ΑΕΠΠ/216/2020
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα εταιρία επιδιώκει την ακύρωση ή τροποποίηση της απόφασης 415/24/20-12-2019 του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης-Αποχέτευσης, η οποία απέρριψε την προσφορά της και έκανε δεκτές τις προσφορές των οικονομικών φορέων «********* Α.Ε.» και «*********». Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός Φωτοβολταϊκού Σταθμού ισχύος 500 kWp που θα συνδεθεί στο δίκτυο Μέσης Τάσης του ΔΕΔΔΗΕ με χρήση του μηχανισμού Virtual net metering. Η προσφεύγουσα ισχυρίζεται ότι πληροί τα κριτήρια τεχνικής και επαγγελματικής ικανότητας και ότι οι αποδεκτές προσφορές δεν πληρούν τις απαιτήσεις της διακήρυξης, όπως η μη πλήρης τεκμηρίωση του προσφερόμενου εξοπλισμού και η έλλειψη αναγκαίων πιστοποιητικών.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΑΕΠΠ/684/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα ζητά την ακύρωση της απόφασης ματαίωσης του διαγωνισμού για την «Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός (1) Φωτοβολταϊκού Σταθμού επί γηπέδου ισχύος 500 kWp, που θα συνδεθεί στο δίκτυο Μέσης Τάσης του αναθέτοντος φορέα με χρήση του μηχανισμού Virtual net metering». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η ανάπτυξη, εγκατάσταση και λειτουργία ενός φωτοβολταϊκού συστήματος αυτοπαραγωγής ενέργειας μέσω ανανεώσιμων πηγών, με προϋπολογισμό 500.000€ (συμπεριλαμβανομένης διετούς συντήρησης). Η προσφεύγουσα υποστηρίζει ότι η ματαίωση έγινε χωρίς νόμιμη αιτιολογία, παραβιάζοντας αρχές όπως η χρηστή διοίκηση και η εύλογη εμπιστοσύνη, ενώ επισημαίνει ότι οι επικαλούμενες «τεχνικές και οικονομικές μεταβολές» (όπως η αύξηση του ορίου ισχύος σε 1 MW) δεν δικαιολογούν τη διακοπή της διαδικασίας, καθώς οι δυνατότητες αυτές ήταν ήδη γνωστές κατά την έκδοση της διακήρυξης.
ΑΕΠΠ/541/2020
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα επιδιώκει να ακυρωθεί η απόφαση της αναθέτουσας αρχής (απόσπασμα από το πρακτικό υπ’ αριθμό 11/5-3-2020), με την οποία απορρίφθηκε η προσφορά της για το Υποέργο 8 ('Εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος (net metering) 500 KW') και επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για αυτό το υποέργο λόγω άγονης έκβασης. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης με συνολικό προϋπολογισμό 3.560.483,87€ πλέον ΦΠΑ, ενώ το Υποέργο 8 είχε προϋπολογισμό 403.225,80€ πλέον ΦΠΑ.
ΕΣ/ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΣΤ/218/2025
Η απόφαση 218/2025 του ΣΤ' Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου κωλύει την υπογραφή του σχεδίου προγραμματικής σύμβασης μεταξύ της Ενεργειακής Κοινότητας Δήμου Κοζάνης (Ε.Κοιν.) και του Δήμου Κοζάνης, η οποία αφορούσε την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία 7 φωτοβολταϊκών σταθμών virtual net-metering συνολικής ισχύος 7MW (προϋπολογισμού 6.764.158,91€). Η σύμβαση κρίθηκε μη νόμιμη για δύο βασικούς λόγους: Πρώτον, το αντικείμενο δεν είχε άμεσα αναπτυξιακό χαρακτήρα, αλλά αποσκοπούσε στη μείωση του κόστους ενέργειας για τα μέλη της Ε.Κοιν. (μεταξύ των οποίων ο Δήμος). Δεύτερον, η Ε.Κοιν., ως αστικός συνεταιρισμός, μπορεί να συμμετάσχει σε προγραμματικές συμβάσεις, σύμφωνα με τον ν. 3852/2010, μόνο ως εκ τρίτου συμβαλλόμενος και όχι ως κύριος (άμεσος) αντισυμβαλλόμενος.
ΑΕΠΠ/1371/2021
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση της Απόφασης 355/2021 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία απέκλεισε τον πρώτο προσφεύγοντα και έκρινε αποδεκτές τις προσφορές του δεύτερου προσφεύγοντα και του πρώτου παρεμβαίνοντος. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος 250 kWp, με εκτιμώμενη αξία (χωρίς ΦΠΑ) 390.000 ευρώ. Οι προσφυγές επικεντρώνονται σε ζητήματα αποκλεισμού λόγω μη συμμόρφωσης με τεχνικές προδιαγραφές, όπως ο δείκτης προστασίας των μετατροπέων (IP66 vs IP65) και η έλλειψη βεβαίωσης διαθεσιμότητας για φωτοβολταϊκά πλαίσια.
ΑΕΠΠ/1370/2021
Οι προσφεύγοντες ζητούν την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής της αναθέτουσας αρχής με αριθμό 355/2021, η οποία απέκλεισε τον πρώτο προσφεύγοντα και κρίθηκε αποδεκτή η προσφορά του δεύτερου προσφεύγοντος και του πρώτου παρεμβαίνοντος. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορά την προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία ενός φωτοβολταϊκού σταθμού ισχύος 250 kWp, με εκτιμώμενη αξία (χωρίς ΦΠΑ) 390.000,00 ευρώ.
ΕΣ/ΤΜΗΜΑ ΕΒΔΟΜΟ/1235/2025
Προγραμματική σύμβαση Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία 7 Φ/Β σταθμών virtual net-metering, συνολικής ισχύος 7MW.(...) Με αυτά τα δεδομένα, η προσφεύγουσα νομίμως συμβάλλεται, ως κύριο συμβαλλόμενο μέρος, στην ελεγχόμενη προγραμματική σύμβαση, δοθέντος ότι με την τελευταία μεταβιβάζεται η αρμοδιότητα υλοποίησης της ενταχθείσας στο Πρόγραμμα «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση 2021-2027» Πράξης «Προμήθεια, εγκατάσταση και θέση σε λειτουργία 7 Φ/Β σταθμών virtual net-metering, συνολικής ισχύος 7MW» από τη δικαιούχο Ενεργειακή Κοινότητα στον αντισυμβαλλόμενο Δήμο, ο οποίος ορίζεται ως «Φορέας Υλοποίησης» της ως άνω Πράξης, ελλείψει της σχετικής διοικητικής και επιχειρησιακής ικανότητας στο πρόσωπο της πρώτης και της ύπαρξης της ικανότητας αυτής στο πρόσωπο του δεύτερου και, ως εκ τούτου, η σύναψη της εν λόγω προγραμματικής σύμβασης εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της ειδικής διάταξης του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 3614/2007. Εξάλλου, όπως βασίμως προβάλλεται με την ένδικη προσφυγή, η ανωτέρω Πράξη, η αρμοδιότητα υλοποίησης της οποίας μεταβιβάζεται με την ελεγχόμενη σύμβαση, έχει άμεσο αναπτυξιακό χαρακτήρα, καθώς – μέσω της αυτοπαραγωγής ενέργειας από ανανεώσιμη πηγή – συμβάλλει στη διαφοροποίηση του τοπικού παραγωγικού συστήματος της πόλης της Κοζάνης, περιοχής εξαρτώμενης από την εξόρυξη και χρήση του λιγνίτη, με απώτερο στόχο τη μετάβαση σε μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία. Παράλληλα, με τη σύναψη της προγραμματικής αυτής σύμβασης εξυπηρετείται σκοπός δημοσίου συμφέροντος, δηλαδή η αξιοποίηση ανανεώσιμης πηγής ενέργειας (φωτοβολταϊκών) για την κάλυψη των αναγκών των μελών της προσφεύγουσας σε ηλεκτρική ενέργεια και τη συνακόλουθη μείωση της ρύπανσης στην περιοχή, ο οποίος συγκαταλέγεται τόσο στις αρμοδιότητες του Δήμου Κοζάνης (βλ. άρθρο 75 παρ. Ι περ. α΄ στοιχ. 1 και περ. β΄ στοιχ. 2 του ν. 3463/2006 «Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων», Α΄ 114) όσο και στους καταστατικούς σκοπούς της προσφεύγουσας, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται η προώθηση της κοινωνικής και αλληλέγγυας οικονομίας, η αντιμετώπιση της ενεργειακής ένδειας και η προαγωγή της ενεργειακής αειφορίας, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Καταστατικού της, όπως έχει τροποποιηθεί (βλ. σχετ. την 3333436/30.7.2024 ανακοίνωση της Υ.Γ.Ε.Μ.Η.). Τέλος, όπως γίνεται δεκτό, ο προσδιορισμός του αναλυτικού χρονοδιαγράμματος κάθε επιμέρους δράσης του φυσικού αντικειμένου της γνήσιας προγραμματικής σύμβασης συγκαταλέγεται στο ελάχιστο αναγκαίο περιεχόμενο της οικείας σύμβασης, καθώς συνδέεται με την αρχή της διαφάνειας και της οικονομικότητας (βλ. ΕλΣυν VI Τμ. 1452/2019). Πλην, όμως, εν όψει της φύσης και του σκοπού της ελεγχόμενης προγραμματικής σύμβασης, που – κατά τα ανωτέρω – διέπεται από την ειδική διάταξη του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 3614/2007 και αποσκοπεί στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας υλοποίησης συγχρηματοδοτούμενης Πράξης (όπως η διάρκειά της προσδιορίζεται στη μνημονευόμενη στο σχέδιο της προγραμματικής σύμβασης απόφαση ένταξης), ελλείψει διαχειριστικής επάρκειας του δικαιούχου - «Κυρίου του Έργου» και χωρίς την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος στον «Φορέα Υλοποίησης», δεν υφίσταται εν προκειμένω ουσιώδης πλημμέλεια, η οποία κωλύει την υπογραφή της σύμβασης (πρβλ. ΕλΣυν VI Τμ. 2655/2014). Κατόπιν αυτών, δεν συντρέχουν διακωλυτικοί λόγοι για την υπογραφή του σχεδίου της ελεγχόμενης σύμβασης. Για τους λόγους αυτούς Δέχεται την προσφυγή ανάκλησης.Ανακαλεί τη 218/2025 Πράξη του ΣΤ΄ Κλιμακίου (Β΄ Θερινού Τμήματος) του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΑΕΠΠ/1667/2021
Η προσφεύγουσα (ένωση εταιρειών «…») με την προδικαστική προσφυγή της αιτείται την ακύρωση της απόφασης 697/2021 της Οικονομικής Επιτροπής, η οποία έκανε αποδεκτές τις προσφορές των ανταγωνιστριών εταιρειών («…», «…» και ένωσης «…») και υπερβάθμισε την παρεμβαίνουσα εταιρεία. Το αντικείμενο της σύμβασης ήταν η υλοποίηση «Συστήματος Augmented και Virtual Reality» για συγκεκριμένες εφαρμογές, με προϋπολογισμό 276.520,00 € (συμπερ. ΦΠΑ). Η προσφεύγουσα επικαλέστηκε σοβαρές παραβάσεις στους όρους της διακήρυξης, όπως έλλειψη δικαιολογητικών για υπεργολάβους, ανεπαρκή επαγγελματική εμπειρία μελών των ανταγωνιστριών και ανακριβή βαθμολόγηση των τεχνικών προσφορών. Η ΕΑΔΗΣΥ έκρινε βάσιμους τους ισχυρισμούς και ακύρωσε την προσβαλλόμενη πράξη.
ΑΕΠΠ/483/2019
Η προσφεύγουσα αιτείται την ακύρωση της απόφασης 63/2019 της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Λαμιέων, η οποία κρίνει αποδεκτές τις προσφορές οικονομικών φορέων για τις ομάδες Β «ΛΑΜΠΤΗΡΕΣ» και Γ «ΠΑΡΕΛΚΟΜΕΝΑ ΛΑΜΠΤΗΡΩΝ» του διαγωνισμού για την προμήθεια ηλεκτρολογικού υλικού (λαμπτήρες, φωτιστικά εξαρτήματα, καλώδια χαμηλής τάσης κ.λπ.). Συγκεκριμένα, η προσφυγή επικεντρώνεται στον ισχυρισμό ότι οι αποδεκτές προσφορές παραβιάζουν απαράβατους όρους της διακήρυξης, ιδίως ως προς την υποχρεωτική υποβολή εγγράφων (π.χ. ερωτηματολογίων, υπευθύνων δηλώσεων εγγύησης) και την εκπλήρωση τεχνικών προδιαγραφών (π.χ. συντελεστές επιβίωσης λαμπτήρων, περιεκτικότητα υδραργύρου, χαρακτηριστικά ηλεκτρομαγνητικών ballast).
ΑΕΠΠ/1290/2020
Η προσφεύγουσα επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης της Οικονομικής Επιτροπής που έκανε αποδεκτές τις τεχνικές προσφορές των εταιρειών '******', '******' και '******' για τις υποομάδες Α1, Α2 και Α3 της Ομάδας Α (Γάλα) του διαγωνισμού, καθώς και την ανάδειξη της εταιρείας '******' ως προσωρινού αναδόχου. Θεωρεί ότι οι εν λόγω προσφορές αποτελούν εναλλακτικές προσφορές που απαγορεύονται από τη διακήρυξη και δεν πληρούν τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές, ιδίως ως προς τα χαρακτηριστικά του προσφερόμενου γάλακτος. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την προμήθεια τροφίμων και γάλακτος για τα έτη 2020 και 2021, με συνολικό προϋπολογισμό 834.812,17 ευρώ (με ΦΠΑ).
ΑΕΠΠ/35/2021
Η προσφυγή ασκήθηκε για την ακύρωση της πρόσκλησης διαγωνισμού για προμήθεια ξηρών φασολιών με συνολικό προϋπολογισμό 813.600€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 13%), επειδή θεωρήθηκε ότι αποδεκτές προσφορές συμμετεχουσών εταιρειών είχαν παραβάσεις. Συγκεκριμένα, ισχυρίστηκε ότι οι δεκτές προσφορές είχαν ελλιπή ή εσφαλμένα συμπληρωμένα έγγραφα (Έντυπο Συμμόρφωσης), μη νόμιμη υπογραφή ΕΕΕΣ και έλλειψη λεπτομερούς περιγραφής του προσφερόμενου είδους κατά παράβαση όρων της διακήρυξης. Το αντικείμενο ήταν σύναψη συμφωνίας-πλαισίου διετούς διάρκειας για προμήθεια φασολιών (30% γίγαντες, 70% μεγαλόσπερμα) σε συσκευασίες 25 κιλών.