ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/225/2024
Τύπος: Νομολογία Ελεγκ. Συνεδρίου
Η Πράξη 225/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον έλεγχο νομιμότητας της διακήρυξης για την ανάθεση, από την εταιρεία «Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε.» (ΕΛΤΑ Α.Ε.), του έργου εξυπηρέτησης πελατών στο δίκτυο καταστημάτων ΕΛΤΑ (συλλογή και διανομή) στην περιοχή Πελοποννήσου και Νήσων, εκτιμώμενης αξίας 7.216.245,00 ευρώ (πλέον Φ.Π.Α.). Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο φάκελος εισάγεται απαραδέκτως για προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας, διότι εκκρεμεί η εξέταση προδικαστικής προσφυγής κατά της διακήρυξης. Κατά συνέπεια, η φάση της διαδικασίας δεν έχει ολοκληρωθεί. Το Κλιμάκιο επισήμανε επίσης ότι σε περίπτωση εκ νέου υποβολής, ο αναθέτων φορέας θα πρέπει να παράσχει διευκρινίσεις για την ανάγκη προσφυγής σε τρίτο ανάδοχο έναντι της πρόσληψης προσωπικού ή της σύναψης συμφωνίας-πλαίσιο, καθώς και για τις προηγούμενες διαδικασίες κάλυψης αναγκών και την εκκρεμή αίτηση αναστολής ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
13008 ΕΞ 2025
Καθορισμός του ύψους, του χρόνου, των προϋποθέσεων και της διαδικασίας καταβολής στα Ελληνικά Ταχυδρομεία Α.Ε. (ΕΛ.ΤΑ. Α.Ε.) της επιχορήγησης, σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 82 του ν. 4712/2020 (Α’ 146), καθώς και του ελέγχου των δαπανών, της διαδικασίας επαλήθευσης του ύψους της ζημίας, της διαδικασίας ανάκτησης της ενίσχυσης στον βαθμό, που δεν θεμελιώνεται από σχετικό έλεγχο, και κάθε άλλης σχετικής λεπτομέρειας.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/173/2024
Η Πράξη 174/2024 του Ζ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διακήρυξης για την ανάθεση έργου υποστήριξης λειτουργίας Κέντρων Διαλογής στον Νομό Αττικής από την εταιρεία «…..». Το Κλιμάκιο έκρινε ότι ο φάκελος εισήχθη απαραδέκτως, καθώς η συγκεκριμένη φάση της διαδικασίας δεν έχει ολοκληρωθεί. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι εκκρεμεί η εξέταση προδικαστικής προσφυγής κατά της διακήρυξης. Η υιοθέτηση της ερμηνευτικής εκδοχής ότι οι δημόσιοι φορείς δύνανται να ζητούν έλεγχο νομιμότητας για κάθε φάση χωρίς προϋποθέσεις, θα μετέτρεπε το Κλιμάκιο σε γνωμοδοτικό όργανο. Επιπλέον, το Κλιμάκιο επεσήμανε ότι, σε περίπτωση επανυποβολής, ο αναθέτων φορέας οφείλει να παράσχει διευκρινίσεις σχετικά με την τεκμηρίωση της προσφυγής σε τρίτο ανάδοχο έναντι της πρόσληψης προσωπικού, γιατί δεν επελέγη η συμφωνία πλαίσιο, και γιατί εκκρεμούν ζητήματα από προηγούμενες διαδικασίες.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/263/2024
Η Πράξη 263/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά στον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διακήρυξης για την ανάθεση του έργου «Υποστήριξης λειτουργίας κέντρων διαλογής και διαμετακομιστικών σταθμών (...) πανελλαδικά εκτός Αττικής» (αριθ. διαγωνισμού 1524), εκτιμώμενης αξίας 2.303.056,50 ευρώ πλέον ΦΠΑ. Το Κλιμάκιο έκρινε την εισαγωγή του φακέλου απαράδεκτη. Η απόφαση βασίστηκε στο γεγονός ότι εκκρεμούσε η εξέταση προδικαστικής προσφυγής κατά της διακήρυξης ενώπιον της Ε.Α.ΔΗ.ΣΥ., με αποτέλεσμα η εξεταζόμενη φάση της διαδικασίας ανάθεσης να μην θεωρείται ολοκληρωμένη. Ειδικότερα, η ύπαρξη εκκρεμών νομικών ζητημάτων δεν επιτρέπει τον έλεγχο νομιμότητας. Το Κλιμάκιο ζήτησε επίσης, σε περίπτωση επανυποβολής, ο αναθέτων φορέας να τεκμηριώσει την ανάγκη προσφυγής σε τρίτο ανάδοχο (αντί πρόσληψης προσωπικού) και να διευκρινίσει γιατί δεν επιλέχθηκε η λύση της συμφωνίας – πλαίσιο, καθώς και να παράσχει πληροφορίες για προηγούμενες διαδικασίες.
ΝΣΚ/108/2012
Δυνατότητα ή μη λήψης πλήρων αποδοχών από το Δημόσιο δικηγόρου, ο οποίος διορίζεται σε θέση ειδικού επιστήμονα σε γραφείο Υπουργού ή Υφυπουργού, ενώ, παράλληλα, παρέχει υπηρεσίες με έμμισθη εντολή στα «ΕΛΤΑ ΑΕ».(..)Κατάσταση : Αποδεκτή
Δικηγόρος ο οποίος έχει συνάψει σύμβαση έμμισθης εντολής με το ν.π.ι.δ. με την επωνυμία «Ελληνικά Ταχυδρομεία ΑΕ» (ΕΛΤΑ ΑΕ) και ο οποίος παρέχει τις υπηρεσίες του ως ειδικός συνεργάτης στο πολιτικό γραφείο Υπουργού ή Υφυπουργού δύναται να λαμβάνει το σύνολο των αποδοχών που προβλέπονται για τις αντίστοιχες θέσεις του ειδικού επιστήμονα με την επιφύλαξη της παραγράφου 8 του άρθρου 57 του Π.Δ. 63/2005. (ομοφ.)
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ζ/174/2024
Η Πράξη 174/2024 του Ζ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο της διακήρυξης ενός ανοικτού διαγωνισμού για την ανάθεση υπηρεσιών υποστήριξης λειτουργίας Κέντρων Διαλογής στον Νομό Αττικής, εκτιμώμενης αξίας 5.803.855,50 ευρώ, από την εταιρεία «…..». Το Κλιμάκιο έκρινε την εισαγωγή του φακέλου για έλεγχο απαράδεκτη επειδή η συγκεκριμένη φάση της διαδικασίας δεν έχει ολοκληρωθεί. Η βασική αιτιολογία είναι ότι εκκρεμεί η εξέταση προδικαστικής προσφυγής κατά της διακήρυξης. Το Κλιμάκιο, για λόγους οικονομίας της διαδικασίας, επισήμανε επίσης ζητήματα προς διευκρίνιση σε περίπτωση μελλοντικής επανυποβολής, όπως η τεκμηρίωση της ανάγκης προσφυγής σε τρίτο ανάδοχο αντί της πρόσληψης προσωπικού, ο λόγος για τον οποίο δεν επιλέχθηκε η σύναψη συμφωνίας-πλαίσιο, και η προσκόμιση του σχετικού διαβιβαστικού εγγράφου με τον προσδιορισμό των Κέντρων Διαλογής.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/195/2025
Η Πράξη 195/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για το έργο του Δήμου Νέας Προποντίδας «Επισκευή αντλιοστασίων ύδρευσης-άρδευσης Δ.Ε. Τρίγλιας». Το έργο, προϋπολογισμού 2.000.000,00 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), κατακυρώθηκε στην εταιρεία «..Α.Ε.» έναντι συμβατικής δαπάνης 1.569.780,21 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Κατά τον έλεγχο δεν διαπιστώθηκαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες, επομένως δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης. Ωστόσο, το Κλιμάκιο επισήμανε ότι στο σχέδιο σύμβασης πρέπει να προστεθούν ο αριθμός και το ποσό της εγγυητικής επιστολής καλής εκτέλεσης, το οποίο καθορίζεται σε ποσοστό 5% επί της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης, χωρίς Φ.Π.Α.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/162/2025
Η Πράξη 162/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας του σχεδίου της 2ης τροποποίησης-παράτασης της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Περιφέρειας Αττικής και του Δήμου Αγίου Δημητρίου για το έργο «Περιβαλλοντική Αναβάθμιση – Ανάπλαση Τμημάτων οδών πέριξ Σταθμού Μετρό Αγ. Δημητρίου». Το Κλιμάκιο αποφάσισε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή της εν λόγω παράτασης. Η παράταση διάρκειας είκοσι τριών (23) επιπλέον μηνών, μεταθέτει τη λήξη της σύμβασης από 6.3.2025 στην 26.1.2027. Η παράταση κρίθηκε αναγκαία λόγω καθυστέρησης στην εκτέλεση των εργασιών, που οφείλεται κυρίως στην ανάγκη αντικατάστασης αγωγού ύδρευσης από την Ε.ΥΔ.Α.Π. Α.Ε. στην οδό Ελευθερίου Βενιζέλου, καθώς και σε εκκρεμότητα προμήθειας καθισμάτων. Το Κλιμάκιο επισήμανε την ανάγκη διόρθωσης της αναφοράς στον Οργανικό Νόμο του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΕΣ.ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/270/2025
Η απόφαση του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 270/2025) αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου για το έργο «Οριστική Μελέτη, Μελέτη Εφαρμογής και Εκτέλεση Εργασιών Στοχευμένων Δομικών Αποκαταστάσεων... του Ο.Α.Κ.Α.». Το έργο, προϋπολογισμού 11.553.786,97 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Αναθεκτικότητας, με αναθέτουσα αρχή το Ο.Α.Κ.Α. και διενεργούσα αρχή την Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας της Ε.Ε.ΣΥ.Π. Α.Ε. Κριτήριο ανάθεσης ήταν η χαμηλότερη τιμή με αξιολόγηση μελέτης. Το Κλιμάκιο διαπίστωσε ότι η διαδικασία ανάδειξης του προσωρινού αναδόχου («...Α.Ε.» με έκπτωση 27%) δεν παρουσίασε νομικές πλημμέλειες. Ωστόσο, επισήμανε ότι το συμβατικό τίμημα πρέπει να σταθεροποιηθεί στα 8.370.520,02 ευρώ πλέον Φ.Π.Α., χωρίς να συμπεριληφθεί η ρήτρα πρόσθετης καταβολής (πριμ), η οποία εγκρίνεται ως τροποποίηση σε μεταγενέστερο στάδιο. Κατόπιν αυτών, δεν κωλύεται η υπογραφή του σχεδίου σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ Ε/79/2025
Η Πράξη 79/2025 του Ε΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφορά τον έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάθεσης και του σχεδίου σύμβασης για το έργο της ΕΥΔΑΠ Α.Ε. με τίτλο «Αντικατάσταση τροφοδοτικού αγωγού ύδρευσης διατομής Φ.1300 Τμήμα Κιούρκα - Αντλιοστάσιο Αγίου Στεφάνου» (Εργολαβία Ε-893). Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 6.348.557,06 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και η συμβατική δαπάνη τέθηκε στα 4.924.037,31 ευρώ. Η διαδικασία έγινε μέσω ανοικτού ηλεκτρονικού διαγωνισμού με κριτήριο ανάθεσης τη χαμηλότερη τιμή. Το Κλιμάκιο δεν διαπίστωσε ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες και δεν κωλύει την υπογραφή του σχεδίου σύμβασης, αλλά επισήμανε την ανάγκη αφαίρεσης της φράσης «όπως ίσχυε κατά τον χρόνο δημοπράτησης» από το άρθρο 3, που αφορά την τροποποίηση της σύμβασης.
ΕΣ/ΚΛ ΣΤ/51/2025
Η Πράξη 51/2025 αφορά τον προσυμβατικό έλεγχο νομιμότητας της διαδικασίας ανάδειξης αναδόχου και του σχεδίου σύμβασης για την προμήθεια του Τμήματος 14 «Οχήματα Κλειστού Τύπου VAN Μεταφοράς Υλικών» από το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με διενεργούσα αρχή το ΤΑΙΠΕΔ/Ε.Ε.ΣΥ.Π. Το Τμήμα 14, συνολικής συμβατικής αξίας 611.072 ευρώ προ ΦΠΑ, αφορά την προμήθεια 14 οχημάτων. Το ΣΤ' Κλιμάκιο έκρινε ότι δεν εμφιλοχώρησαν ουσιώδεις νομικές πλημμέλειες κατά τη διαδικασία και ως εκ τούτου δεν κωλύεται η υπογραφή της σύμβασης. Ωστόσο, επισήμανε την ανάγκη να συμπληρωθεί ο αριθμός της διακήρυξης στο προοίμιο και να απαλειφθεί αναφορά σε χρηματοδότηση άλλων Τμημάτων από το άρθρο 2.