ΑΕΠΠ/60/2017
Τύπος: Προδικαστικές Προσφυγές
Η προσφεύγουσα εταιρεία ζητάει την αποδοχή της προδικαστικής προσφυγής της και την ακύρωση της απόφασης με αριθμό πρωτοκόλλου 3213/04.09.2017 της Αναθέτουσας Αρχής, η οποία παρέτεινε χωρίς επαρκή αιτιολογία την προθεσμία υποβολής προσφορών για τον Ηλεκτρονικό Διεθνή Διαγωνισμό για την Ανάθεση Υπηρεσίας Μεταφοράς των Συλλογών και Λοιπού Εξοπλισμού της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος. Η εταιρεία θεωρεί ότι η παράταση παραβίασε τις αρχές της ίσης μεταχείρισης, της διαφάνειας και τη δεσμευτικότητα της διακήρυξης, επηρεάζοντας δυσμενούς τη θέση της ως μοναδικής εγκαίρως συμμετέχουσας στον διαγωνισμό.
Ιστορικό Αναθεωρήσεων (Πιλοτική Εφαρμογή)
Σχετικά Έγγραφα
ΝΣΚ/32/2004
Δημόσια έργα – Απ’ ευθείας ανάθεση – Εθνικό Δίκαιο.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Μετά την ακύρωση αποτελέσματος δημοπρασίας (έργο μελέτης – κατασκευής τεχνητού υφάλου), λόγω μη επιτεύξεως της ελάχιστης αποδεκτής βαθμολογίας στη τεχνική προσφορά της μοναδικής συμμετέχουσας στο διαγωνισμό, νομίμως η Διοίκηση προέβη στην απ’ ευθείας ανάθεση του έργου (του κοινοτικού δικαίου μη εφαρμοζομένου λόγω ύψους προϋπολογισμού) στην ως άνω εταιρεία, η οποία κατόπιν προσκλήσεως της αρμοδίας υπηρεσίας υπέβαλε βελτιωμένη τεχνική προσφορά, της Διοικήσεως μη υποχρεούμενης να διαπραγματευθεί και με άλλους εργολήπτες.
ΑΕΠΠ/273/2021
Η προσφεύγουσα εταιρεία, με την προδικαστική προσφυγή της, επιδιώκει την ακύρωση της διακήρυξης της αναθέτουσας αρχής σχετικά με την προμήθεια φίλτρων τεχνητού νεφρού για το Γενικό Νοσοκομείο Χαλκίδας. Το ποσό της σύμβασης ανερχόταν σε 118.440,00€ προ ΦΠΑ (133.837,20€ με ΦΠΑ). Υποστήριζε ότι οι τεχνικές προδιαγραφές της διακήρυξης ήταν παράνομες, καθώς περιελάμβαναν περιοριστικούς όρους που έκαναν αναφορά σε συγκεκριμένες χημικές συστάσεις μεμβρανών και εμπορικά σήματα, περιορίζοντας έτσι τον ελεύθερο ανταγωνισμό και παραβιάζοντας το άρθρο 54 του Ν.4412/2016 και την οδηγία 93/42/ΕΟΚ. Επίσης, ισχυριζόταν ότι το πρότυπο EN ISO 8637 για τα φίλτρα δεν προέβλεπε συγκεκριμένους τύπους μεμβρανών, κάτι που η διακήρυξη έκανε παράνομα, επηρεάζοντας την δίκαιη συμμετοχή της στο διαγωνισμό.
ΑΕΠΠ/381/2018
Με την προδικαστική προσφυγή, η προσφεύγουσα εταιρεία ζητά την ακύρωση της απόφασης της αναθέτουσας αρχής που απέρριψε την τεχνική της προσφορά και ενέκρινε την προσφορά της μοναδικής άλλης συμμετέχουσας εταιρείας στον διαγωνισμό για την «Προμήθεια και Εγκατάσταση πλήρους ψηφιακής χειρουργικής αίθουσας». Αντικείμενο της σύμβασης είναι η προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού ψηφιακής χειρουργικής αίθουσας συνολικού προϋπολογισμού 470.000€ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ), με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά με βάση τη βέλτιστη σχέση ποιότητας-τιμής. Η προσφεύγουσα επιχειρεί να δείξει ότι η απόρριψη της προσφοράς της έγινε παράνομα και ότι η αναθέτουσα αρχή παραβίασε την κείμενη νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις.
ΝΣΚ/74/2004
Ένσταση συμμετέχουσας εταιρείας σε κλειστό διαγωνισμό προμηθείας των Ενόπλων Δυνάμεων κατά ανταγωνίστριας. Ερμηνεία όρων προσκλήσεως συμμετοχής σε κλειστή διαδικασία αναδείξεως προμηθευτή. Αρμοδιότητα των επιτροπών αξιολογήσεως.(..)Κατάσταση : Εκκρεμεί αποδοχή
Η απόφαση της αρμόδιας επιτροπής τεχνικοοικονομικής αξιολογήσεως επί ενστάσεως εταιρείας που συμμετέχει σε κλειστό διαγωνισμό πρέπει να είναι νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη, ήτοι να αντιμετωπίζονται σ’ αυτή όλοι οι πραγματικοί και νομικοί ισχυρισμοί της. Ερμηνεία των όρων της προσκλήσεως συμμετοχής σε κλειστή διαδικασία αναδείξεως προμηθευτή Συλλογών Γεφυρώσεως Ξηρών Κωλυμάτων για τις ανάγκες του ΓΕΣ. Μη νόμιμα αιτιολογημένη, η απόφαση της επιτροπής τεχνικοοικονομικής αξιολογήσεως που δέχθηκε ότι δεν απαιτείτο από τους όρους προσκλήσεως συμμετοχής η επίτευξη των χρόνων καθελκύσεως και αποκαθελκύσεως των γεφυρών κατά τη νύκτα.
ΕΣ/ΚΛ.ΣΤ/250/2024
Η απόφαση του ΣΤ΄ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου (Πράξη 250/2024) ελέγχει τη νομιμότητα διαδικασίας ηλεκτρονικού ανοιχτού διαγωνισμού προμήθειας καθετήρων με και χωρίς συνοδό εξοπλισμό για το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης «ΑΧΕΠΑ», προϋπολογιζόμενης δαπάνης 1.709.136,29 ευρώ. Εγκρίνει τα σχέδια συμβάσεων με έξι οικονομικούς φορείς για διάφορα είδη, συνολικής αξίας περί 435.411,48 ευρώ, αλλά κωλύει την υπογραφή σύμβασης με την εταιρεία «… ΑΕΕ» για 11 είδη (αξίας 520.763 ευρώ) λόγω υποβολής απαγορευμένων εναλλακτικών προσφορών, που παραβιάζουν τους όρους της διακήρυξης, νοθεύουν τον ανταγωνισμό και θέτουν την εταιρεία σε πλεονεκτική θέση, επηρεάζοντας την αρχή της διαφάνειας και ίσης μεταχείρισης.
ΕΣ/Τ1/39/2006
Συμβάσεις μίσθωσης έργου στα πλαίσια επιχειρησιακού προγράμματος για τις ανάγκες κινητής βιβλιοθήκης. Μη νόμιμες,καθόσον:α)η γνωμοδότηση της δικηγόρου δεν αντικαθιστά την απαιτούμενη βεβαίωση της νομικής υπηρεσίας της βιβλιοθήκης και β) οι δικαιούχοι έπρεπε να έχουν ασφαλιστεί στο ΟΑΕΕΤΕΒ και όχι στο ΙΚΑ.
ΕΣ/ΚΠΕ/ΤΜ.4/107/2017
Διαχείριση επικίνδυνων ιατρικών αποβλήτων.(..)Με τα δεδομένα αυτά, και όσα έγιναν δεκτά στην σκέψη ΙΙ.Β, το Κλιμάκιο κρίνει ότι, όπως βασίμως προβάλλεται από τη διαφωνούσα Επίτροπο, η κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού στη μοναδική εταιρεία που υπέβαλε προσφορά, χωρίς να ληφθούν υπ’ όψιν πρόσφορα συγκριτικά στοιχεία για την αιτιολόγηση του συμφέροντος χαρακτήρα της προσφοράς της δεν ήταν νόμιμη. Ειδικότερα, δοθέντος ότι κριτήριο κατακυρώσεως του διενεργηθέντος πρόχειρου διαγωνισμού ήταν η χαμηλότερη τιμή και ότι στον διαγωνισμό αυτόν υποβλήθηκε μόνο μία προσφορά, ήταν επιβεβλημένη – σύμφωνα με τη σχετική πρόβλεψη στη δημοσιευθείσα διακήρυξη, αλλά και ενόψει των αρχών της διαφάνειας και της χρηστής δημοσιονομικής διαχειρίσεως, που διέπουν όλες τις διαδικασίες συνάψεως δημοσίων συμβάσεων – η τήρηση της διαδικασίας του άρθρου 21 περ. η΄ του π.δ. 118/2007, ήτοι η αιτιολόγηση του συμφέροντος χαρακτήρα της προσφοράς της μοναδικής υποψηφίας αναδόχου βάσει συγκριτικών στοιχείων τιμών, είτε από προηγούμενους διαγωνισμούς, είτε από την αγορά εν γένει, που να επιβεβαιώνονται με παραστατικά. Τέτοια, δε, στοιχεία δεν αποτελούν εν προκειμένω οι τιμές που προσέφερε η ίδια εταιρεία στον πρόχειρο διαγωνισμό που διενεργήθηκε το προηγούμενο έτος (2015), αφού και σε αυτόν τον διαγωνισμό η φερόμενη ως δικαιούχος ήταν η μοναδική υποψήφια ανάδοχος (βλ. σχ. το 1/30.9.2015 Πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού), με συνέπεια να μην υπάρχει ούτε και σε αυτήν την περίπτωση σύγκριση της προσφοράς της με προσφορές άλλων υποψηφίων...Κατ’ ακολουθίαν των ανωτέρω η ελεγχόμενη δαπάνη δεν είναι νόμιμη και το επίμαχο χρηματικό ένταλμα πληρωμής δεν πρέπει να θεωρηθεί.
ΑΕΠΠ/473/2021
Η πρώτη προσφεύγουσα ζητεί την ακύρωση των προσβαλλόμενων πράξεων, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης της Επιτροπής Αξιολόγησης, με σκοπό να γίνει δεκτή η δική της Τεχνική και Οικονομική Προσφορά και να απορριφθεί αυτή της παρεμβαίνουσας εταιρείας. Η δεύτερη προσφεύγουσα ζητεί ομοίως την ακύρωση της απόφασης της Επιτροπής Αξιολόγησης και της πρότασης του Τμήματος Προμηθειών, καθώς και κάθε συναφούς πράξης, με αντικείμενο τον διεθνή διαγωνισμό για την «προμήθεια και εγκατάσταση εξοπλισμού για τη διαμόρφωση αποθετηρίου της κεντρικής βιβλιοθήκης», με προϋπολογισμό 660.920 € μετά ΦΠΑ.
ΑΕΠΠ/845/2018
Ο προσφεύγων ζητά την ακύρωση της απόφασης αξιολόγησης με αριθμό πρωτοκόλλου 6098/6.8.2018, με την οποία απορρίφθηκε η τεχνική του προσφορά στον διαγωνισμό της Εθνικής Βιβλιοθήκης για την ανάθεση υπηρεσίας βιβλιοδεσίας έντυπου υλικού. Ισχυρίζεται ότι η απόρριψη ήταν αβάσιμη, καθώς το δείγμα που προσκόμισε ήταν σύμφωνο με τις απαιτήσεις και ότι οι πραγματικές αποκλίσεις ήταν επουσιώδεις και διορθώσιμες. Το αντικείμενο της σύμβασης αφορούσε την παροχή υπηρεσιών βιβλιοδεσίας εφημερίδων και περιοδικών με προϋπολογισμό 241.935,48 ευρώ χωρίς ΦΠΑ.
ΝΣΚ/120/2020
Υποχρέωση υποβολής δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και οικονομικών συμφερόντων.α) Τα μέλη όλων των επιτροπών που εμπλέκονται στις διαδικασίες διαγωνισμών δημοσίων συμβάσεων προμηθειών, μελετών και παροχής υπηρεσιών (μέλη επιτροπών διεξαγωγής - αξιολόγησης αποτελεσμάτων διαγωνισμών, εξέτασης ενστάσεων και παρακολούθησης - παραλαβής), εφόσον υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ ανά διαγωνισμό, υποχρεούνται να υποβάλλουν δήλωση περιουσιακής κατάστασης και δήλωση οικονομικών συμφερόντων, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 1 περ. ια' και άρθρου 19 του ν. 3213/2003 αντίστοιχα. Την ίδια υποχρέωση έχουν και τα μέλη των παραπάνω επιτροπών διαγωνισμών δημοσίων έργων, εφόσον ο προϋπολογισμός του έργου υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ. Σχετική υποχρέωση δεν υπέχουν τα μέλη των επιτροπών απευθείας ανάθεσης δημοσίων συμβάσεων, λόγω του αντικειμένου τους, που υπολείπεται των ως άνω ποσών (ομόφωνα). β) Στο πεδίο εφαρμογής της διάταξης της περίπτωσης μβ' της παραγράφου 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003 υπάγονται όσοι εμπλέκονται ή συμμετέχουν στις διαδικασίες παρακολούθησης και εν γένει διαχείρισης δράσεων, πράξεων κλπ, που χρηματοδοτούνται ή συγχρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους (ενωσιακούς, εθνικούς κλπ), συμπεριλαμβανομένων και όσων έχουν εξουσία να αποφασίζουν την εκταμίευση και να ελέγχουν την ορθή χρήση δημοσίου χρήματος στο πλαίσιο των ν. 3614/2007 και 4314/2014 (ομόφωνα). γ) Ο όρος «Έργο Δημοσίου Τομέα», κατά την έννοια της παραπάνω περ. μβ’, αναφέρεται σε πράξεις, δράσεις και λοιπές διαδικασίες σχετικές με τις παραπάνω δραστηριότητες (ομόφωνα). δ) Η υποχρέωση υποβολής αρχικής δήλωσης περιουσιακής κατάστασης των μελών επιτροπών με αντικείμενο συγκεκριμένο διαγωνισμό αρχίζει από την έκδοση της απόφασης ορισμού των μελών τους. Η ίδια υποχρέωση των μελών επιτροπών με αντικείμενο γενικά την διενέργεια διαγωνισμών ή την σύναψη συμβάσεων του φορέα, αρχίζει από την προκήρυξη του πρώτου διαγωνισμού που πληροί τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις (ομόφωνα). ε) Δεν υπόκεινται στις υποχρεώσεις του ν. 3213/2003 οι επιμέρους επικεφαλής διοικητικών δομών της Ανατολικής του Χριστού Ορθόδοξης Εκκλησίας, των οργανωτικών ενοτήτων που υπόκεινται σ’ αυτήν, της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Κρήτης και δομών άλλων θρησκειών, που έχουν τη νομική μορφή του ν.π.δ.δ. (ομόφωνα). στ) Στην περίπτωση ιθ’ της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 3213/2003 περιλαμβάνονται και τα έντυπα θρησκευτικού περιεχομένου (ομόφωνα).