω με τίτλο «Κατεδάφιση παλαιού και Ανέγερση νέου διδακτηρίου 1ου Γυμνασίου Αιγάλεω, Εσπερινού Γυμνασίου και Λυκείου...». Το έργο, προϋπολογισμού €7.258.064,52 (πλέον ΦΠΑ), ανατέθηκε μέσω ανοικτού διαγωνισμού με κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή. Μοναδικός ανάδοχος αναδείχθηκε ο οικονομικός φορέας «… Α.Τ.Ε.», με συμβατικό τίμημα €7.253.521,27 (πλέον ΦΠΑ). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επισημάνθηκε η ανάγκη διόρθωσης του ποσοστού των απρόβλεπτων δαπανών από 15% σε 9% και ο σωστός υπολογισμός της εγγύησης καλής εκτέλεσης στο 5% της εκτιμώμενης αξίας χωρίς ΦΠΑ.